کد خبر: ۴۳۶۱۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۸
طلا چراغ خاموش گران می شود؟
بازار جهانی طلا دوشنبه صبح با شروع به کار بورس‌های استرالیا و شرق آسیا فعالیت هفتگی خودش را همگام با سایر بازارهای بین‌المللی شروع کرد و فعالیت این بازار تقریبا به صورت ٢٤ ساعته تا ابتدای روز شنبه به وقت تهران ادامه دارد.
پرواز نیم‌سکه و ربع‌سکه در بازار آزاد تهران
پس از جلسه روز چهارشنبه مدیران بانک فدرال رزرو، معامله‌گران بازارهای جهانی طلا برای ادامه معاملات خودشان در انتظار سخنرانی مهم ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا هستند که در این هفته قرار است احتمالا با موضوع وضع قوانین مالیاتی ایراد شود. البته به دلیل همین موضوع و نگرانی معامله‌گران از واکنش بازارهای جهانی به سخنرانی غیرمنتظره ترامپ، در روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد کاهش ارزش دلار در مقابل سایر ارزهای بین‌المللی و در نتیجه افزایش قیمت طلا تا ١٢٦٠ دلار در روز جمعه بودیم و درمجموع در طول هفته گذشته و با توجه به قیمت ١٢٢٨ دلاری در روز سه‌شنبه ما در این بازار حدود ٣٢ دلار نوسان را تجربه کردیم و سرانجام هم بازارهای جهانی طلا در جمعه شب به وقت تهران و پایان معاملات به ١٢٥٨ دلار رسید و با توجه به قیمت بسته‌شدن هفته قبل که ١٢٣٥ دلار بود، ٢٣ دلار افزایش را نشان می‌دهد.
در بازار داخلی و در طول هفته گذشته هر گرم طلای ١٨ عیار در پایین‌ترین قیمت ١١٤٨٠٢ تومان و در بالاترین قیمت ١١٥٤٠٢ تومان معامله شد و البته روز شنبه و با شروع معاملات هفتگی به دلیل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی در روز جمعه، قیمت طلا در بازارهای داخلی هم افزایش پیدا کرد و با گذشتن از مرز ١١٦٠٠٠ تومان تا حدود ١١٦١٠٠ تومان به فروش رسید.
 همچنین هر سکه طلا طرح جدید هم در طول هفته گذشته و در کمترین قیمت ١١٨٨٠٠٠ تومان و در بالاترین قیمت ١٢٠١٠٠٠ تومان معامله شد. البته در شروع معاملات این هفته بازار آزاد تهران و به دنبال افزایش قیمت طلا قیمت سکه هم افزایش پیدا کرد و از مرز ١٢١٠٠٠ تومان گذشت . از نکات مهم این هفته بازار آزار در تهران پرواز قیمت نیم سکه و ربع سکه بود که هر نیم سکه با حدود ٤٠‌هزار تومان افزایش از حدود ٦٤٥‌هزار تومان در هفته گذشته به ٦٨٥‌هزار تومان در روز گذشته رسید.
در هفته گذشته با شروع به کار بازارهای بین‌المللی در روز دوشنبه معامله‌گران با نگرانی در مورد اخبار تصمیم مدیران بانک فدرال رزرو درخصوص افزایش نرخ بهره و یا عدم تغییر نرخ بهره در جلسه آتی این بانک معاملات خودشان را انجام می‌دادند و بازارهای جهانی در روز ابتدایی معاملات هفتگی فاقد شاخص و خبر اقتصادی مبهم و موثر در قیمت طلا بود. در این روز تحلیلگران تکنیکال سطح تقویتی طلا را ١٢٢٩ دلار اعلام کردند و انتظار رسیدن طلا را تا ١٢٢٤ دلار در صورت شکسته‌شدن این سطح داشتند.
 همچنین سطح پایداری طلا را در این روز تحلیلگران تکنیکال ١٢٤٢ دلار اعلام کردند و در صورت شکسته‌شدن این سطح و پایداری قیمت طلا بیشتر از آن انتظار رسیدن طلا تا ١٢٥٠ دلار هم به گفته آنان دور از دسترس نبود. از دیگر اخبار مهم این روز افزایش نرخ پوند انگلیس در مقابل سایر ارزهای عمده بود. در روز سه شنبه و به دلیل افزایش شاخص ارزش دلار، طلا در بازار لندن و همچنین در بازار نیویورک سیر نزولی داشت.
 البته به دنبال اعلام شاخص‌های اقتصادی این روز در بورس نیویورک شاخص دلار کاهش يافت و ما شاهد افزایش قیمت طلا در بورس نیویورک بودیم. در روز چهارشنبه، به دلیل اهمیت نشست مدیران بانک فدرال، قبل از این جلسه که حدود ساعت ٢٢:٣٠ به وقت تهران بود، بازار طلای جهانی تقریبا راکد بود و معامله‌گران در انتظار نتیجه‌ نشست بودند که در این نشست مدیران بانک فدرال رزرو هیچ تغییری را در نرخ بهره ندادند و البته معتقد بودند که نرخ بهره این بانک بایستی به‌تدریج افزایش پیدا کند و با توجه به افزایش تورم و آمار اقتصادی اخیر تا زمانی نرخ تورم و آمارهای اقتصادی آمریکا به همین صورت باشد، افزایشی در نرخ بهره نخواهد داشت. پس از این جلسه، با توجه به عدم افزایش نرخ بهره، شاخص ارزش دلار در مقابل سایر ارزها کاهش پیدا کرد و قیمت طلا مقداری با افزایش روبه‌رو شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: