کد خبر: ۴۳۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۸
عبدالحسین مُختاباد در گفتگو با «تجارت آنلاین» تاکید کرد:
عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با "تجارت آنلاین": شبانه هزاران درخت را قطع می کنند تا برج بسازند، کجای این نگاه مهندسی و انسانی است؟!
تهران را با مجوزهای تجاری سازی نابود کردند
تجارت آنلاین - محمد خادمی: یکی از مزیت های شوراها تصمیم گیری جمعی است، به این شکل که اگر تصمیمی برای هر طرح در شورا ها گرفته شود از نگاه های گوناگون به آن طرح پرداخته می شود و سپس آن طرح به تصویب می رسد. شورای شهر تهران 31 عضو دارد که تعداد قابل توجهی از این اعضا را ورزشکار، هنرمند، مهندس، فرهیخته، ایثارگر، نخبه و... تشکیل داده اند  تا در زمان تصمیم گیری برای اجرای یک طرح از همه نگاه ها به آن پرداخته شود، اما در این میان عده ای از شهروندان تهران معتقد اند افرادی که در شورای شهر حضور دارند صرفا به دلیل محبوبیتی که در زمینه هنری، ورزشی، جهادی و... دارند توانسته اند رای مردم را به خود جذب کنند وارد شورای شهر شوند و این افراد سر رشته ای از نحوه نظارت و تصمیم گیری در شورای شهر ندارند.
«سیدعبدالحسین مُختاباد»از هنرمندان سرشناس حوزه  آهنگ  و خواننده موسیقی سنتی ایرانی است که با حمایت اصلاح‌طلبان وارد شورای چهارم شهر تهران شده است.
در روزهای پایان عمر این دوره شورا گفتگویی با مختاباد که رئیس کمیته هنری شورای شهر است، انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

*اقداماتی را که شورای چهارم انجام داده را به شکل خلاصه برایم توضیح می دهید؟
شورای شهر یک نهاد تازه تاسیسی است که در هر دوره این نهاد تکمیل تر و کاراتر می شود، شورای چهارم در خیلی از زمینه ها فعال بوده است.شورای شهر به شکل کارشناسی شده باید کار کند و در همه جای دنیا شوراهای شهر به عنوان یک نهاد کارشناسی مسئول نظارت بر عملکرد شهرداری هاهستند.
شهر یک موجود زنده به حساب می آید و این موجود زنده نیازمند محیط ورزشی، فرهنگی، بهداشتی، آموزشی، هنرو...دارد، اما متاسفانه مدیریت شهری ما توجه خاصی به این نیاز ها ندارد و تنها به دنبال ساخت و ساز ساختمان های بلند مرتبه به شکل بی رویه   است و موجب شده که این روزها زندگی برای پایتخت نشینان را با مشکلات گوناگون مواجه کند.
البته ساختار بنای شهر تهران از گذشته های دور با مشکل زیر بنایی مواجع بوده است، به طوری که در تمامی کلانشهر های مهم دنیا مراکز تجاری در دل شهر ساخته می شوند و خانه های مسکونی خارج از شهر و در حاشیه قرار می گیرند، اما در تهران برعکس این مدل ساختار وجود دارد.

*با توجه به اینکه در کمیسیون فرهنگی و هنری شورای شهر فعالیت دارید، چه نمره ای را به فعالیت های فرهنگی_هنری که از سوی شهرداری در تهران به اجرا در آمده می دهید؟
من معتقد ام شهرداری نمره قابل قبولی را در حوزه فرهنگی_هنری دارد، نگاه کنید در چهار دهه که دولت های گوناگون بر سر کار آمده اند یک سالن تئاتر و سینما در تهران نساخته اند، همین تالار وحدت و تئاتر شهر که در تهران وجود دارد نیز به عنوان سالن های فرسوده به حساب می آیند.
شورای شهر و شهرداری در این چند سال تعداد قابل توجهی سینما در تهران راه اندازی کرده اند، که این موضوع هم به اقتصاد حوزه هنری کمک  شده وهم اینکه موجب افزایش اشتغال شده است.
یکی از مشکلاتی که در زمینه فعالیت های فرهنگی _هنری در شهر تهران وجود دارد، مربوط به بودجه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران است ، به طوری که 95 درصد بودجه این نهاد فرهنگی صرف امورات جاری می شود و تنها 5درصد این بودجه در امور فرهنگی_هنری خرج می شود.
البته این موضوع تنها مختص سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیست ، بلکه 80 تا90 درصد بودجه وزارات فرهنگ و ارشاد مربوط به هزینه جاری شامل حقوق کارکنان، هزینه برق، آب، گاز و تلفن، نگهداری ساختمان ها اداری، تجهیزات اداری و... می شود، همچنین سازمان صدا و سیما بالاي 80 درصد بودجه خود را صرف هزینه های جاری می کند،سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری نیز به همین شکل بودجه خود را برای هزینه های جاری خرج می کنند.
یکی از دستاورد های شورای چهارم بالا بردن بودجه فرهنگی_هنری شهر تهران است، دو هزار میلیارد تومان بودجه فرهنگی سال جاری سازمان فرهنگی_هنری شهرداری تهران است، این بودجه به انداز بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیماست، که برای سال آینده نیز به همین میزان بودجه فرهنگی_هنری شهرداری به تصویب رسیده است.

*فکر نمی کنید با یک مدیریت خوب بشود تحول بزرگی را با این بودجه  در حوزه فرهنگی به وجود آورد؟
قطعا همین طور است،در سایر نهادهای فرهنگی در کشور های دیگر با یک سیستم منظم و هدفمند40 درصد بودجه را صرف امورات جاری می کنند و 60 درصد دیگر آن را صرف فعالیت های اجرایي قرار می دهند.
همچنین اگر تمام بودجه این سازمان در یک سال صرف فعالیت های فرهنگی اجرایي قرار بگیرد، انقلاب بزرگی در حوزه فرهنگی در کلانشهر تهران رخ خواهد داد.
عده ای از شهروندان تهرانی در زمانی که حادثه پلاسکو رخ داد مقصر این حادثه را خود شان می دانند و معتقد بودند که نباید اجازه می دادند تا عده ای از هنرمندان و ورزشکاران که تجربه کافی در زمینه فعالیت شهری نداشتند و تنها به دلیل محبوبیت و شهرتی که بدست آورده بودند وارد شورای شهر شوندو این باعث شد تا نتوانند از لحاظ کارشناسی شده نظارت و انتخاب شهردار را به درستي انجام دهند؟
ما تابع رای مردم هستیم، مردم درست می گویند شاید انتظاراتی داشته باشند که من نماینده نتوانسته ام آن انتظارات را برآورده کنم، ما مستاجر مردم نیستیم، بلکه ما وکیل مردم هستیم و مردم می توانند هر لحظه وکیل شان را عزل کنند، من حق را به مردم می دهم، اما فعالیت هر عضو شوراي شهر در زمینه کمیسیون تخصی آن فرد است.
من که نماینده مردم تهران در شورای شهر هستم در کمیسیون فرهنگی_هنری با توجه به رشته فعالیت ام فعالیت می کنم و خیلی برنامه های فرهنگی_هنری که در تهران به اجرا در می آید در این کمیسیون مورد بررسی قرار گرفته است.
همین که خانه های فرهنگ، فرهنگسراها، سرای های محله، انجمن خوشنویسان، خانه موسيقی، خانه تئاتر، خانه هنرمندان و...با این شرایط اقتصادی سرپا نگهداشته شده مستلزم تلاش شورا استكه بودجه این مراکز قطع نشده بلکه برای این مجموعه ها بودجه و مکان نیز فراهم شده است.
راه اندازی نمایشگاه عکس که در سطح شهر برپا می شود با همه مخالفت ها از سوی افراد مختلف بازهم اعضای کمیسیون فرهنگی تلاش خود را برای برپا نگهداشتن آن انجام دادند. ببینید، اعضای شورای شهر لندن و نیویورک نیز افرادي نیستند که مهندس شهرسازی باشند، با توجه به احترامی که برای جامعه مهندسان کشور دارم، اما ببینید این مهندسان چه بلایي سر شهر تهران آورده اند، آیا این شهر را مهندسان و کارشناسان ساخته اند، در خیابانی که دو تا ماشین با زور از کنار یک دیگر عبور می کنند، 5تا6 برج ساخته می شود و این اقدامات را چه کسانی انجام می دهند.
آیا آن آقاي مهندس فکر این را نکرده که در زمان بحران چه طور نیروهای امدادی می توانند به آن محیط خدمات رسانی کنند.به طور نمونه در خیابان لواسانی در محله فرمانیه تعداد قابل توجهی  ساختمان تجاری ساخته شده است.
من هنرمند که هیچ مدرک و تحصیلات مهندسی را هم ندارم حاضر نیستم مجوز تجاری سازی بلند مرتبه در یک خیابان با عرض کم را صادر کنم.این موارد کم نیستند، به طور مثال در خیابان ستاری مجتمع کورش، اطلس مال در انتهای خیابان پاسداران و مجتمع تجاری در خیابان مقدس اردبیلی ساخته شده است كه نشان دهنده یک مدیریت نادرست است.

*عامل این بی بندوباری در زمینه تجاری سازی و بلند مرتبه سازی را شهرداری نمی دانید؟
بله همین طور است، صد در صد شهرداری مقصر اصلی صدور این تجاری سازی و بلند مرتبه سازی هاست.

*پس چرا شما به عنوان یک عضو شورای شهر تا کنون این موضوع را مطرح نکرده اید و از شهردار تهران سوالی نپرسیده اید؟
یک بررسی برای ساخت و ساز بی رویه تجاری در منطقه یک، دو و سه تهران انجام داده ام، بالای 70 درصدسفره های آب زیر زمینی تهران لطمه دیده، این برج های که ساخته شده بیش از 50 متر عمق دارند و این اقدام باعث خشک شدن سفره های زیر زمیني شده تا پارکینگ این مجتمع ها ساخته شود واقعا این شهر مهندسی ساز است ودر اینجا سازمان نظام مهندسی کجاست. شبانه هزاران درخت را قطع می کنند تا برج بسازند این نگاه مهندسی و انسانی است.
من بیش از یک دهه در امریکاي شمالی و اروپا زندگی کرده ام در آن جا به زیر ساخت ها اهمیت بسیار زیاد می دهند، ما باید یک شهر بسازیم که در آن زندگی کنیم نه اینکه وقت مان را در آن شهر بگذرانیم.
من یک مقاله ای در نیويورک تایمز خواندم که محققان در تلاش اند تا زندگی را بر ماشین سخت کنند، این طرح در اروپا، امریکا و روسیه  به اجرا در آمده است.یکی از برنامه های این طرح این بود که در شهر نیویورک پیاده روها پهن تر شده است تا معابر باریک شوند و تردد برای عابران آسان تر و برای خودرو ها سخت تر انجام شود.
درشهر مسکو روسیه تعداد دوچرخه زیاد شده و یک مسیر مشخصی برای تردد دوچرخه ها راه اندازی شده است.
این نگاه یک نگاه زیست انسانی به حساب می آید و این شهر ها همان طور که ساختمان های بلند مرتبه می سازند به دنبال رفاه شهروندان شان نیز هستند.

*جواب سوال مان را ندادید؟
متاسفانه مطبوعات و رادیو و تلویزیون وقتی برای انعکاس دادن فعالیت های شورای شهر در نظر نمی گیرند، بارها و بارها بنده و دیگر اعضای شورای شهر اعتراضات مان را به شهردار تهران در زمینه ساخت و سازهای غیرکارشناسی انجام داده ایم.

*گاهی اوقات شاهد آن هستیم که معاونت های اجتماعی _ فرهنگی شهرداری مناطق شهر تهران در اختیار یک گروه خاصی قرار می گیرند و آن طور که باید این گروه خاص برنامه های فرهنگی_هنری را دنبال نمی کنند، بلکه خلاف اهداف فرهنگی _هنری پیش می روند، آیا تاکنون در این خصوص گوش زد هایي را به مسئولان شهری داده اید؟
اعضای شورای شهر طبق قانون نمی توانند دخالتی در عزل و نصب ها در بدنه شهرداری داشته باشند، موضوعی که وجود دارد این است که اعضای اصلاح طلبی که در شورای شهر تهران فعالیت دارند یک جوری بایکد رسانه اي هستند و نمی توانند حرفشان را بزنند.نه روزنامه ها و نه رادیو و تلویزیون صحبت های ما اصلاح طلبان را به گوش مردم نمی رسانند. فعالیت هاي ما تنها حضور در صحن شورا نیست، بلکه در کمیسیون ها تلاش زیادی صورت می گیرد، که دور از چشم رسانه ها قرار دارد.
ای کاش خبرنگاران در جلسات کمیسیون ها شرکت کنند تا مردم را درجریان تلاش های اعضای شورای شهر قرار دهند.
 در همه جای دنیا بین تئوریی و عمل دعوا وجود دارد، همین آقاي قالیباف که در حال حاضر شهردار تهران است ، اگر روزی بشوند عضو شورای شهر یکی از مخالفان سر سخت شهردار خواهند شد.
همین الان شما دعوای بین مجلس و دولت را شاهد هستید، تنها این دعوا ها در ایران نیست، بلکه در همه کشورها مقابل هم می ایستند؛ بنابراین قانون این اجازه را به اعضای شورای شهر نمی دهند که دخالتی در عزل و نصب ها داشته باشند و اعضای شورای شهر نیز این تمایل را ندارند که به مدیران اجرايی بگویند این فرد شایستگی چنین سمتی را دارد یا ندارد.
مشکلی که در زمینه فرهنگی_هنری وجود دارد، این است که مدیران نگاه فرهنگی خود به موضوعات را نگاه سیاسی می بینند، اختلاف نظری که با معاون سابق فرهنگی _هنری شهرداری تهران داشته ایم، سر این موضوع بود که او معتقد بود ما باید فرهنگ و هنر جهان اسلام را توسعه دهیم، در صورتی که این کار  وظیفه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران نیست و این موضوع هیچ ارتباطی با معاونت فرهنگی_هنری شهرداری تهران نداشت و شرعا، قانونا و عرفا این فرد باید بودجه حوزه کاری اش را در همان حوزه خرج کند؛ که بعد از مدتی شهردار تهران معاون فرهنگی خود را عزل کرد و خوشبختانه شورا با معاون جدید شهردار رابطه  بهتر از گذشته برقرار کرده است.

*کمیته هنری شورای شهر چه برنامه ای برای فضای شهری در قالب هنری دارد؟
این روزها شاهد تقویت نگاه‌های هنری و فرهنگی در فضای شهری هستیم و شما می توانید اشعار بسیاری از مولانا، سعدی، حافظ و... را در بیلبوردهای شهری مشاهده کنید.
در حال حاضر 30 درصد بیلبوردهای شهری در اختیار فعالیت های فرهنگی_هنری قرار دارد.
همجنین شهرداری و شورا همواره کوشیده اند از فعالیت های فرهنگی حمایت کنند. به طوری که هم اکنون در مناطق ۲۲ گانه تهران اگر کسی ساختمانی بسازد و فضایی به فضای فرهنگی _هنری اختصاص دهد، نه تنها از پرداخت عوارض معاف می شود، بلکه بسته های تشویقی نیز شامل حالش می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار