کد خبر: ۴۴۳۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۸
برترين سوژه‌هاي طنز ایران معرفی شدند
چند سالي است که سنت انتخاب «ترين»‌هاي سال در رسانه ها باب شده و هر یک به فراخور به بازخوانی دسته گل‌هاي عجیب و سوتي‌هاي داغ شخصيت‌هاي سياسي و فرهنگی و هنری می پردازند.
از گاف‌هاي عجیب تا سوتي‌هاي داغ سال 95
«مجله خط‌خطي چند سالي است که سنت انتخاب «ترين»‌هاي سال را پيش گرفته و در ويژه‌نامه‌هاي نوروزي‌اش به اين امر پرداخته است.»
به گزارش تجارت آنلاين، اين مجله درباره انتخاب «ترين»‌هاي سال ۱۳۹۵ نوشت: «اگر ميگو و ماهي زياد خورده باشيد، حتما خاطرتان هست که در مطلب نوروزي سال ۹۵، گروه رصدخانه با اکثريت آرا، موجودي به نام «ترامپ» را به عنوان شخصيت سال انتخاب کردند که همين موجود چندين ماه بعدش رييس‌جمهور شد و نشان داد که تيم رصدخانه تا چه حد کارشان درست است.
ما خودمان هم تا پيش از انتخاب ترامپ، فکرش را هم نمي‌کرديم که تا اين حد کارمان درست باشد و مو لاي درزِ شخصِ انتخابي‌مان نرود. آنگاه بود که به توانايي‌هاي‌مان پي برديم و يابو برمان داشت که خيلي خفنيم. پس باد در غبغب انداختيم و سينه ستبر کرديم و زبان از نيام دهان بيرون کشيديم تا امسال نيز طبق روال اين دو، سه سال اخير به انتخاب «ترين»هاي سال ۹۵ بپردازيم. اميدواريم مجلاتي نظير تايمز و امثالهم هنگام انتخاب شخصيت سال، کمتر از ما الگوبرداري کنند و کمي‌هم خودشان فسفر بسوزانند!

*شخصيت سال
انتخاب شخصيت سال کار پيچيده‌اي است و نياز به فرمول‌ها و برآوردهاي بي‌شمار دارد. هيات رصدخانه براي انتخاب شخصيت سال به چهار گوشه جهان سفر کرد (البته به صورت مجازي) و در آخر با اين که سفرهاي درازي رفتند، به اين نتيجه رسيدند که هيچ کجا قشنگ‌تر از وطن نبود. يعني از بس در وطن خودمان کانديداهاي مناسب براي انتخاب شخصيت سال داريم که لازم نبود اين قدر بگرديم.
پس تلسکوپ‌هاي رصدخانه‌مان را ميان شخصيت‌ها چرخانديم. هر چند شخصي به نام عباس جديدي مدام جلوي لنزهاي تلسکوپ ما پيدا مي‌شد و کار رصد را براي ما سخت کرده بود اما پس از چشم چراني‌ها... ببخشيد... پس از چشم‌دواندن‌هاي بسيار سرانجام چند کانديدا براي اين بخش پيدا کرديم.
کانديداهاي اين بخش عبارتند از:
حسام نواب‌صفوي؛ به دليل اعتراف وي به وکيل شدن از جانب ملت ايران عليه شبکه مخوف و خانمان برانداز فارسي وان و بستن اين شبکه ماهواره‌اي؛ آن هم بدون دريافت پشيزي حق‌الوکاله. اصولا همين نکته که وکيلي در دنيا پيدا شده است که کار مي‌کند اما پول نمي‌گيرد خودش از آن اتفاقات عجيب و غريب سال است!
ترامپ؛ به دليل انتخاب شدن براي پست رياست‌جمهوري آمريکا و دادن وعده‌هاي عجيب و غريب و نيز تبديل کردن ويزا و گرين کارت به کاغذپاره و کشيدن ديوار بين آمريکا و مکزيک و خيلي کارهاي ديگر که هنوز بويش درنيامده!
مردم آمريکا؛ به دليل انتخاب ترامپ.
نادر قاضي‌پور؛ به دليل ضرب و شتم و يک، به قول خودشان، شوخي دستي با يک خبرنگار و نيز پاره کردن لايحه بودجه.
عباس جديدي؛ به دليل اثبات نظريه «عقل سالم در بدن سالم است» و نيز به دليل آموزش «زاويه افق بدن در عکاسي» و همچنين اضافه کردن «شکستن شاخ بز» به آزمون‌هاي مخصوص سياستمداران.
محمدباقر قاليباف؛ به دليل اين که نامبرده سال‌هاست شهردار تهران هستند و اعتقاد دارند راه ورود به ساختمان پاستور از شهرداري تهران مي‌گذرد. وي به دليل مديريت گازانبري و تبديل کردن تهران به شهري رو کار (به دليل خالي بودن زير تهران!) و نيز مديريت جالب ايشان در مواقع بحراني و همچنين اعتقاد نداشتن به «عذرخواهي» در فهرست ما قرار گرفتند. لازم به ذکر است برخي از دلايل انتخاب ايشان را ننوشته‌ايم، زيرا محدوديت کلمات داريم و حوصله‌اش را هم نداريم!
و اما هيات داوران ضمن تقدير از بازي زيرپوستي عباس جديدي، محمدباقر قاليباف را به دليل باز کردن ديد مردم براي انتخابات و نيز به دليل عذرخواهي نکردن به عنوان شخصيت سال برمي‌گزيند. (هر چند اين انتخاب چيزي از ارزش‌هاي آقاي عباس جديدي کم نمي‌کند!)

*فيلم و سريال سال
تيم رصدخانه براي انتخاب فيلم و سريالِ سال سختي‌ها و مشقات بسياري تحمل کرد. بدين صورت که داوران مجبور شدند صبح تا شب و شب تا صبح پاي تلويزيون بنشينند و سريال‌هاي آبکي صداوسيما و ساير ست‌لايت‌ها را تماشا کنند. برخي از اعضا به قدري تحت تاثير سريال‌ها قرار گرفتند که مشاعرشان را از دست دادند و اکنون در بخش رواني بيمارستاني که نخواست نامش فاش شود بستري شده‌اند.
کانديداهاي اين بخش عبارتند از:
سريال برخورد ماموران سد معبر شهرداري با دستفروشان به دليل بازي‌هاي زيرپوستي و نيز وفور صحنه‌هاي اکشن و صداگذاري‌هاي مناسب.
سريال آلودگي هوا به دليل تداوم در ساخت و تمام نشدن اين سريال!
سريال معماي شاه؛ سريال سياسي – موزيکال معماي شاه به دليل تلفيق تمام ژانرها در يک ژانر و خط بطلان کشيدن بر برخي خطوط قرمز که ما خودمان قبلا جراتش را نداشتيم از آنها رد شويم.
سريال عکس‌هاي عباس جديدي؛ به دليل استفاده مناسب از صحنه و نيز دقت به جزييات تصوير مانند شيوه صحيح کارت کشيدن در دستگاه پوز و ايستادن کنار برانکارد.
و در بخش بين‌الملل:
فيلم کودتاي ترکيه به دليل کوتاه و موجز بودن و نيز بيش از حد ساده و همه‌فهم بودنش!
و اما هيات داوران، ضمن تقدير از فيلم کودتاي ترکيه، در اين بخش سريال سياسي – موزيکال معماي شاه را به عنوان فيلم و سريال سال انتخاب مي‌کند.

*سوتي سال
سوتي بخش جدايي‌ناپذير از ماهيت انسان است. در دنيا کسي نيست که سوتي نداده و نديده باشد اما گاهي برخي سوتي‌ها چنان بر جان و مال و روح آدم مي‌نشينند که هيچ رقمه نمي‌شود آثارشان را شست. تيم رصدخانه براي انتخاب سوتي سال ميليون‌ها سوتي را بررسي و از بين آنها سوتي‌ترين‌هاي شان را انتخاب کرد.
«فارسي وان را من بستم.» از الويس پريسلي صحنه‌ها، جناب آقاي نواب‌صفوي
خريد هزاران دسته بيل و دسته تي به دست دولت
تکذيب‌هاي عباس جديدي، پيرامون عکس‌هايش کنار متوفيان
سفرهاي استاني محمود احمدي‌نژاد
تکذيبيه‌هايي که پيرامون فرو ريختن ساختمان پلاسکو مدام از پي هم مي‌آمدند.
جواد خياباني (توضيح ندارد!)
و اما هيات داوران، ضمن تقدير از تکذيب‌کنندگان خبرهاي پيرامون ساختمان پلاسکو، در اين بخش تکذيب‌هاي عباس جديدي را به دليل تابلو بودن بيش از حد و نيز مداومت در تکذيب به عنوان سوتي سال انتخاب مي‌کند.
شيء سال
انتخاب شيء سال بسيار سليقه‌اي و چالش برانگيز بود. هر کدام از اعضاي رصدخانه شيء مورد نظر خودشان را به عنوان شيء سال انتخاب کرده بودند و حتي برخي از داوران در فهرست اشياءشان «ترامپ پلاستيکي» را نوشته بودند. البته به دليل اين که ترامپ پلاستيکي محلي از اعراب نداشت، وي را با گزينه ديگري به نام کلاه همايون جابجا کرديم که در ادامه خواهيد خواند.
کانديداهاي اين بخش عبارتند از:
ايرباس؛ به دليل ورودش به ايران پس از چند سال و نيز برپا نمودنِ موجِ «از - پاسخ – مي‌مانم» در فضاي مجازي
کوآدروکوپر (توضيح ندارد)
شاخ بز؛ به دليل اين که به گمان آقاي عباس جديدي اگر بشکند، کسي که آن را شکسته مي‌تواند وارد کارهاي سياسي شود.
و اما هيات داوران خط خطي، ضمن تقدير از ايرباس، در اين بخش شاخ بز را به عنوان شيء سال انتخاب مي‌کند و از جناب آقاي عباس جديدي براي معرفي اين شيء گرانبها و به شدت سياسي بسيار سپاسگزار است.

*آمار سال
ارائه آمار از آن کارهايي است که سياستمداران، ورزشکاران، دلاوران و نام‌آوران علاقه خاصي به آن دارند. پس بيراه نيست که تيم رصدخانه ميان آمارهاي ضد و نقيض بگردند و آن دسته از آماري را که بهتر به ما آمار مي‌دادند انتخاب کنند. انتخاب آمار سال کار بسيار اعصاب خردکني بود. برخي آمار ما را ياد خاطره‌هاي پيش انداختند و اعصاب‌مان را هم خط خطي کردند. سرانجام تيم رصدخانه توانست به تعدادي از خفن‌ترين کانديداهاي آمار سال برسد.
کانديداهاي اين بخش عبارتند از:
آمار پراکندگي بدحجابي در مشهد که برادرِ آقاي سعيد جليلي تهيه و تدارک ديده بودند. البته ما هر چه تحقيق کرديم متوجه نشديم اين آمار چگونه گرفته شده است و مثلا سر هر چهارراه کسي را گمارده بودند که چشم بچرخاند و آمار بگيرد يا نه.
دولت اعلام کرد در سال ۹۵ چندين هزار فرصت شغلي پديد آورده است. لازم به ذکر است تيم رصدخانه هر چه توي تلسکوپ نگاه کرد فرصت شغلي تازه‌اي نيافت و ما نفهميديم اين چند هزار فرصت شغلي دقيقا در کجا پديدار شده‌اند.
دولت اعلام کرد در سال ۹۵ تورم را کنترل کرده است. فقط ما نفهميديم که چرا برخي از اقلام يکهو ده، بيست، سي هزار تومان گران شدند.
آمارهايي که عباس جديدي به دوربين‌ها مي‌داد!
و اما هيات داوران، ضمن تقدير از برادرِ جناب آقاي سعيد جليلي در اين بخش آمارهاي آقاي جديدي به دوربين‌ها را به عنوان آمار سال انتخاب مي‌کند و اميدوار است جناب جديدي در آينده‌اي نه چندان دور که يکي از مشاغل‌شان کمتر خواهد شد، حتما به عنوان آماربگير يا آماربده مشغول به کار شوند.

*پيشنهاد سال
مملکت ما آبستن پيشنهادات است. البته اين پيشنهادات هميشه هم سازنده نيستند و در برخي موارد مشکل‌زا و حساسيت‌برانگيز مي‌شوند. ما براي اين که بتوانيم پيشنهادات بامزه سال را بررسي کنيم، سراغ برخي از چهره‌هاي پيش‌رو در اين زمينه رفتيم اما تا ما را ديدند پيشنهاد دادند متواري شويم وگرنه هر چه ديديم از چشم خودمان ديديم اما ما بيدي نبوديم و نيستيم که با اين بادها بلرزيم. پس کمر همت را بالا زديم و به جمع‌بندي نهايي رسيديم.
کانديداهاي اين بخش عبارتند از:
پيشنهاد خانم ابتکار مبني بر طرح انتقال تعطيلات تابستاني دانش‌آموزان به زمستان. ايشان گمان کرده‌اند اگر دانش‌آموزان زمستان‌ها تعطيل باشند، هوا کمتر آلوده مي‌شود اما به اين فکر نکرده‌اند که ممکن است اين طرح به آلوده‌تر شدن هوا در زمستان و نيز کم آبي شديد در تابستان (جهت خنک کردن مدارس) منجر شود. حالا اين وسط شما به فکر پدر و مادرهايي باشيد که مجبورند زمستان‌ها به مسافرت بروند. يخ مي‌زنند بندگان خدا!
پيشنهاد استاندار تهران مبني بر طرح عقيم‌سازي قبرخواب‌ها و کارتن‌خواب‌ها
پيشنهاد عباس جديدي مبني بر تغيير افق زاويه بدن هنگام عکسبرداري. لازم به ذکر است که اين پيشنهاد قرار است به صورت کتاب درآيد و فرمول‌هاي آن در دانشگاه‌هاي هنري معتبر جهان آموزش داده شود.
و اما هيات داوران، ضمن تقدير از استاندار تهران، در اين بخش پيشنهاد عباس جديدي را به عنوان پيشنهاد سال انتخاب مي‌کند و اميدوار است ايشان همچنان به طرح پيشنهادات‌شان بپردازند و دست از سر کچل ما بردارند.

*آنتي انتخاب مردمي‌سال
در اين بخش، اعضاي رصدخانه به سراغ مردم رفتند و از ايشان پرس و جو کرده‌اند که به نظر شما انتخاب مردمي‌سال را به چه کسي بدهيم! البته دروغ چرا تا قبر آ آ آ! ما آن قدر وقت نداشتيم که سراغ مردم کوچه و بازار برويم پس مجبور شديم مردم مورد نظرمان را از ميان همين اعضاي تحريريه انتخاب کنيم. پس سراغ ايشان رفتيم و نظرات ايشان را جويا شديم. راستش... دروغ چرا؟ تا قبر آ آ آ! ما آن قدر وقت‌مان کم بود که حتي فرصت نکرديم سراغ تحريريه برويم. پس نگارنده اين متن خودش را جاي مردم گذاشت، جاي ايشان انتخاب کرد و جاي ايشان هم تصميم گرفت که البته چيز جديد و عجيبي نيست!
کانديداهاي اين بخش عبارتند از:
حسام نواب صفوي
عباس جديدي
جم تي وي
دعواي کارلوس کي‌روش و برانکو
راه ندادن مردم به آمبولانس‌ها و تجمع بي‌مورد مقابل ساختمان پلاسکو
شاخ‌هاي اينستاگرام
و اما مردم ضمن تقدير از شاخ‌هاي اينستاگرام در اين بخش عباس جديدي را به عنوان آنتي‌انتخاب سال انتخاب کردند و از ايشان مي‌خواهند که کمي‌آهسته‌تر زيبا!

*جمع‌بندي
سرانجام انتخاب «ترين»هاي سال تمام شد و هيات داوران با تلاشي شبانه‌روزي، از پس اين انتخاب‌هاي نه چندان دور از ذهن برآمدند. در اين دوره رکورد بيشترين نامزدي و بيشترين فلانِ سال شدن شکست، چنان که در اتفاقي نادر جناب آقاي عباس جديدي در هر هفت بخش کانديدا شدند و در اتفاقي نادرتر در پنج بخش به عنوان فلانِ سال انتخاب شدند. حتي فيلم تحسين شده لالالند هم با اين که در بيشتر جشنواره‌ها بيشترين کانديداتوري و بيشترين دريافت جايزه را داشته است اما هنوز هم فاصله زيادي با آقاي جديدي و رکورد ايشان دارد. در انتها متن پاياني انتخاب فلان‌هاي سال را خطاب به آقاي جديدي با هم مي‌خوانيم:
خسته نباشي دلاور
خدا قوت پهلوان!»


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار