کد خبر: ۴۳۴۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
هجوم تولیدکنندگان غیرعضو برای پرکردن جای اوپک در بازار آسیا
در حالی که پس از اجرای توافق کاهش تولید توسط اوپک و غیر اوپکی‌ها، شکافی در عرضه نفت به وجود آمده، تجار نفتی از سراسر جهان از جمله آمریکا، انگلیس و برزیل، میزان فروش نفت خود به آسیا را به سه برابر افزایش داده‌اند.
خیز غیر اوپکی‌ها برای تسخیر بازار نفت
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از رویترز، در حالی که پس از اجرای توافق کاهش تولید توسط اوپک و غیر اوپکی‌ها، شکافی در عرضه نفت به وجود آمده، تجار نفتی از سراسر جهان از جمله آمریکا، انگلیس و برزیل، میزان فروش نفت خود به آسیا را به سه برابر افزایش داده‌اند.
حدود 30 سوپرتانکر در ماه جاری میلادی سفرهایی را به مقصد آسیا آغاز کرده‌اند تا نفت را از آمریکا، دریای شمال و مدیترانه به دست پالایشگاه‌هایی در آسیا برسانند. بر اساس آمارها آسیا بزرگ‌ترین مصرف کننده نفت جهان است و سریع‌ترین رشد مصرف را در جهان به خود اختصاص داده است.
این روند غیرمعمول ارسال نفت از نقاط مختلف جهان به بازار آسیا پس از تصمیم سال گذشته اوپک و دیگر تولید کنندگان از جمله روسیه برای کاهش روزانه 1.8 میلیون بشکه ای تولید در نیمه نخست سال 2017 اتفاق افتاده است.
به گفته منابع تجاری، شرکت‌هایی که بیشترین قراردادهای بلندمدت را منعقد کرده‌اند شامل شرکت‌های بی پی، رویال داچ شل، ترافیگورا، ویتول، مرکوریا و شرکت سینوپک چین هستند. شرکت گلنکور،؛ سوکار آذربایجان و پتروبراس آذربایجان نیز در این قراردادها حضوری فعال دارند.
موسسه بی ام آی اعلام کرده، کاهش تولیدهای اوپک و به ویژه انواع نفت‌های متوسط و ترش «فرصت‌هایی برای نفت‌های مشابه منطقه مدیترانه برای ورود به بازار آسیا فراهم کرده است.»
برنامه‌های بارگیری نشان می‌دهد، ثادرات نفت خام آمریکا به آسیا از زیر یک میلیون بشکه در ماه اکتبر به بیش از 3.5 میلیون بشکه در ماه جاری افزایش یافته که از جمله می‌توان به اولین محموله نفتی ارسالی به هند اشاره کرد. ارسال نفت انگلیس به آسیا نیز از 1.6 میلیون بشکه به بیش از 10.5 میلیون بشکه افزایش یافته است.
ارسال نفت برزیل به آسیا از 6.9 میلیون بشکه در ماه اکتبر به رقم بی سابقه 16.7 میلیون بشکه در ماه فوریه رسیده است. لیبی نیز که از توافق کاهش تولید مستثنی شده، عرضه نفت خود به آسیا را دو برابر کرده و در ماه گذشته به 2 میلیون بشکه رسانده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: