کد خبر: ۴۳۹۷۶
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
دکتر پرویز عقیلی کرمانی:دستاوردهای برجام بی نظیر است اما بقیه کارها برای بهبود روابط پولی و بانکی در حیطه بین المللی بر عهده خودمان است.
دکتر پرویز عقیلی کرمانی روز دوشنبه در نشست تخصصی کنفرانس ملی اقتصاد مقاومتی -برجام که در مرکز مطالعات وزارت امورخارجه برگزار شد، گفت: دستاوردهای برجام بی نظیر است اما بقیه کارها برای بهبود روابط پولی و بانکی در حیطه بین المللی بر عهده خودمان است.
به گفته مدیر عامل بانک خاورمیانه، پیش از برجام تمام کارها در سیستم بانکی قطع شده بود. همه پرداخت ها پیش از برجام توسط صرافی ها انجام می شد و علت این موضوع گزارشی بود که از سوی FATF (گروه ویژه اقدام مالی) صورت گرفته بود.
او توضیح داد: این گزارش ها از نظر ریسک سرمایه‌گذاری و تعاملات بانکی ارزیابی می‌شد و نشان می‌داد کدام کشورها پر ریسک هستند تا کشورهای دیگر درباره ارتباط بانکی با کشورهایی که وضعیت پر ریسکی دارند، تصمیم بگیرند.
او همچنین  با اشاره به گزارش 26 ژوئن سال 2016 گروه ویژه اقدام مالی گفت: توصیه سازمان آن بود که با کره شمالی و ایران کار نکنید زیرا ریسک آنها غیر قابل قبول است.
دکتر عقیلی کرمانی گفت: این سازمان یک سال به ایران فرصت داد تا برای زدودن پولشویی، شفافیت فعالیت های اقتصادی و کاهش فساد خود را با وضعیت بین المللی تطبیق دهد یا در راه آن گام بردارد.  لازم است تا 26 ژوئن (6 تیر 1396) تلاش کنیم که وضعیت ایران را در موضوع های یاد شده بهبود دهیم. به گفته ایشان، 65 درصد از ارزیابی گروه ویژه اقدام مالی بر اساس تامین مالی تروریسم،15درصد شفافیت صورت های مالی و ١٠ درصد جلوگیری از فساد است که دو تا پنج درصد هم مربوط به وضعیت سیاسی است.
او تاکید کرد ما خودمان باید سیستم بانکی را به‌درستی اجرا و اطلاع رسانی کنیم و با موسسات بین المللی متعامل شویم. لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل پس از اجرای برجام در کنار تصویب قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در مجلس موجب شد گروه اقتصادی دولت رایزنی های پیشین برای خروج نام ایران از فهرست سیاه گروه ویژه اقدام مالی را با قوت بیشتری دنبال کند. 
تیرماه گذشته این تلاش ها به ثمر نشست و این گروه برای مدت 18 ماه نام ایران را از فهرست سیاه به حالت تعلیق درآورد؛ این کار موجب شد روند ارتباطات بانکی با نظام بین الملل سرعت گیرد و نگرانی طرف های مذاکره با ایران درباره ریسک پولشویی و تامین مالی تروریسم در معامله با ایران را از بین ببرد.

نام:
ایمیل:
* نظر: