کد خبر: ۴۳۱۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۵
ادامه بي ثباتي در سياست‌هاي دولت جدید آمریکا رقم زد؛
تجارت آنلاین -فاطمه مهتدی: مشخص نبودن سياست‌هاي اقتصادي دولت ترامپ باعث شده تا بانک مرکزي آمريکا بزرگترين سازمان تصميم گيرنده درباره رويکرد بانکها دچار نگراني از نبود دستور کار اقتصادي شده است.
ترامپ هراسی در بانک ها
جانت يلن، رييس بانک مرکزي ايالات متحده‌امريکا با اشاره به ترديدهاي سياسي اقتصادي موجود از احتمال افزايش نرخ بهره بانک مرکزي و تحول در سياستهاي پولي اين نهاد خبر داد.رييس بانک مرکزي آمريکا گفت: «ايجاد تغييرات در سياستهاي بودجه اي از جمله منشاء ترديدها است.
همچنين تحولات مربوط به روند بهره وري و توسعه در خارج از کشور». انطباق سياستهاي پولي بانک مرکزي آمريکا با تحولات سياسي و اقتصادي براي رييس اين نهاد اهميت زيادي دارد.
جانت يلن در ادامه گفت: «بدون اينکه بخواهم نظرم را درباره برنامه‌هاي مربوط به مالياتها و مخارج دولتي بيان کنم بايد اين نکته را خاطر نشان کنم که شتاب دادن به آهنگ رشد اقتصادي کشور در بلند مدت اهميت زيادي دارد. همچنين در سياستهايي که با هدف بالابردن نرخ بهره وري تدوين مي‌شود بايد افزايش سطح زندگي مردم در نظر گرفته شود.» دونالد ترامپ، رييس جمهوري آمريکا در نظر دارد در سياستهاي بودجه اي کشور و قوانين ناظر بر بخش مالي تغييراتي ايجاد کند. اين تحولات مي‌تواند تبعات منفي برروي بنيه اقتصادي داشته باشد.جيمز آنجل، دانشيار دانشگاه جورج واشنگتن گفت: «بيشتر مواقع سياستمداران تمايل دارند بانکهاي مرکزي تصميمات مناسبي در کوتاه مدت اتخاذ کنند.
بعنوان مثال چاپ زياد اسکناس از طرف اين نهادها در کوتاه مدت مانند نوشيدن يک ليوان آب خنک محسوب مي‌شود که حس خوبي مي‌دهد. اما اگر حجم چاپ اسکناسها بالا باشد تبعات آن وحشتناک خواهد بود».پيش از اين بانک مرکزي آمريکا اوضاع اقتصادي را براي قطع برنامه تزريق نقدينگي به پيکره اقتصادي کشور مطلوب ارزيابي کرده بود.

*فرو رفتن بيشتر کاخ سفيد در رسوايي فلن
پس از آنکه مشخص شد رئيس جمهور آمريکا به رغم اطلاع از رسوايي مشاور امنيت ملي دولتش، در اخراج وي تعلل کرده، حالا ترامپ تحت فشار است تا درباره روابط با روسيه پاسخگو باشد.به گزارش گاردين ، دونالد ترامپ از تماس تلفني فلن با سفير روسيه اطلاع داشته است. فلن تنها ۲۴ ساعت پس از آن استعفا کرد که مشخص شد او پيش از روي کار آمدن ترامپ به عنوان رئيس‌جمهوري درباره تحريم‌ها با سفير روسيه در واشنگتن صحبت کرده و معاون ترامپ و سايرين را درباره محتويات مکالمات خودش گمراه کرده است. نيويورک تايمز هم گزارش داد، عوامل اف‌بي‌آي اندکي پس از مراسم تحليف ترامپ از فلن بازجويي کردند.پيش از استعفاي فلن گزارش‌هايي منتشر شد که احتمال مي‌داد او هدف اخاذي مسکو قرار بگيرد. ترامپ هم با اين سوال مواجه است که چرا با آن که در جريان بوده که ژنرال فلين به مقام‌هاي آمريکايي در مورد گفت‌وگوهايش با سفير روسيه اطلاعات غلط داده، در برکنار کردن او چند هفته تعلل کرده است.
سخنگوي کاخ سفيد گفته است که دونالد ترامپ از چند هفته پيش از وجود مشکلاتي در ارتباط با تماس‌هاي تلفني مايکل فلين با روسيه آگاه بود با اين حال نتيجه‌گيري کرده بود اقدامات او ناقض هيچ قانوني نيست. مقام‌هاي کاخ سفيد در حالي يک ماه پس از رئيس جمهوري شدن ترامپ درگير رسوايي شدند که گزارش‌هايي از بي‌نظمي‌و اختلال عملکرد در کاخ سفيد منتشر مي‌شود.
 آنها همچنين مورد سوال قرار گرفتند که چرا همان دو هفته پيش که متوجه شدند، اقدامي‌انجام ندادند؛ خصوصا آنکه وزارت دادگستري آمريکا هشدار داده بود ممکن است اين ژنرال بازنشسته هدف اخاذي روس‌ها قرار بگيرد. در همين حال شبکه خبري سي‌ان‌ان گزارش داد، مشاوران عالي‌رتبه نزديک به دونالد ترامپ در طول کمپين‌هاي انتخاباتي مکررا با روس‌هايي که براي مقام‌هاي اطلاعاتي آمريکا شناخته شده بودند، تماس داشتند.

*ديدار وزراي خارجه روسيه و آمريکا در مونيخ
وزارت خارجه روسيه از ديدار وزراي خارجه روسيه و آمريکا در روز پنج‌شنبه در آلمان خبر داد. وزارت خارجه روسيه اعلام کرد که «سرگئي لاوروف» وزير خارجه اين کشور قرار است روز پنج‌شنبه در آلمان با «رکس تيلرسون» وزير خارجه‌امريکا ديدار و گفت‌وگو کند. «ميخائيل بوگدانوف» معاون وزير خارجه روسيه روز گذشته اعلام کرده بود که اين ديدار با هدف گفت‌وگو درباره سوريه و تحولات اخير در اين کشور انجام مي‌گيرد. «سرگئي لاوروف» وزير امور خارجه روسيه چند روز پيش اعلام کرده بود، «پس از شکست توافقات با آمريکا درباره سوريه، مسکو به دنبال همکاري نزديک‌تر با ترکيه درباره اين موضوع رفت» .
 با اين وجود وي از احتمال ديدار با وزير خارجه‌امريکا در حاشيه اجلاس امنيتي مونيخ و يا نشست گروه 20 و گفت‌وگو درباره سوريه خبر داده بود. ديدار وزراي خارجه‌امريکا و روسيه مي‌تواند رسما جايگاه دو طرف و روابط آتي دو کشور را مشخص کند و به تئوريهاي توطئه پايان دهد يا تاييدي برآنها باشد.درجريان افزايش فشار به کاخ سفيد ، شان اسپايسر سخنگوي کاخ سفيد اعلام کرد ئيس‌جمهوري آمريکا انتظار دارد که مسکو شبه جزيره کريمه را به اوکراين بازگرداند. درمقابل کرملين در پاسخ به سخنان سخنگوي کاخ سفيد در باره تمايل ترامپ براي براي بازگرداندن کريمه به اوکراين تاکيد کرد: کريمه موضوعي نيست که به بحث و مذاکره گذاشته شود.، وزارت خارجه روسيه نيز اعلام داشت که کريمه بخشي از قلمرو فدراسيون روسيه است. پسکوف‌،سخنگوي کرملين نيز اظهار داشت: روسيه تمايلي به بازگرداندن کريمه به کي‌يف ندارد و حاضر به گفتگو و مذاکره دراين باره با هيچ کس از جمله‌امريکا نيست.

*ايران ، سوريه و خاورميانه مورد بحث ترامپ و نتانياهو
بنيامين نتانياهو درحالي وارد واشنگتن شده است که بي اعتمادي به سياست‌هاي دولت ترامپ افزايش يافته است. نتانياهو خود متهم به سواستفاده از قدرت و فساد مالي است. به گزارش رويترز، انتظار مي‌رود در ديدار ترامپ و نخست وزير رژيم صهيونيستي، درباره موضوعات مختلف از جمله سوريه، فعاليت‌هاي هسته اي ايران، شهرک سازي رژيم صهيونيستي در سرزمين‌هاي اشغالي و احتمالا مذاکرات صلح خاورميانه صحبت خواهند کرد. يک مسئول عالي‌رتبه دولت جديد آمريکا اعلام کرد که هدف واشنگتن دستيابي به صلح ميان اسرائيلي‌ها و فلسطينيان است چه از طريق راه حل دو کشوري چه از هر طريق ديگر.
به گزارش الجزیره، اين مسئول عالي‌رتبه در کاخ سفيد که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که واشنگتن از اين پس تلاشي براي ديکته کردن شروط در هر توافقي براي حل درگيري بين اسرائيل و فلسطين نخواهد کرد بلکه از هر توافقي که دو طرف به آن دست يابند حمايت خواهد کرد حال اين توافق هر چه مي‌خواهد باشد. دونالد ترامپ، جارد کوشنر، داماد يهودي‌اش را به عنوان مذاکره کننده صلح خاورميانه تعيين کرده است. نخست وزير رژيم صهيونيستي در اولين ديدارهايش با مقامات ارشد جديد آمريکا در واشنگتن، با «رکس تيلرسون» وزير خارجه دولت دونالد ترامپ ديدار کرده است. بنيامين نتانياهو که براي ديدار با مقامات دولت جديد آمريکا شامل دونالد ترامپ از روز دوشنبه در اين کشور حضور دارد، در اولين ديدار با مقام ارشد دولت جديد، با وزير خارجه‌امريکا ديدار کرده و چهارشنبه شب با دونالد ترامپ ديدار کرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار