کد خبر: ۴۳۰۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
اعلام جزییات ترور "کیم جونگ نام"
پلیس مالزی روز چهارشنبه اعلام کرد 'کیم جونگ نام' برادر ناتنی رهبر کره شمالی که با سم در فرودگاه شماره 2 بین المللی کوالالامپور به قتل رسید، با نام جعلی 'کیم چول' وارد این کشور جنوب شرق آسیا شده است.
'خالد ابوبکر' بازرس کل پلیس مالزی تصریح کرد 'کیم جونگ نام' با گذرنامه ای با نام 'کیم چول' رفت و آمد داشته است و تمام اسناد سفر این نام را مشخص کرده است.
براساس این گزارش تاریخ تولد در گذرنامه ژوئن 1970 ذکر شده و نشان می دهد محل تولد 'پیونگ یانگ' پایتخت کره شمالی است.
به نوشته تارنمای روزنامه 'استار'، بلندپایه ترین مقام پلیس مالزی، گفت که این تبعه 46 ساله کره شمالی روز دوشنبه در مسیر انتقال به بیمارستان شهر 'پوتراجایا' پایتخت ستادی مالزی فوت کرده است.
وی گفت: بررسی در مورد تعیین علت مرگ در حال انجام است و درخواست بررسی پس از مرگ دریافت شده است.
براساس برخی گزارش ها، جسد برادر رهبر کره شمالی که گفته می شود توسط دو زن در فرودگاه کوالالامپور با سم ترور شده است و براساس ادعای کره جنوبی دولت همسایه شمالی پشت این ماجرا است صبح چهارشنبه از سردخانه بیمارستان پوتراجایا به بیمارستان کوالالامپور منتقل شد.
پلیس های مسلح یک ون بیمارستان را که جسد را حمل می کرد از بیمارستان پوتراجایا همراهی کردند.
'کیم جونگ نام' ششم فوریه (18 بهمن) وارد مالزی شد و 13 فوریه (دوشنبه 25 بهمن) هنگام خروج از این کشور برای سفر به کاکائو توسط دو زن به قتل رسید.
وی پسر بزرگ 'کیم جونگ ایل' رهبر سابق کره شمالی بود که پیش بینی می شد جانشین پدر شود، اما ورودش با گذرنامه جعلی به توکیو در سال 2001 به همراه همسر و فرزندش باعث شد از چشم پدر بیافتد و از قدرت کنار گذاشته شد.
'کیم جونگ نام' از آن سال زندگی را در تبعید گذراند و چین، ماکائو، سنگاپور و برخی کشورها را برای زندگی انتخاب و در رفت وآمد بود.
'کیم جونگ ایل' رهبر سابق کره شمالی سال 2011 سرانجام درگذشت و 'کیم جونگ اون' برادر کوچکتر جانشین پدر شد و گفته می ‌شود برادر ناتنی تنها توانست مخفیانه به پیونگ ‌یانگ برود و با جنازه پدر وداع کند.
رسانه های کره جنوبی و ژاپن طی سال های اخیر احتمال می دادند برادر ناتنی رهبر کره شمالی که از قدرت گرفتن برادرش انتقاد کرده بود، ترور شود. دادستان های کره جنوبی نیز اعلام کرده بودند یک جاسوس کره شمالی را دستگیر کرده اند که اعتراف کرده است سال 2010 برنامه ای برای ترور 'کیم جونگ نام' در چین و در تصادف با خودرو داشته است.
گزارش رسانه ها نشان می دهد که پلیس مالزی نیز اکنون در تلاش برای دستگیری دستکم 2 زن است که احتمال داده می شود در ترور برادر ناتنی رهبر کره شمالی در این کشور نقش دارند.
پلیس ایالت سلانگور براساس برخی اطلاعات اعلام کرده است فردی از پشت سر برادر رهبر کره شمالی را در فرودگاه گرفته و یک مایع بر روی صورتش پخش کرده است، هر چند برخی رسانه ها مدعی شده اند به وی سم تزریق شده است.
پلیس مالزی گفت که 'کیم جونگ نام' از منشی خروجی فرودگاه کمک خواست و بلافاصله به درمانگاه فرودگاه اعزام شد. در این مرحله، برادر رهبر کره شمالی دچار سردرد بوده اما قربانی در کلینیک تشنج خفیف را تجربه کرد و سپس در مسیر انتقال به بیمارستان درگذشت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار