کد خبر: ۴۳۵۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
با تصویب نمایندگان مجلس تعیین شد؛
نمایندگان مجلس با تصویب بندی از لایحه بودجه میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه را تعیین کردند.
در جلسه علنی عصر روز شنبه مجلس شورای اسلامی نمایندگان بندی از لایحه بودجه در مورد میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه را تصویب کردند.
بر اساس این بند به دولت اجازه داده شد کلیه مشمولان خدمت وظیفه عمومی که بیش از هشت‌سال غیبت دارند را با پرداخت جریمه مدت زمان غیبت به‌صورت نقد و اقساطی که تا پایان سال ۱۳۹۶ تسویه می‌شود، معاف کند.
بر اساس این بند مقرر شد؛ به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، ده‌درصد (۱۰%) به مبالغ جریمه پایه اضافه و مدت غیبت بیش از شش‌ماه، یک‌سال محسوب می‌شود.
همچنین مصوب شد؛برای مشمولان متأهل، پنج‌درصد(۵%) و برای مشمولان دارای فرزند نیز به‌ازای هر فرزند، پنج‌درصد(۵%) از مجموع مبلغ جریمه کسر می‌شود.
این بند از لایحه بودجه با ۱۴۶ رای موافق،‌۲۴ رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۰۶ نماینده حاضر در مجلس به تصویب رسید.
کمیسیون تلفیق در جزء الحاقی  مقرر کرده بودند  فرزندان ایثارگران مشمول ماده(۴۵) قانون خدمت وظیفه عمومی مشروط به عدم غیبت آنها و نیز انجام خدمت وظیفه عمومی پدر ایثارگر آنان با هر مقطع تحصیلی، مشمول ردیف اول جدول با اعمال پنجاه درصد(۵۰%) تخفیف شوند.
این جزء الحاقی با رای نمایندگان جهت اصلاح به کمیسیون تلفیق ارسال شد،‌علی مطهری نائب رئیس مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت معتقد بود این بند در تناقض با اصول متعدد قانون برنامه است.
همچنین بر اساس جزء الحاقی ۴- مقرر شد، مشمولان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی از پنجاه درصد(۵۰%) تخفیف بهره‌مند می‌شوند.
میزان جریمه مشمولان غایب برای صدور کارت معافیت نظام وظیفه به شرح جدول زیر می‌باشد:

 

مدرک تحصیلی

پایه ریالی جریمه مشمولان غایب

زیردیپلم

۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

دیپلم

۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

فوق دیپلم

۲۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

لیسانس

۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

فوق لیسانس

۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

دکترای عمومی علوم پزشکی

۳۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

دکترای تخصصی غیرعلوم پزشکی

۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

دکترای تخصصی رشته‌های علوم پزشکی و بالاتر

۵۰۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال

 

نام:
ایمیل:
* نظر: