کد خبر: ۴۳۹۸۷
تاریخ انتشار: ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
مجتبي آزاديان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com
سامانه سهام عدالت از روز گذشته رسما شروع به کار کرد و مشمولين مي‌توانند اطلاعات مربوط به سهام خود و ميزان بدهي خود و ... را در اين سامانه رديابي کنند.
براي 49 ميليون و 226 هزار و 193 نفر صورتحساب سهام عدالت تهيه شده است و به آنان اعلام مي‌شود چقدر سود به سهام آنان تعلق مي‌گيرد.
طبق گفته مسئولان، قرار است از ابتداي سال آينده و با برگزاري مجمع عمومي‌شرکت‌ها سود سهام عدالت به جاي واريز به خزانه ميان مشمولان تقسيم شود و با ارائه اين صورت‌حساب سهامداران متوجه مي‌شوند چه ميزان از سهام آنها از محل سود سهام آزاد شده است و به آنها تعلق مي‌گيرد.
همچنين قرار است با توجه به زمان برگزاري مجامع عمومي‌شرکت‌ها سود سهام از انتهاي تير تا اسفند سال 96 محاسبه و سازمان خصوصي‌سازي ميان مشمولان سهام عدالت توزيع کند.
18 گروه براي سهام عدالت نام نويسي شده‌اند. همچنين در سه سال نخست اجراي طرح سهام عدالت هزار و 384 ميليارد تومان ميان سهامداران سود تقسيم شد.
60 شرکت سرمايه‌پذير در طرح سهام عدالت حضور دارد که 25 شرکت آن غيربورسي است. همچنين مسئولان اعلام کرده‌اند که قرار نيست از 49 ميليون نفر مشمول سهام عدالت کسي را محروم کنيم. سود 60 شرکت طرح سهام عدالت دريافت و به خزانه واريز شده و تا ريال آخر آن مشخص است.
مسئولان اين وعده را به مشمولين داده‌اند که ارزش سهام عدالت در بازار کنوني دو برابر سال 85 است.
در اين ميان يکي از ابهامات اين است که هفت شرکت پالايشگاهي خوب و سودده از طرح سهام عدالت خارج و به دولت بازگردانده و به جاي آنها دو شرکت غيربورسي جايگزين شده‌اند که چگونگي محاسبه سود براي آنها مشخص نيست. به گفته يک نماينده مجلس اين کار غيرقانوني است.
بنا بر گفته مسئولان ارزش دارايي سهام عدالت 55 هزار ميلياردتومان است که اين رقم تا سال 96 به 100 هزار ميليارد تومان خواهد رسيد و مابقي کسري اعلام‌شده، ناشي از تعيين تکليف سهام عدالت است.
در حال حاضر 532 هزار تومان از اين سهام قسط آن پرداخت شده و مردم تا ما به‌التفاوت يک ميليون تومان بدهکار هستند.
بنا بر گفته‌هاي وزير اقتصاد نيز در دولت يازدهم حدود ٧ ميليون کارگر ساختماني و فصلي مشمول سهام عدالت شدند و به اين ترتيب تعداد مشمولان به ٥٠ ميليون نفر رسيد.
در حالي دولت از روز گذشته سامانه سهام عدالت را رونمايي کرده که از مردم خواسته، در صورت تمايل با پرداخت ۴۶۸ هزار تومان مالک کل سهام عدالت شوند تا شايد تا قبل سال چند هزار ميليارد تومان درآمد کسب کند. ولي مردم بدانند پرداخت اين پول اجباري نيست.
بسياري از دارندگان سهام عدالت در اين مرحله با اين پرسش مواجه شده‌اند که براي سهام عدالت قرار است پولي به دست‌شان بيايد يا از دست‌شان برود؟
همانطور که قبلاً اعلام شده 49 ميليون نفر مشمول سهام عدالت در کشور وجود دارند؛ بنابراين اگر تمام اين افراد 468 هزار تومان باقي مانده را واريز کنند، دولت حدود 24 هزار ميليارد تومان درآمد کسب خواهد کرد و اگر نصف دارندگان سهام عدالت بر اثر بي اطلاعي نسبت به پرداخت قبض و واريز 468 هزار تومان باقيمانده اقدام کنند حدود 12 هزار ميليارد تومان در چند روز باقي مانده از سال 95 به جيب دولت مي‌رود.
با وجود اينکه خيلي از مردم تصور مي‌کنند، سامانه جديد براي پرداخت سود سهام عدالت رونمايي شده است، ولي در بند اول اطلاعيه اين سامانه‌امده است: اين سامانه براي مشاهده صورتحساب و تسويه بدهي مشمولين سهام عدالت مي‌باشد.
واقعا سوال اينجاست که چرا مسئولان به درستي و به وضوح براي مردم تشريح نمي‌کنند که ماهيت سهام عدالت چيست و چرا سهامي‌که به قول دولتمردان ارزش کنوني‌اش دو ميليون تومان است را دولت دارد آزاد مي‌کند و مشمولين با پرداخت کمتر از 500 هزار تومان مي‌توانند مالک 100 درصدي سهام شوند؟
به هر حال نکته بسیار مثبتی که در این قضیه وجود دارد این است که پس از سال‌ها، نزدیک به 50 میلیون ایرانی سهامدار واقعی خواهند شد و این اتفاق گام مهمی در جهت ورود درصد زیادی از جمعیت ایران به بازار سرمایه و بخش اصلی اقتصاد خواهد شد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار