کد خبر: ۴۴۲۵۲
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۹
سونامی قاچاق صنعت پوشاک ایران را غرق کرد
تجارت آنلاین: مشكلات صنعت نساجي و پوشاك موضوع جديدي نيست. همين چند روز پيش بود كه فعالان اين صنعت از برخي دستورالعمل‌هاي دولت كه موجب تضعيف اين صنايع شده گلايه مي‌كردند. حالا كار به جايي رسيده كه محمدجواد صدق‌آميز، رئيس مركز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاك آمار عجيبي از واردات پوشاك قاچاق را مطرح مي‌كند.
سود میلیاردی ترک ها از نوروز ایرانی!
به گزارش تجارت آنلاین، چند سالي مي‌شود كه گوش‌هايمان به اعداد نجومي و رقم‌هاي ميلياردي عادت كرده است. با اين حال اگر اطلاعات عنوان شده از سوي صدق‌آميز را مورد بررسي قرار دهيم با با یک حساب سرانگشتی می‌توان فهمید که در هر ساعت شش کانتینر پوشاک قاچاق وارد کشور می‌شود که اختلاف فاحشی با واردات رسمی دارد. «سونامي پوشاك قاچاق» شايد ساده‌ترين تعبير از حجم ورودي باشد كه مورد اشاره رئيس مركز پژوهش‌هاي اتحاديه پوشاك قرار گرفته است.
سالانه بیش از 5 میلیارد دلار پوشاک قاچاق وارد بازار ایران می‌شود. در مقابل این حجم کالای قاچاق، تنها حدود 3 میلیون دلار واردات رسمی از سوی نمایندگی‌های رسمی برخی برندهای خارجی صورت می‌گیرد. به گفته مسئولان اتحادیه حوزه نساجی و پوشاک، این صنعت در ایران رو به ورشکستگی می‌رود که مهم‌ترین عامل آن قاچاق پوشاک است. مدتي قبل بود كه وزارت صنعت، معدن و تجارت طرح جدیدی ارائه کرد که به موجب آن قرار شد از عرضه کالای قاچاق در سطح واحدهای صنفی جلوگیری شود. بدین ترتیب پوشاکی که به صورت قاچاق در سطح بازار و بخصوص برندهای بنام وجود دارد، جمع‌آوری و با فروشندگان برخورد شود. طرحی که به گفته بسیاری از فعالان اقتصادی در حوزه پوشاک چندان موفق نبوده و با متخلفان و کسانی که پوشاک قاچاق را وارد بازار می‌کنند، برخورد جدی و قاطعی صورت نگرفته است. گذشته از این کارشناسان این حوزه عنوان می‌کنند تحریم‌های چند سال گذشته ضربه مهلکی بر پیکره صنعت نساجی و پوشاک وارد کرده و این صنعت چند سال زمان نیاز دارد تا با کمک دولت و بخش‌های خصوصی، بتواند روی پای خودش بایستد.

*سهم 60 درصدي پوشاك قاچاق در شب عيد
در همين حال محمدجواد صدق‌آمیز، رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک در گفتگو با ایسنا، با اشاره به واردات پوشاک قاچاق و سهم تولیدکنندگان داخلی در بازار شب عید، اظهار کرد: در مورد واردات قاچاق به دلیل غیررسمی بودن این کالاها نمی‌توان اظهارنظر دقیقی داشت اما به طور تخمینی حدود ۶۰ درصد بازار پوشاک شب عید در اختیار واردات و ۴۰ درصد در اختیار تولیدکنندگان داخلی است. وی درباره کشورهایی که بازار پوشاک ایران را در اختیار دارند، گفت: تا چند سال گذشته چینی‌ها بیشتر بازار ایران را در اختیار داشتند اما از پنج سال گذشته تاکنون اجناس ترک جای آنها را گرفته است و اکنون ترک‌ها توانسته‌اند بازار ایران را از دست چینی‌ها در آورند.

*نصب برندهاي تقلبي روي پوشاك داخلي
رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک درباره نصب برندهای تقلبی روی پوشاک ایرانی خاطرنشان کرد: به دلیل مشکلات فرهنگی و سیاست‌های غلط دولت‌های قبلی در حوزه مصرف نسبت به پوشاک داخلی بی‌اعتمادی ایجاد شده است اما این بی‌اعتمادی به دلیل ضعف تولیدکنندگان داخلی و بی‌کیفیتی پوشاک داخلی نیست. صدق‌آمیز در همین رابطه افزود: همین شرایط باعث شده است تولیدکننده داخلی به ترور اقتصادی دست بزند و ضمن تحمل هزینه و تولید محصول باکیفیت از برندهای دیگر برای تبلیغ کالای خود استفاده کند تا مردم آن کالا را خریداری کنند. وی با بیان اینکه اتحادیه پوشاک با کسی جنگ آماری ندارد، ادامه داد: طبق آماری که رییس اتحادیه صادرکنندگان پوشاک در سفر به ایران و در دیدار با رییس سازمان توسعه تجارت وقت اعلام کرد پنج میلیارد دلار واردات از کشور ترکیه به ایران داشته‌ایم.

*واردات ميلياردي پوشاك به ايران
رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک در این رابطه افزود: گویا به ارقام میلیاردی حتی هنگامی که با پایه دلار داده شود عادت کرده‌ایم و وخامت اوضاع را درک نمی‌کنیم. اگر به ادعای ترک‌ها پنج میلیارد دلار واردات پوشاک از ترکیه داشته باشیم و ارزش هر کانتینر پوشاک وارداتی از ترکیه ۱۰۰ هزار دلار قیمت داشته باشد با یک تقسیم ساده می‌فهیم که ۵۰ هزار کانتینر در سال پوشاک ترک به صورت قاچاق وارد ایران می‌شود. اگر همین رقم را تقسیم بر ۳۶۵ روز سال کنیم نشان می‌دهد که در هر روز ۱۳۶ کانتینر و در هر ساعت شش کانتینر پوشاک ترک وارد بازار ایران می‌شود. صدق‌آمیز درباره آمار رسمی واردات پوشاک خارجی به ایران گفت: طبق آمار رسمی گمرک در سال ۱۳۹۴ نیز ۱۴ میلیون دلار کالای وارداتی و در ۱۰ ماهه امسال ۵۰ میلیون دلار کل واردات رسمی پوشاک به کشور بوده است. در صورتیکه طبق ادعای رییس اتحادیه صادرکنندگان پوشاک ترکیه این رقم تنها برای یک کشور (ترکیه) پنج میلیارد دلار بوده است که اختلاف فاحشی با آمار رسمی گمرک دارد.

*اختلاف آمار واردات قاچاق به كشور
صدق‌آميز در همین رابطه افزود: اختلاف این آمار به دلیل واردات قاچاق به کشور است. هزینه واردات مواد اولیه برای تولیدکننده داخلی ۵۰ درصد محاسبه می‌شود در صورتی که هزینه واردات پوشاک آماده خارجی به صورت قاچاق ۲۰ درصد است. قاچاق شرایط نابرابری رقابت را ایجاد کرده است و با این آمار تولیدکننده داخلی قبل از ورود به چرخه تولید بازی را باخته است. رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک با بیان اینکه وضعیت تولیدکنندگان داخلی وخیم است، ادامه داد: قاچاق همه چیز تولیدکنندگان داخلی را از بین برده است و اکنون در نقطه بحران هستیم اما مسئولان وخامت وضعیت کنونی را درک نمی‌کنند. اگر همین وضعیت ادامه پیدا کند در آینده نه چندان دور بخش اعظم تولید داخلی از بین خواهد رفت. وي در همین رابطه افزود: اگر بخش‌های تولیدی از بین بروند احیا کردن آنها هزینه زیادی از دولت خواهد برد. اکنون بیش از ۲۰ هزار واحد تولیدی در کشور در معرض نابودی قرار دارند و اگر راه‌حل عاجلی در نظر گرفته نشود این تولیدکننده‌ها از بین خواهند رفت.
صدق‌آمیز در رابطه با ظرفیت اشتغالزایی صنعت پوشاک، گفت: با تاسیس یک کارخانه چندصد نفر به کار گرفته می‌شوند در صورتیکه طبق آمار رسمی سازمان تامین اجتماعی صنعت پوشاک توانسته است به طور مستقیم و غیرمستقیم ۸۵۰ هزار شغل ایجاد کند. رییس مرکز پژوهش‌های اتحادیه پوشاک با انتقاد از واردات بی‌رویه قاچاق پوشاک به کشور، گفت: به چه دلیل هنگامی که ظرفیت تولید محصول باکیفیت را در داخل کشور داریم باید پول نفت و ارز کشور صرف خرید پوشاک شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار