کد خبر: ۴۴۰۷۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۵
شهروندان فقط از مراکز و سایت های مجاز بلیت تهیه کنند
سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا گفت:شهروندان برای تهیه بلیت به مراکز و سایت‌های مجاز در پرتال رسمی هر یک از ارگان های حمل‌و نقل عمومی مراجعه کنند.
به گزارش پایگاه خبری پلیس فتا، سرگرد مهدی شکیب افزود: هواپیمایی کشوری(http://www.cao.ir)، حمل‌و نقل ریلی(https://www.raja.ir/) و حمل‌و نقل جاده‌ای(سایت تعاونی‌های مجاز) از جمله این پرتال های رسمی به شمار می آیند که می توان از طریق آنها بلیت تهیه کرد.
وی تاکید کرد: شهروندان از خرید بلیت در سایت ‌های واسط که به صورت غیر مجاز به فروش بلیت و بعضا گران‌ تر از قیمت مصوب اقدام می کنند، خودداری کنند.
وی ادامه داد: در ایام نوروز به علت افزایش مسافرت‌ های نوروزی، تهیه بلیت از مهمترین دغدغه ‌های هموطنان است و گاهی مسافران مجبور هستند با مبالغی بالاتر از نرخ معمول بلیط تهیه کنند و این موضوع باعث می‌شود پای دلالان به اینترنت و فضای مجازی نیز باز شود. سرگرد شکیب با اشاره به شگرد‌های کلاهبرداری در این حوزه گفت: یکی از راه‌های مجرمانه که در برخی از پرونده‌های تشکیل شده و در پلیس فتا نیز مورد بررسی قرار گرفته است، این است که افراد سودجو اقدام به طراحی سایت‌های جعلی فروش بلیت اینترنتی کرده‌اند و با استفاده از این شگرد توانسته اند مبالغ زیادی سرقت کنند.
این مقام مسئول افزود: این شگرد که به فیشینگ معروف شده است، طعمه را که همان رمزهای عبور و اطلاعات بانکی است برای مجرم فراهم می‌آورد. مجرم که در اصطلاح به آنها فیشر گفته می‌شود با استفاده از این اطلاعات در فرصتی مناسب اقدام به برداشت از حساب بانکی قربانیان می‌ کند.
وی افزود: فیشرها با طراحی صفحاتی جعلی که بسیار به صفحه اصلی فروش بلیت الکترونیکی شبیه است، تمام اطلاعات بانکی وارد شده توسط قربانی را به سرقت می‌برد و در ادامه می‌تواند خرید اینترنتی و انتقال وجه را انجام دهد.
سرگرد شکیب در توصیه به کاربران فضای مجازی گفت: کاربران سعی کنند همیشه آدرس سایت‌های بانکی و سایر سایت‌های مهم را خود در آدرس بار تایپ و از رفتن به لینک‌هایی که در سایت‌های مختلف و یا در شبکه‌های اجتماعی ارائه شده خودداری کنند.
وی با اشاره به آدرس سایت پلیس فتا آن را دریچه ارتباطی با شهروندان خواند و افزود: پلیس فتا از هموطنان درخواست می‌کند در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: