کد خبر: ۴۳۴۱۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۴
بانک توسعه صادرات ایران با تامین مالی 242 میلیون دلاری در احداث سد و نیروگاه سنگ توده 2 بر روی رودخانه وخش در کشور تاجیکستان در اولین طرح برون مرزی سد ونیروگاه مشارکت کرد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران، مبلغ کل طرح 320 میلیون دلار است که بانک توسعه صادرات تامین مالی 242 میلیون دلاری را با نرخ سود پنج درصد و مدت بازپرداخت 12 سال به عهده گرفته است.
این پروژه اولین پروژه برون‌مرزی ایران در زمینه احداث سد و نیروگاه بوده و به بهترین شکل ممکن و در زمان‌بندی برنامه‌ریزی شده انجام شده است.
180 میلیون دلار از این رقم از محل منابع حساب ذخیره‌ارزی و 62 میلیون دلار از محل منابع بانک توسعه صادرات ایران تامین شده است.
نوع عقود اسلامی به کار گرفته شده در این طرح مشارکت مدنی و فروش اقساطی است و صدور خدمات فنی و مهندسی از ابعاد صادراتی آن است.
احداث سد و نیروگاه سنگ توده 2 بر روی رودخانه وخش در کشور تاجیکستان در قالب سرمایه‌گذاری خارجی انجام شده و میزان اشتغالزایی آن به گونه ای است که طی دوران اجرا حدوداً 350 نفر بصورت مستقیم و در دوره بهره‌برداری نیز حدود 50 نفر است.
افغانستان و کشورهای حوزه قفقاز ازکشورهایی هستند که صادرات حاصل از طرح به آنها صادر می شود.
صد در صد تامین مالی توسط بانک توسعه صادرات انجام شده و مدت زمان بهره برداری به مدت 5/12 سال از تاریخ بهره برداری است همچنین مدت زمان ایجاد یا توسعه 6 سال است و از آنجایی که صنعت سد سازی در کشور به بلوغ کافی رسیده درحال حاضر به عنوان صادرکننده خدمات در این حوزه مطرح است.
گفتنی است، سد و نیروگاه برق آبی سنگ‌توده 2 در جنوب غربی تاجیکستان و در فاصله 180 کیلومتری جنوب شرقی دوشنبه پایتخت بر روی رودخانه و خش واقع شده است.
رودخانه وخش یکی از بزرگترین رودهای تاجیکستان بوده و با آورد متوسط سالانه 20500 میلیون متر مکعب دارای پتانسیل تولید 8950 مگاوات برق است.
سد سنگ توده 2 سدی خاکی با هسته مرکزی بوده و طول تاج آن 385 متر و حجم کل مخزن آن 5/66 میلیون متر مکعب است.
قرارداد اجرای پروژه احداث نیروگاه برق آبی سنگ توده 2 به ارزش 256 میلیون دلار بین دو کشور ایران و تاجیکستان به امضا رسیده است که 180 میلیون دلار آن را ایران به صورت اعتبار 10 ساله و 40 میلیون دلار نیز از سوی تاجیکستان در اختیار پروژه قرار می‌گیرد.
براساس یادداشت تفاهمی که در سال 84 میان ایران و تاجیکستان برای این طرح به امضا رسید مقرر شد که نحوه احداث پروژه مزبور به شیوه B.O.Tاجرا، بهره‌برداری و انتقال باشد.
در نهایت قرارداد خرید برق از سد و نیروگاه سنگ توده 2 در اواخر سال 84 به امضای رؤسای جمهوری دو کشور رسید.
با پرداخت اولین قسط پیش‌ پرداخت توسط بانک توسعه صادرات ایران که سرمایه‌گذار اصلی پروژه مزبور است عملیات اجرایی آن آغاز شد.
فروش هر کیلووات ساعت برق برای این پروژه 3 سنت در نظر گرفته شده است بنابراین فروش برق در طول 12 سال برای ایران مقرون به‌صرفه خواهد بود.
چنانچه تاجیکستان توانایی خرید برق از این پروژه را نداشته باشد (علی‌رغم گرفتن گارانتی خرید برق از تاجیکستان) ایران طبق قرارداد می‌تواند برق سنگ توده 2 را به سایر کشورهای همسایه بفروشد.
پتانسیل و توان تولید برق از نیروگاه برق آبی در تاجیکستان 3 برابر ایران بوده و حدود 100 هزار مگاوات است.

نام:
ایمیل:
* نظر: