کد خبر: ۴۴۳۶۶
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
وقتی نرخ ها در روزهای پایانی سال قد می کشند
با نزديک شدن به ايام پاياني سال افزايش قيمت‌ها شيب تند تري به خود گرفته که البته غير منتظره به نظر نمي‌رسد.
حال و هواي بازار شب عید در تهران + قيمت‌ها
آشفتگي در بازار کالاي اساسي از ابتداي سال تا کنون به بهانه‌هاي مختلف اتفاق افتاده که با نزديک شدن به ايام پاياني سال افزايش قيمت‌ها شيب تند تري به خود گرفته که البته غير منتظره به نظر نمي‌رسد.
اين درحالي است که اين امر با وعده مسئولان مبني بر ثبات بازار مغايرت دارد چرا که مردم انتظار دارند که با اين وعده وعيد‌ها آب از آب تکان نخورد، اما انگار دلالان و گران فروشاني که به اين بازار بدون متولي عادت کردند در اين ايام قصد دارند که از آب گل آلود بيشترين سود راعايد خود کنند.
با وجود آنکه ثانيه‌ها براي آغاز سال نو به شماره افتاده، اما بازار اقلام پرمصرف اين ايام که بازار ميوه و تره بار، آجيل و شيريني، پروتئين و خشکبار معطوف مي‌شود، انتظار مي‌رود که با حقوق و عيدي ناچيز کارمندان و کارگران نظارت بيشتري صورت گيرد تا از حيث افزايش بي رويه قيمت‌ها گزندي به اين قشر وارد نشود.
 مهدي يوسف خاني رئيس اتحاديه پرنده و ماهي از ثبات نرخ مرغ و ماهي در بازار خبر داد و گفت: امروز نرخ هر کيلو مرغ زنده بدون تغيير نسبت به ابتداي هفته درب مرغداري ۴ هزار و ۸۰۰، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۶ هزار و ۶۵۰، تحويل درب واحد‌هاي صنفي ۶ هزار و ۸۰۰ و فروش در مراکز خرده فروشي سطح شهر ۷ هزار و ۴۵۰ تومان است.
به گفته وي نرخ هر کيلو ران مرغ با کمر ۶ هزار و ۳۰۰ و ران مرغ بدون کمر برابر با قيمت مرغ ۷ هزار و ۴۵۰ تومان است.
يوسف خاني با اشاره به آخرين وضعيت قيمت ساير مشتقات افزود: قيمت هر کيلو سينه بي استخوان با کتف ۱۲، سينه بدون کتف ۱۳ و فيله مرغ ۱۵ هزار تومان است.
رئيس اتحاديه پرنده و ماهي بااشاره به وضعيت قيمت مرغ طي روزهاي آتي بيان کرد: طي روزهاي پاياني سال پيش‌بيني مي‌شود که در صورت افزايش تقاضا تنها ۲۰۰ تومان افزايش قيمت اتفاق افتد و در ايام نوروز طبق روال همه ساله به سبب تعطيلي کشتارگاه‌ها تا پنجم فروردين احتمال نوسانات قيمت وجود دارد.
وي از ثبات قيمت ماهي طي روزهاي آتي در بازار خبر داد و افزود: با وجود افزايش عرضه نسبت به تقاضا در بازار ماهي اتفاق خاصي رخ نخواهد داد.
يوسف خاني تصريح کرد: نرخ هر کيلو قزل آلا ۱۳، قزل سالمون ۱۵، ماهي سفيد ۳۵، حلوا سياه ۳۰، شير جنوب ۳۰، تيلاپيا وارداتي ۱۹، آزاد ۹ و سالمون نروژ ۴۱ هزار تومان است.

*بازار ميوه غير قابل پيش‌بيني است
حسين مهاجران رئيس اتحاديه ميوه و سبزي گفت:نرخ هر کيلو والنسا جنوب ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۵، سيب قرمز ۶، سيب سفيد ۵، کيوي ۳ هزار و ۸۰۰ تا ۴ هزار و ۵۰۰، موز ۴ هزار و ۵۰۰ تومان است.
وي نرخ هر کيلو نارنگي بندرعباس را از ۸ تا ۱۲ هزار تومان اعلام کرد و گفت: همچنين قيمت هر کيلو نارنگي قاچاق پاکستان ۶ تا ۷ هزار تومان، انگور با کيفيت داخلي ۷ هزار و ۵۰۰ تا ۸ هزار تومان، انگور شيلي قاچاق ۳۵ هزار تومان، پرتقال آبدار شمال ۳ هزار تومان، پرتقال وارداتي ۳ هزار و ۹۰۰ تومان است.
مهاجران با اشاره به نرخ ساير ميوه و صيفي گفت: هر کيلو خيار گلخانه هزار و ۵۰۰ تا ۳ هزار و ۵۰۰، گوجه فرنگي بوته‌اي هزار و ۵۰۰ تا ۲، گوجه فرنگي گلخانه ۴، کاهو و هويج ۲، سيب زميني هزار تا هزار و ۴۰۰ و پياز ۶۰۰ تا هزار تومان است.
به گفته وي نرخ هر کيلو سبزي خوردن ۲ هزار و ۵۰۰ و سبزي جور (پلو، آش، قورمه) هزار و ۲۰۰ تا ۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.
رئيس اتحاديه ميوه و سبزي در خصوص پيش‌بيني وضعيت بازار تصريح کرد: با توجه به عدم استقبال مردم از پرتقال‌هاي داخلي نمي‌توان پيش‌بيني خاصي در خصوص وضعيت بازار داشت.

* بازار گوشت در رکود به سر مي‌برد
علي اصغر ملکي رئيس اتحاديه گوشت گوسفندي بيان کرد: در حال حاضر هر کيلو شقه گوسفندي بدون دنبه ۳۴ تا ۳۵ هزار تومان به مغازه دار و ۳۸ هزار تومان به مشتري عرضه مي‌شود.
وي با اشاره اينکه رکود خاصي بر بازار حاکم است، افزود: با توجه به شروع تعطيلات نوروزي و کاهش تقاضا در بازار پيش‌بيني مي‌شود که در روزهاي پاياني سال اتفاق خاصي در بازار رخ ندهد.
ملکي در پاسخ به اين سؤال که با وجود افزايش عرضه نسبت به تقاضا احتمال کاهش مجدد قيمت‌ها وجود دارد، بيان کرد: با توجه به تعطيلي کشتارگاه‌ها در ايام نوروز بعيد است که کاهش قيمت در بازار رخ دهد.

* نرخ شيريني در ايام نوروز افزايش نمي‌يابد
علي بهره‌مند رئيس اتحاديه شيريني و شکلات گفت: با توجه به کاهش قدرت خريد مردم و اختصاص اولويت پاياني مردم به خريد شيريني و شکلات در شرايط کنوني تقاضاي چنداني در بازار وجود ندارد.
وي با اشاره به اينکه شيريني شب عيد قيمت مشخصي ندارد، افزود: نرخ شيريني شب عيد تنها بر حسب کيفيت و جنس استفاده شده است و تنها اتحاديه و واحد‌هاي مربوطه بر قيمت‌ها نظارت دارند.
بهره‌مند با اشاره به نرخ شيريني پرمصرف در قنادي‌ها اظهار داشت: براساس مصوبه سال ۹۳، نرخ هر کيلو شيريني‌ تر و خامه‌اي ۱۵، زبان و پاپيون ۱۲ هزار و ۵۰۰، کيک يزدي ۹ هزار تومان است.
به گفته رئيس اتحاديه شيريني و شکلات برنامه‌اي براي افزايش قيمت شيريني در شب عيد وجود ندارد.

*آجيل ارزان شد
عليرضا ارزاني ممقاني رئيس اتحاديه آجيل و خشکبار با اشاره به رکود حاکم بر بازار اظهار داشت: با توجه به افزايش قيمت ساير محصولات و ثبات قيمت آجيل و خشکبار انتظار مي‌رفت که رونق خاصي بر بازار حاکم باشد که تاکنون اين اتفاق عملياتي نشده است.
وي از کاهش قيمت آجيل و خشکبار خبر داد و گفت: با وجود آنکه تنها چند روز بيشتر به شب عيد زمان باقي نيست و افزايش قيمت ۱۰ الي ۱۵ درصدي قيمت انواع آجيل و خشکبار منطقي است، اما به جرأت مي‌توان گفت که امسال تنها سالي است که در روزهاي پاياني شاهد کاهش قيمت در بازار هستيم.
ارزاني ممقاني با اشاره به نرخ ساير اقلام آجيل و خشکبار افزود: نرخ هر کيلو مغز گردو ۵۵ تا ۶۵، آجيل مخلوط شور ۲۵ تا ۴۰، آجيل ۴ مغز ۴۰ تا ۶۰، تخمه کدو گوشتي ۲۲، تخمه ژاپني ۱۸، مغز بادام درختي شور ۵۰ تا ۵۵، پسته اکبري ۵۰ تا ۵۵، پسته فندقي ۳۵ تا ۴۰، پسته کله قوچي ۴۰ تا ۵۰، بادام هندي ۷۵ تا ۸۰، مغز فندق ۶۵ هزار تومان است.
رئيس اتحاديه آجيل و خشکبار در توصيه به مردم گفت: از مردم تقاضا داريم به سبب وقت گير بودن فرآوري آجيل تازه خريد خود را به روزهاي پاياني سال موکول نکنند، ضمن آنکه از خريد آجيل‌هاي پرنمک و رنگي خودداري نمايند.


نام:
ایمیل:
* نظر: