کد خبر: ۴۳۶۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۳
رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران طی نشست خبری در چهارمین نمایشگاه بین المللی املاک و مستغلات در غرفه آلونک با بيان اينکه‌امسال زمان پايان رکود بازار مسکن است، گفت: در طول بيش از دو دهه از سال‌هاي 70 تا 90 قيمت مسکن هزار درصد افزايش يافته است.
به گزارش تجارت، حسام عقبايي با بيان اين که علت اين که چرا مسکن مانند ساير کالاهاي ديگر قيمت‌گذاري مشخصي ندارد، گفت: بر اساس دين اسلام مالکيت افراد محترم است و مالک مي‌تواند براي کالاي خود قيمت‌گذاري کند اما مي‌توان اين قيمت‌گذاري‌ها را با افزايش توليد، اطلاع‌رساني درباره قيمت‌هاي واقعي و رقابتي کردن بازار، کنترل کنيم.
وي با بيان اين که مي‌توان يک شاخص قيمت براي کنترل بازار تعيين کرد، گفت: مي‌توان با ارائه شاخص‌هاي قيمت در بازار مسکن ورود کرد.
وی با اشاره به رونمایی از شاخص‌گذاری قیمت محله (آلونک) گفت: راه‌اندازی و رونمایی از شاخص‌گذاری قیمت محله باید منطقی باشد و اینگونه نباشد که برخی مالکان دچار توهم قیمت شوند و برخی سوداگرانه به این بخش ورود کنند و قیمت‌ها را بالاتر از حد متعارف معرفی کنند.
رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به رشد نامتعارف قيمت مسکن در دو دهه گذشته گفت: از سال 71 تا 94 شاهد افزايش قيمت هزار درصدي مسکن در کشورمان بوديم به عبارت ديگر در طول 23 سال قيمت مسکن در ايران 104 برابر شده است که اين به دليل نبود شاخص‌هاي تکنيکال در حوزه قيمت بازار مسکن است. 
عقبايي تاکيد کرد: البته اين ضمانت که قانون بپذيرد شاخص‌هاي قيمت‌گذاري اجرا شوند وجود ندارد اما به طور قطع اين شاخص‌ها مي‌تواند عامل مهار کننده قيمت‌ها در بازار مسکن باشند البته بايد مراقب باشيم چه کسي با چه رويکردي اين شاخص‌ها را ارائه مي‌کند. معتقدم بهترين ناظر بر قيمت‌ها خود مردم هستند.
رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران درباره تغييرات قيمت در بازار مسکن گفت:‌ عده‌اي قصد دارند اين طور جلوه دهند که مسکن گران شده است و يا اينکه در مواقع رکود اصرار دارند که بگويند رونق در بازار ايجاد شده است اما بخش خصوصي بايد واقعيت بازار را به مردم اطلاع دهد.
عقبايي با تاکيد بر اينکه اتحاديه مشاوران املاک بزرگ‌ترين بانک اطلاعاتي آمار تحقق يافته معاملات خريد و فروش مسکن را دارد، گفت:‌ طبق اين آمار مي‌توان گفت قيمت مسکن در سال 95 هيچ تغييري نسبت به سال 94 نداشته و مسکن گران نشده است.
وي درباره‌امار اعلام شده از سوي مرکز آمار و بانک مرکزي درباره افزايش قيمت مسکن در سال جاري اظهار داشت: معتقد هستم نهادهايي مانند بانک مرکزي و مرکز آمار مانند اصناف و اتحاديه‌ها و بخش خصوصي بر روي حوزه‌هاي تخصصي اشراف ندارند به طور قطع بايد اين آمار به صورت تخصصي ارائه شود.
رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران با بيان اينکه به طور قطع معاملات مسکن در بهمن‌ماه و دي‌ماه نسبت به ساير ماه‌ها افزايش پيدا کرده است و 9 روز ابتداي اسفندماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته با افزايش ميزان معاملات مواجه بوديم اما قيمت مسکن تغييرات محسوسي نداشته است.
وي ادامه داد: اينکه ما نظر بانک مرکزي به عنوان مرجع را درباره افزايش قيمت‌ها رد کنيم در مناقشات اقتصادي اقدام مناسبي نيست اما تاکيد مي‌کنم به قدري که نهادهاي تخصصي بر حوزه‌هايي مانند مسکن اشراف دارند دولت چنين اشرافي را ندارد. وي افزود: البته بخش خصوصي و اتحاديه‌ها هم بايد نسبت به رفع نواقص خود و اطلاع‌رساني‌هاي دقيق در حوزه ارائه‌امار و تعيين قيمت‌ها اقدام کنند.
عقبايي گفت: افزايش قيمت مسکن در ماه‌هاي بهمن و اسفند در شهر تهران را انکار نمي‌کنم اما در کل کشور مسکن افزايش قيمت نداشته است و در شهر تهران در اين مدت افزايش قيمت‌ها حدود 4 ذدرصد بوده است.
 وي درباره وضعيت بازار مسکن در سال جاري و اينکه چرا مسکن به رونق نرسيد، گفت: معتقد هستم مهمترين عاملي که منجر شد مسکن وارد دوره رونق نشود عدم اصلاح ساختار پولي و بانکي در کشور بود و زور دولت به مافياي بانکي نرسيد . عقبايي تاکيد کرد: اميدوارم در آستانه انتخابات دولت نسبت به اصلاح ساختار پولي و بانکي اقدام کند و حداقل لايحه آن را به مجلس ارائه دهد. وي همچنين با انتقاد از سيستم بانکي براي ارائه تسهيلات به متقاضيان مسکن گفت: بانک مسکن يک بانک توسعه‌اي نيست و نمي‌تواند مدت بازپرداخت تسهيلات مسکن را افزايش دهد چرا که عملکرد اين بانک يک عملکرد تجاري است.
عقبايي گفت: در حالي که با ارائه تسهيلات به بخش مسکن سخت‌گيري‌هاي متعددي از سوي بانک‌ها اعمال مي‌شود اما تسهيلات به خريد خودرو و ساير کالاها به سرعت انجام مي‌شود چرا که تسهيلات به اين حوزه براي بانک‌ها سودده است.
رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران با بيان اينکه سال 95 سال پايان رکود است، گفت: به طور قطعغ در سال 96 وارد دوره رونق بازار مسکن مي‌شويم اما به شرطي اصلاح ساختار پولي و بانکي کشور انجام شود و دولت بتواند نرخ سود بانکي را کنترل کند.
وي افزود: اگر اين اتفاقات بيفتد تا تابستان سال آينده رونق به بازار مسکن مي‌رسد اما اگر اين روند باشد تابستان سال آينده به دوره پيش رونق مي‌رسيم.
 وي با اشاره به سياست‌هاي دولت نهم و دهم در تعين نرخ مسکن بر اساس بلوک‌بندي‌ها گفت: در آن سال‌ها پيشنهادي مبني بر اينکه دقيمت مسکن بر اساس بلوک‌بندي باشد مطرح شد اما ما مخالف آن بوديم چرا که به طور قطع قيمت دو واحد کنار هم قابل يکسان سازي نيست و اين سياست پيش نرفت. 
 رئيس اتحاديه مشاوران املاک استان تهران با اشاره به چهارمين نمايشگاه‌املاک و مستغلات گفت: در اين نمايشگاه شاهد حضور شرکت‌هاي خارجي و ايراني و حضور استارت‌تاپ‌ها و اپليکشين‌هاي فروش مجازي مسکن بوديم.
وي افزود: به طور قطع مخالف ورود مشاوران املاک فضاي مجازي به بازار مسکن نيستم اما بايد روند قانونمند خود را طي کنند.
عقبايي در غرفه آلونک با اشاره به حضور اپليکيشن‌ها و استارتاپ‌ها و مشاوران املاک فعال در حوزه مجازي در بازار مسکن اظهار داشت: با ورود فناوري به اين حوزه مي‌توان معاملات مسکن را سريع‌تر انجام داد.وي ادامه داد: به طور قطع ورود اين سامانه‌هاي مجازي منجر به کوتاه شدن دوره رکود مسکن مي‌شود. وي تاکيد کرد: به سايت‌هاي غير مجاز هشدار مي‌دهم که هر چه زودتر نسبت به دريافت مجوزهاي حضور در بازار مسکن دريافت کنند.عقبايي گفت: تا يک دهه آينده ۷۰ درصد معاملات مسکن از طريق سامانه‌هاي مجازي انجام مي‌شود.





نام:
ایمیل:
* نظر: