کد خبر: ۴۳۲۴۱
تاریخ انتشار: ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۰
دفاعیات آخوندی در روز استیضاح
آخوندی در جریان دفاعیاتش براین جمله که «از بابت هر قصور از دستگاه خودم یا شخص خودم پوزش میطلبم»، تاکید کرد.
به گزارش تجارت آنلاین، عباس آخوندي  وزير راه و شهرسازي كه در جلسه علني امروز-يكشنبه، اول اسفند- در جايگاه استيضاح شونده حضور داشت، گفت: بي گمان مذاكرات اين جلسه سخت و تاريخي به همين جا ختم نمي شود و در آينده مورد قضاوت ملت ايران و نكته بين هاي تيزبين قرار خواهد گرفت و اين را مي طلبد كه دقت در مطالبم را چند چندان كنم،  با قرائت آيه اي از قرآن آغاز ميكنم: «ولا تکونوا کالذین تفرقوا و اختلفوا من بعد ما جاءهم البینات واولئک لهم عذاب عظیم »
او پس از قرائت اين آيه از سوره آل عمران كه بر وحدت تأكيد دارد ،‌ادامه داد:  در سه ماه گذشته چند حادثه غم بار كام مردم ايران را تلخ كرد،‌ حادثه تصادف دو قطار در هفت خوان سمنان كه جان 49 تن از عزيزان را گرفت و هميچنين حادثه پلاسكو كه افزون بر جان باختن 4 تن از شهروندان عزيز ، 16 تن از آتش نشان عزيز را نيز به قرباني گرفت و آخرين آنها مرگ راهدار فداكار مهندس طلوعي كه به هنگام خدمت در گردنه مبارك آباد به شهادت رسيد.
آخوندي پس از آنكه در ادامه دفاعياتش براين جمله كه «از بابت هر قصور از دستگاه خودم يا شخص خودم پوزش ميطلبم.» تأكيد كرد،‌ ادامه صحبت‌هايش با احسنت چند نماينده همراه شد.
وزير راه افزود: نكته مهم اين است كه در مورد ايمني اعم از شهر و روستا بازانديشي كنيم و تدابير پيشگيرانه انجام دهيم وگرنه احتمال حوادث هميشه هست مهم اقدامات پيشگيرانه ما است.ابتدا از تمام نمايندگاني كه رنج استيضاح را متحمل شدند و وزارتخانه را رصد كردند و مشكلات را گفتند تشكر ميكنم همچنين از تمام نمايندگاني كه پس از بررسي كه استيضاح مطرح شده بود از پيگيري صرف نظر كردند تشكر ميكنم و از تمامي نمايندگاني كه با توجه به ارزيابي مثبتي كه از وزارتخانه داشتند و از آن حمايت كردند تقدير ويژه دارم.
آخوندي گفت: «استيضاح حق نمايندگان هست و من از اينكه در اين جايگاه هستم خشنودم و هيچ گلايه اي ندارم و با كمال افتخار در خدمت شما هستم و آمادگي دارم هر اقدامي را انجام دهم،‌ استيضاح نمونه مردم سالاري ديني است و اينكه اين مردم سالاري ديني را به رخ جهانيان مييكشانيم خشنودم. در اين ارتباط آنچه مهم است توجه به پسوند ديني در مردم سالاري است كه بايد آن را از ساير ساختار دموكراسي جدا مي كند،‌آياتي كه خوانده شد تاكيد بر اين دارد كه از جايگاه حق و اخلاق خارج نشويم.
وزير راه بخشي از نطقش را با خواندن شعري از حافظ ادامه داد:به ادب نافه گشایی کن از آن زلف سیاه /جای دل‌های عزیز است به هم بر مزنش
آخوندي تأكيد كرد :در اين دوره 5 بار از سوي نمايندگان تاييد گرفتم،‌يكبار در روز راي اعتماد و سه بار در صحن مجلس و يكبار هم در جريان استيضاح پيشين. من اين موفقيت ها را نشان از مديريت درست،‌صداقت و درستكاري همكاران و خودم مي دانم و اميداوارم براي ششمين بار پاسخ هايم براي شما نمايندگان قانع كننده باشد.
وي با انتقاد از عملكرد مجلس در جريان اسيتضاحش،‌تصريح كرد: پيش از آنكه مطالب خود را ارئه كنم به يك نكته در جريان استيضاح هاي خود اشاره ميكنم شايد براي شما هم جالب باشد،‌معمولا استيضاح وقتي به جريان مي افتد كه پاسخ به سئوالها قانع كننده نباشد،‌ نكته جالب اين است كه در هر دو بار بدون جريان افتادن سئوال و گرفت كارت زرد اسيتضاح مي شوم.
آخوندي باز هم گريزي به اشعار حافظ زد و خواند: جام می و خون دل هر یک به کسی دادند /در دایره قسمت اوضاع چنین باشد ولي گله اي نيست
وزير راه افزود:در وزارت راه و ساختمانهاي تابع آن حدود 67 هزار كارمند داريم و وقتي اسيتضاح وزير راه مطرح ميشود بخش زيادي از فعاليت هاي وزارت خانه تحتث تاثير قرار ميگيرد.

*۳ سال مدیریت من را با دوران پُرپولی دولت قبل مقایسه کنید/ این اقدامات بزرگ اتفاقی نیست
عباس آخوندی در ادامه دفاعیات خود در جلسه استیضاح خطاب به نمایندگان گفت: این روزها که به دلیل تغییرات جوی و برف و بوران شرایط حمل و نقل در وضعیت فوق العاده است ما نگذاشته ایم وزارت خانه از وظیفه اش منحرف شود. ما در همین هفته گذشته پیشنهاد خارجی با رقم 300 میلیون دلار برای توسعه فرودگاه شهر مشهد داشته ایم که ظرفیت این فرودگاه را به دوبرابر افزایش می دهد.
او ادامه داد: من موفق شده ام تا مصوبه دولت درباره مسکن اجتماعی را از هیات وزران دریافت کنم. من از سیستم حمل و نقل ریلی در استان زنجان و کرمانشاه بازدید داشته ام. رویکرد جدید وزارتخانه در توسعه حمل و نقل ایران، مبارزه با فساد و ایمنی حمل و نقل موضوعات من برای مطرح کردن است.
آخوندی گفت: اولین اقدام در زمینه توسعه حمل و نقل تغییر انگاره ساخت و ساز بود. برای اینکه تصویری از بحث توسعه زیربناها داشته باشید به این رقم ها توجه کنید. برای تکمیل پروژه های در دست اقدام وزارتخانه 170 هزار میلیارد اعتبار نیاز داریم.  مبلغ پیش بینی شده برای توسعه حمل و نقل در برنامه ششم 190 هزار میلیارد تومان است.  یعنی ما باید سالانه 40 هزار میلیارد تومان هزینه کنیم. ما برای رسیدن به اهداف 1404 برنامه ریزی دقیق کردیم و 575 هزار میلیارد تومان ظرف 8 سال باید در زیرساخت ها سرمایه گذاری شود.
او ادامه داد: مبلع تخصیص یافته  ابلاغی در سال جاری 80 میلیارد تومان بود و در دو ماه گذشته این رقم به  1300 میلیارد تومان رسید. تصور کنید ما با این وضعیت چگونه این وزاتخانه اداره کنیم؟ در بودجه سال 96 کل اعتبارات پیش بینی شده برای عمران کشور 40 هزار میلیارد تومان است در حالیکه کل  بودجه 360 هزار میلیارد تومان است؛  یعنی حجم پروژه های عمرانی کاهش پیدا کرده است. بنابراین نمی تواینم از بودجه برای تکمیل پروژه های عمرانی استفاده کنیم.
آخوندی گفت: ما می تواینم به تمام اهداف 1404 برسیم و به این به شرط عوض کردن انگاره های اقتصادی است. من تکیه وزارتخانه ام را به درآمدهای نفتی کاهش داده ام و به سمت جلب سرمایه گذاری های بخش خصوصی رو آوردم. من فقط در همین سه سال گذشته 13 هزار میلیارد تومان در زیرساخت ها جلب سرمایه گذرای غیردولتی کردم و ببینید در تاریخ این وزاتخانه این رقم وجود داشته است یا خیر.
او گفت: من علیرغم خشکسالی مالی  25 هزار میلیارد تومان در زیر ساخت ها سرمایه گذاری کردم. این رقم را با دولت های پیش مقایسه کنید.  این ها اتفاقی نیست و نشان از تدبیر و توجه به اقتصاد مقاومتی است. اقنصاد مقاومتی شعار نیست. سه سال مدیریت  من را با سه سال گذشته  در دوران پرپولی دولت قبل مقایسه کنید. ما 5 هزار کیلومتر جاده اضافه کردیم، 7 هزار کیلومتر آسفالت کردیم، 6500 روکش آزادراه داشته ایم که در سه سال گذشته در دولت قبل این رقم 5 هزار کیلومتر بوده است. اتفاقات بزرگی رخ داده و نیاز به دقت دارد.
آخوندی ادامه داد: ما 7 وسیله و 7 راه را برای تامین منابع مالی در نظر گرفتیم. من در دو سال گذشته برای 318 هزار میلیارد تومان طرح مذاکره کردم  و برای 264 هزار میلبارد تومان یادداشت تفاهم امضا کردم اما قرارداد قطعی است برای 163 هزار میلیارد تومان. کجا چنین چیزی را در گذشته سراغ دارید؟!

*برای چهار تا لنج کوچک و هواپیمای دست دوم مذاکره نمی‌کردم /سازندگی صحنه هوی سیاسی نیست
 عباس آخوندی در ادامه سخنانش در جلسه استیضاحش اظهار کرد: برای 318 هزار میلیارد تومان طرح در دوسال گذشته مذاکره کردم. همچنین برای 264هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری، یادداشت تفاهم امضا کردم و برای 163 هزار میلیارد تومان قرار داد قطعی امضا کردم. شما کجا و در کدام دوره سراغ دارید ظرف سه سال این رقم قرارداد قطعی آن هم با منابع غیردولتی در حوزه حمل و نقل امضا شده باشد؟
وی با بیان اینکه ما در تمام زمینه ها به تدریج امکان بازپس گیری سهم ایران از اقتصاد جهانی و منطقه ای را به دست می آوریم، اظهار کرد: صحنه سازندگی، صحنه هوی سیاسی نیست، صحنه تلاش، دقت، مذاکره دقیق و صحنه دفاع از ملت ایران است و برای موفقیت نیاز به اجماعی بین دولت، ملت، مجلس و قوه قضائیه داریم.
آخوندی تاکید کرد:‌ باور کنید تغییر انگاره دست کردن در جیب دولت به رفتن به سمت بخش خصوصی در راستای اقتصاد مقاومتی کار کوچکی نیست. ما می خواهیم تغییر انجام دهیم و هر تغییری با مقاومت همراه است. هر هزینه ای که در مملکت می شود،‌ برگرداندنش کار سختی است. شما می دانید، داستان یارانه به بودجه عمومی کشور تحمیل شد، سه سال است در دولت و مجلس تلاش می کنیم این را حل کنیم. چقدر موفق بودیم؟ یا در مسکن مهر چندین هزار میلیادر تومان به این مملکت تحمیل شد، من تلاش کردم به سهم خودم این بار را از روی دوش دولت بردارم، ضمن اینکه تعهدات دولت به خریداران را دانه به دانه انجام میدهم. من می فهمم که این کار چقدر پرمخاطره است.
وی سپس به بیان آماری درباره سیستم حمل و نقل به ویژه سیستم ریلی پرداخت و در ابتدا گفت: در همین چند روز گذشته تمام انجمن های ریلی و مسکن از وزارتخانه دفاع کرده اند. نشان از عملکرد درست است والا دلیلی نداشت که دفاع کنند.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:‌ اولین اقدام ما اتصال ریلی ایران به تمام مرزهاست. این اتصال به سمت اینچه برون، آستارا به سمت خط آهن آذربایجان و همچنین به سمت بنادر بود. خاطرم هست مقام معظم رهبری در بازدید از مپنا پیغام فرستادند تلاش کنید بارها را از روی کامیون ها به روی ریل ها منتقل کنید. وقتی من آمدم حجم بار 5 درصد ریلی بود، امروز 15درصد بارها به صورت ریلی به بنادر می رود. یعنی ما حمل و نقل ترکیبی را ایجاد کردیم.
او گفت: با توجه به اینکه اکثر خطوط ریلی ما تک خطه هستند،‌ ما فقط دو هزار کیلومتر خط دوم را آغاز کردیم که 80 درصد آن در همین دولت قابل بهره برداری است و برخی از آنها افتتاح شده است. به عنوان از قزوین به زنجان خط دوم در حال اجراست و در سال آینده افتتاح می شود. یا 200 کیلومتر در مسیر زاگرس احداث می شود و دوستان زاگرس نشین می دانند عبور ریل از زاگرس چقدر سخت است.
آخوندی گفت: علاوه بر این 700کیلومتر قطار حومه ای را در حال اجرا داریم. از شما تشکر می کنم که شرکت قطار حومه ای را تصویب کردید و کار بزرگی برای کلانشهرهاست. فقط در تهران روزی یک میلیون و 200 هزار خودرو وارد و خارج می شوند اینها آلودگی و ترافیک زیادی را ایجاد می کنند. در همین سه سال تلاش کردیم و امروز حمل و نقل حومه ای در تهران به 7 میلیون نفر در سال افزایش پیدا کرده است.
وی گفت:‌ ما در حال اجرای پنج برنامه ریلی دیگر هستیم تا 5 مرکز استان دیگر را به شبکه ریلی وصل کنیم. اینها شامل کرمانشاه، همدان، رشت، ارومیه و سنندج است و هر 5 تا پیشرفت های خوبی داشتند و امیدوارم در همین دولت به نتیجه برسد.
آخوندی ادامه داد: برای تبریز- میانه الان باید به سمت مراغه برویم اما الان خط مستقیم را در دستورکار گذاشتیم. امیدوارم در ابتدای سال آینده میانه تا بستان آباد را بهره برداری کنیم.
وی با بیان اینکه وزارتخانه اش تلاش کرده پیشرفته ترین سیستم آی تی را به کار بگیرد،‌ اظهار کرد: در حال حاضر به کمک شرکت های دانش بنیان ایرانی این کار را پی می گیریم. من به عنوان یک مهندس ایرانی به این امر افتخار می کنم و مطمئن هستم دکتر عارف به این موضوع افتخار خواهند کرد که چگونه یک شرکت ایرانی در بین هشت شرکت بزرگ جهان می تواند دقیق ترین سیستم ریلی الکترونیک را عرضه کند و بالاترین استاندارد اروپا را دریافت کند.
وی گفت:‌ متاسفانه همه این موارد تحت تاثیر یک تلخ قرار گرفته که همه ما را افسرده کرده است ولی باید حواسمان باشد که فرزندان این کشور اقدامات بزرگی را انجام داده اند.
آخوندی گفت: یکی از اقدامات مهم در اقتصاد مقاومتی افزایش بهره روی است.با همین امکانات موجود، فقط در مسیر تهران- مشهد امکان اعزام 55 قطار روزانه به 200 قطار افزایش پیدا کرده است. غیر از این موضوع تعمیر و مرمت ایستگاه ها را داشتیم، تمام تلاش ما این است که ایستگاه های راه آهن در دل شهرها به مراکز توسعه تبدیل شوند. در این مدت 150 نمازخانه را تعمیر اساسی کردیم و 27 نمازخانه ایجاد کردیم.
وی با بیان اینکه در ریل اتفاقات زیادی رخ داده است،‌ وارد موضوع نوسازی ناوگان ریلی شد و گفت: در این مدت 700 واگن باری و 200 واگن مسافری را توسط شرکت های ایرانی وارد سیستم کردیم. از 569 لکومتیو ایران به 702 لکموتیو رسیدیم یعنی رشد 30درصدی که توسط ایرانیان صورت گرفته است.
آخوندی ادامه داد: ما با هماهنگی کامل با آقای نعمت زاده هستیم که در هفته گذشته مراحل نهایی یک قرارداد به نتیجه رسید که بتوانیم 4900 واگن را به شرکت های واگن سازی ایرانی با تامین مالی صددرصد خارجی اما با نیروی ایرانی سفارش دهیم.
او گفت: برای نوسازی با آقای زنگنه قرارداد امضا کردیم که 7 ونیم میلیارد دلار بابت صرفه جویی در مصرف انرژی را ایشان به عنوان کمک به کسانی که نوسازی ناوگان انجام می دهند،‌اختصاص دهند. و همچنین برای نوسازی ناوگان جاده ای 2 ونیم میلیارد دلا را با شرکت های ایرانی تامین کنند
وی با بیان اینکه تمام ظرفیت شرکت های کامیون ساز ایران به کار گرفتیم و با همه آنها یا قرارداد بستیم و یا در حال مذاکره هستیم، اظهار کرد: 28 هزار میلیارد دلار سرمایه گذاری برای نوسازی ناوگان ریلی داشتیم. نمی دانم چرا دوستان به ما مراجعه نکردند که من این اطلاعات را در اختیارشان قرار دهیم؟
آخوندی بیان کرد: ما همزمان با این مبلغ دو میلیارد دلار برقی کردن قطار تهران- مشهد را امضا کردیم. ال سی به زودی گشایش شود.

*دفاع قاطع آخوندی از قرارداد با ایرباس و بوئینگ/دلیل ندارد بخاطر دو شاهی پول حیثیتمان را هزینه کنیم
عباس آخوندي  وزير راه و شهرسازي در جلسه علني امروز-يكشنبه، اول اسفند-  حضور يافت تا در برابر نمايندگان خواهان استيضاحش به دفاع از خود و وزارتخانه اش بپردزاد.
وزير راه و شهرسازي گفت: ريل كرمان سيرجان توسط بخش خصوصي سرمايه گذاري ميكنيم. در حوزه راه ها ما تمام ايران را به 10 قسمت تقسيم كرديم كه هيچ نقطه از ايران از توسعه خالي نماند،‌ دوستان كميسيون عمران كاملا واقف هستند. اگر فكر ميگنيد گزارش من گزاف است به دوستان كميسيون عمران مراجعه كنيد كه به شما گزارش ميدهند حجم فعاليت هاي ما در حوزه راه به صورت جهشي است نه به صورت پيشرفت عادي.
آخوندي با اشاره به افسانه اي شدن بزرگراه تهران شمال، افزود: همه شما ميدانيد كه آزاد راه تهران و شمال به يك افسانه تبديل شده بود. همه  مي گفتند اين مي ماند و انشاءاله امام زمان ظهور کردند تمام مي شود،‌ الان شما ببينيد قطعه اول اين آزاد راه هر سيصد  مترش به يك كارگاه تبديل شده و 110 كارگاه فعال در اين آزاد راه كار ميكند،‌اين داستان به خدا اتفاقي نيست اين ها تلاش و مديريت مي خواهد.
وي ادامه داد: آزاد راه اصفهان شيراز سال ها متوقف بود،‌ شما پيشرفتش را الان ببينيد. آزاد راه كمربند جنوبي تهران كه اين همه كاميون وارد تهران مي شد و مشكل ايجاد مي كرد،‌ ما قطعه اولش را در همين بهار افتتاح مي كنيم. در حال حاضر 16 آزاد راه همزمان در حال كار است،‌كساني كه در وزارتخانه كار كرده اند مي دادند كه در اين وزارت خانه هيچ گاه بيشتر از 2 آزاد راه همزمان با هم پيگيري نمي شدند. در اين آزاد راه ها بيش از 15 هزار نفر همزمان كار مي كنند،‌آقاي مهندس سعيدي مي گفتند من به اندازه تمام قالب سازهاي ايران كار ارجاع كردم و ديگر ظرفيت خالي وجود ندارد، آزاد راه قزوين به گيلان و ديگر بزرگراه ها را ببيند كه در اين شرايط خشكسالي مالي در چه حالي در حال پيگيري است.
آخوندي با اشاره به اين موضوع كه «شما مي دانيد كه آن دست هايي كه تلاش ميكند كه كارگاه ها را فعال نگه دارد قطعا وزارتخانه ما هم يكي از آن دست ها است‌،ما 8 هزار كيلومتر راه روستايي جديد ايجاد كرديم، باور كنيد كه اتفاقاتي كه در حوزه جاده رخ داده است بسيار بزرگ است.»، گفت: بحث جلب سرمايه گذاري ما به حوزه ريل و آزاد راه ختم نمي شودم.
وي تشريح كرد: ‌من چند رقم در حوزه هوايي ميگويم،‌ما بيش زا 60 فرودگاه داريم كه فقط 9 فرودگاه فعال هستند،‌ما براي آنكه بتوانيم از صنعت هوانوردي استفاده كنيم نياز به نوسازي كل ناوگان داريم، ما فرودگاه امام را با بخش خصوصي قرار داد بستيم، كه ترمينال سلام با سرمايه گذاري بخش خصوصي در حال انجام است. نگاه وزارت خانه اكتفا به بودجه دولتي نيست ما مي دانيم كه با اين بودجه دولتي نمي شود كار كرد. در حوزه صنعت هوايي،‌مدت هاست كه در اين كشور در زير ساخت ها سرمايه گذاري نشده است و سرمايه گذاري در زير ساخت ها بسيار گران قيمت است،‌ ما 16 ايستگاه راداري با 14 رادار داريم كه همه آنها عمرشان را كرده اند،‌ من سه رادار سفارش كرده ام كه اولينش هم وارد ايران شد.
وزير راه با يادآوري نقص هاي زير ساختي، گفت: باورتان مي شود باند فرودگاه مهرآباد بيش از 40 سال مرمت نشده است؟ من چه كنم در شرايطي مسئوليت را گرفتم كه اين مسائل در وضعيت سختي قرار گرفته است. من به آقاي شهرياري نماينده زاهدان مي گويم كه شما مي دانيد چه طرح مهمي در زاهدان اجرا كرديم. شما كه مستحضر هستيد كه چه توسعه بزرگي در بندر چابهار انجام داديم و 50 درصد زير ساخت خط ريل چابهار به زاهدان را انجام داده ايم. من مطمئن هستم كه دوستان اين كاري كه ما انجام داديم تاريخي ترين كاري است كه در حوزه صنعت ناوگان هوايي انجام شده است.
آخوندي كه در لفافه نسبت به شلوغي مجلس گلايه كرد، ادامه داد: اگر دوستان بنشينند چند نكته در مورد هواپيما ها بگويم،‌ ما 245 هواپيما داشتيم 100 فروندش زمين گير است شما كه فرودگاه مي رويد بببيند كه چگونه فرودگاه هاي ايران به گورستان هواپيماها تبديل شده است. شما كه از مشكلات گله داريد خب راهكار چيست؟ جز اين كه اين ناوگان را نوسازي كنيم؟ من وقتي مي گفتم كه هواپيما ها را بدون اتكا به بودجه دولت نوسازي مي كنم ،‌ دوستان دولت هم باورشان نمي شد. شما مي بينيد كه در ايران بيش از 100 هواپيما نو را با ايرباس قرار داد بستيم.
در اين هنگام همهمه در مجلس به حدي رسيد كه حتي رئيس مجلس نيز شاكي شد و  از نمايندگان خواست كه در صندلي خود بنشينند و حتي تهديد كرد كه خود نمايندگان بنشينند تا اسم نبرد.
وزير راه بعد از تذكر رئيس مجلس به نمايندگان ادامه داد: دوستان  از روز اولي كه وارد اين بحث شديم بحث من اين بود كه من مي فهميدم ناوگان را بخواهيم نوسازي كنيم بيش از 200 ميليارد دلار بايد سرمايه گذاري كنيم مدلي كه ما طراحي كرديم اجاره به شرط تمليك بود. در هر جلسه اي من اين را مي گفتم همه به سخره مي گرفتند كه مگر مي شود كشوري كه سال ها تحريم بوده است و قرار داد مستقيم با بويينگ و ايرباس نداشته است بدون اتكا دولت اين كار بكند؟
وي افزود: امروز شما می يبيند كه اين كار با حذف تمام واسطه ها با افتخار انجام داديم، نماينده بوئينگ و ايرباس به ايران آمدند و مذاكره كردند. اين يك كار بزرگي است. نه اينكه من در اين كار دخالت داشتم، ولي باور كنيد اين كار آينده صنعت هوانوردي ايران را زير و رو مي كند. شما كه مي خواهيد با باقي ايرلاين ها رقابت كنيد، چگونه؟ بايد برنامه اي داشته باشيد و اين برنامه بايد در قد و قواره ايران باشد. اولين هواپيما وارد شد و بعدي هم هفته ديگه وارد مي شود. در آينده شاهد خواهيم بود كه در 2 ماه چند هواپيما وارد ايران می شود،‌اگر برخي از دوستان از من گله دارند عيب ندارد اما انصاف دهيد كه اين بزرگترين اقدام هواپيمايي ايران است.
آخوندي با بيان اين جمله كه «من بابت حواشي اين را ميگويم.»، تشريح كرد:اين قرار داد به صورت مستقيم و با حذف تمام  واسطه ها انجام شد از روز اول به تمام مديران بوئينگ و ايرباس و اي تي آر گفتم در اين قرار داد هيچ كس حتي دفتر رئيس جمهور هم حق ندارد مذاكره كند، فقط و فقط مذاكره را شركت انجام مي دهد، ما در اين مذاكره هيچ واسطه نمي خواهيم روز اول به آنها گفتم  كه اگر مي خواهيد اين كار را انجام دهيم بايد سوگندنامه بنويسيد كه از هيچ واسطه استفاده نكنيد و از همه آنها اقرار نامه كتبي و امضا گرفتم كه هيچ واسطه اي در كار نبوده است و اگر جز اين معلوم شد ما بتوانيم شكايت كنيم.
وزير راه با قسم خوردن دفاعياتش را ادامه داد و گفت: باور كنيد خدايي و قيامتي هست اين نمي شود كه ما بدون هر مدركي بخواهيم كسي را متهم كنيم. در اين قرار دادها شما مي توانيد همه را بررسي كنيد و اگر در هر جايي يك واسطه در حد كوچكترين موضوعي بود بود هر چه خواستيد به ما بگوييد. دوستان عزيز من براي ايران جنگيده ام،  من در جبهه بوديم،‌نميخواهم تظاهر كنم اما دليلي ندارد كه ما به خاطر دو روز دنيا و به خاطر دو شاهي پول حيثيت مان را هزينه كنيم. اگر شما مي بينيد تمام صنعت هوانوردي از ما حمايت ميكنند به اين دليل است كه آنها قدر اين را مي دانند.

*گلایه‌های آخوندی در صحن مجلس؛استعفا دادم اما رییس‌جمهور قبول نکرد /دوستان باور کنید قیامتی هم هست
عباس آخوندی در بخش دیگری از دفاعیات خود در جمع نمایندگان گفت: بزرگترین دستاورد برجام شکستن تحریم ها بود و تمام توطئه های اسراییل را نابود کرد. ما به صورت رسمی اعلام کردیم که تحریم شکسته است و همین اتفاق هم افتاد. من از بعضی کم لطفی ها تعجب می کنم. ملت ایران بعد از شکست تحریم ها نه تنها به صنعت هوانوردی امیدوار شدند بلکه متوجه شدند که این دولت توان کارهای بزرگ دارد. ما همین بحث را در حوزه دریایی هم داریم. در این حوزه بیش از 500 میلیارد تومان در چابهار سرمایه گذاری کردیم. آقای کاظم جلالی از این پروژه بازدید کرده و می تواند گواهی دهد. این بندر یک ریال اعتبار ندارد و بیش از 500 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده ایم. تمام تجهیزات بندر چابهار را از آلمان در مناقصه ای با قیمتی کمتر از تجهیزات چینی انتخاب کردیم و این موضوع قابل توجه است.
آخوندی گفت: راه جاده‌ای چابهار به زاهدان در حال انجام است و 50 درصد این کار صورت گرفته است.  همچنین در کرانه های بنادر 9 هراز میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است. هر سه فار بندرعباس در حال انجام است و در بندر خرمشهر نوسازی انجام داده ایم.27 سال از پایان جنگ می گذرد و ما همچنان در حال نجات کشتی های مغروقه هستیم. اقتصاد آبادان  و خرمشهر در حال بازسازی ساختاری است و ما خط آهن مستقیم اهواز به بندر امام را فعال کرده ایم.
وزیر راه در ادامه دفاعیاتش از عملکرد وزرات راه و شهرسازی گفت: سال ها است در بنادر ایران سرمایه گذاری بزرگ صورت نگرفته است. از اول انقلاب تا ابتدای این دولت کل سرمایه گذاری در حوزه بنادر 960 میلیون دلار بوده است.  اما در سه سال گذشته در دولت یازدهم  سرمایه گذاری این سه سال 800 میلیون دلار  بوده است و این موضوع  شانسی نیست.
او ادامه داد: من شرمنده هستم که این سوء تعبیرها در این کشور صورت می گیرد. من بعد از حادثه قطار در سمنان، روز جمعه که به سمنان رفتم شورای مدیریت بحران را تشکیل دادم و وقتی داشتم از این جلسه بیرون می آمدم خبرنگاری از من  درباره کارهای صورت گرفته سوال کرد. من هم با ارائه گزارشی گفتم که به همراه استاندار و نماینده مجلس به سمت بیمارستان روانه هستیم تا از حادثه دیدگان بازدید کنیم. آنجا من گفتم با اینکه این عزیزان بیمه هستند اما این وظیفه من است که خدمت کنیم و کار زیادی نیست. من از روی تواضع و وظیفه این جمله را گفتم. این وظیفه ما بود. بعد می بینیم که این حرف منطقی را تبدیل کردند به یک حرف دیگر کردند و من بسیار تعجب کردم.
وزیر راه درباره عذرخواهی و استعفایش بعد از حادثه قطار گفت: من همان زمان بیانیه دادم و عذرخواهی رسمی کردم  و گفتم اگر فکر می کنید بیانم الکن بوده است معذرت می خواهم. عذرخواهی یک مسوول مایه افتخار است و باز هم عذرخواهی می کنم.
او ادامه داد: می گویند باید استعفا می کردید. در حالی که من شنبه صبح خدمت آقای جهانگیری رسیدم و  گفتم من متن استعفایی نوشته ام و تقدیم می کنم. همان زمان آقای  پورسیدی هم متن استفعایش را تقدیم کرد و گفت چون این موضوع مربوط به حوزه ریلی است، بگذارید فقط من استفعا دهم.  اما من گفتم من به عنوان وزیر استعفا می کنم و آخر دو استعفا را دادیم به آقای جهانگیری. بعد ایشان به ما اعلام کرد که رییس جمهوری گفته که استعفای رییس راه آهن کفایت می کند. این هم کار بزرگی نبوده است  اما من انجام دادم. وقتی رییس جمهور تصمیم می گیرد که من همچنان وزیر باشم، من باید به کارها بچسبم و وزارتخانه را اداره کنم و همین کار را هم کردم.


نام:
ایمیل:
* نظر: