کد خبر: ۴۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۴
آيا حباب ۱۲۰ هزار توماني بازار سکه مي‌ترکد؟
تجارت آنلاین: قيمت جهاني طلا به بالاترين سطح دو هفته اخير رسيده و در ايران نيز با کوچ سرمايه از بازار دلار به طلا و افزايش قيمت سکه در روزهاي پاياني سال بازار طلا با شوک قيمتي مواجه شده است
کوچ سرمايه از پياده روهاي فردوسي به بازار زرگرها
تجارت آنلاین: قيمت جهاني طلا به بالاترين سطح دو هفته اخير رسيده و در ايران نيز با کوچ سرمايه از بازار دلار به طلا و افزايش قيمت سکه در روزهاي پاياني سال بازار طلا با شوک قيمتي مواجه شده است.
به دنبال افزايش ۰.۲۵ درصدي نرخ بهره آمريکا، قيمت طلا و سکه در بازار ايران تحت‌تاثير اين اتفاق قد کشيد.
به گزارش تجارت آنلاين، در پي تصميم فدرال رزرو آمريکا در خصوص افزايش 0.21 درصدي نرخ بهره، قيمت طلا در بازار جهاني افزايش يافت؛ به طوري که در حال حاضر اونس جهاني طلا روي رقم يک‌هزار و 224 دلار ايستاده است. اين نرخ نسبت به روز گذشته با افزايش 4.2 درصدي همراه بوده است.
هم‌اکنون قيمت جهاني طلا به بالاترين سطح دو هفته اخير رسيده است.
در پي افزايش قيمت طلا در بازار جهاني، قيمت طلا و سکه نيز تحت‌تاثير اين اتفاق بالا رفت؛ به طوري قيمت سکه تمام بهار آزادي 7 هزار و 200 تومان، ربع‌سکه 3 هزار و 500 تومان و سکه يک‌گرمي‌2 هزار و 500 تومان افزايش يافت. اين در شرايطي است که قيمت نيم‌سکه با افت 8 هزار توماني روبه‌رو بود.
بر اين اساس، هر قطعه سکه تمام بهار آزادي يک ميليون و 195 هزار و 700 تومان، نيم‌سکه 693 هزار و 500 تومان، ربع‌سکه 368 هزار و 500 تومان و سکه يک‌گرمي‌245 هزار تومان قيمت دارد.
در بازار طلا نيز قيمت هر گرم طلاي 18عيار 831 تومان بالا رفت و هم‌اکنون با قيمت 113 هزار و 400 تومان به فروش مي‌رود. هر مثقال طلا نيز 491 هزار و 800 تومان است.
اما بازار ارز، روندي معکوس نسبت به بازار طلا داشت. قيمت دلار 30 تومان، يورو 5 تومان، پوند 6 تومان و درهم امارات 3 تومان کاهش يافت. در حال حاضر قيمت هر دلار آمريکا 3756 تومان، يورو 4122 تومان، پوند 4792 تومان، درهم امارات 1057 تومان، لير ترکيه 1078 تومان و يوان چين 592 تومان است.

*حمله سفته‌بازان به بازار سکه
با توجه به تغييرات قيمت طلا هفته گذشته بازار سکه يکي از پرنوسان‌ترين روزهاي زمستاني را پشت سرگذاشت.
روز دوشنبه، سکه تمام بهار آزادي 27 هزار تومان رشد را تجربه کرد و به قيمت يک ميليون و 220 هزار تومان رسيد. اين بيشترين ميزان افزايش از تاريخ 8 دي ماه 95 بود و فلز گرانبهاي داخلي را به بالاترين قيمت از اواسط سال 92 رساند. با اين حال، افزايش قيمت سکه در روز دوشنبه ازسوي متغيرهاي اونس و دلار حمايت نشد و بيشتر تحت‌تاثير حمله سفته‌بازان صورت گرفت. در اين شرايط رشد 3 درصدي بهاي سکه تنها منجر به افزايش بيشتر حباب آن شد.
در سومين روز هفته، سکه تمام بهار آزادي بيشترين رشد از 8 دي ماه را تجربه کرد تا رکورد جديدي در بازار به ثبت برسد. روز دوشنبه، سکه با 27 هزار تومان رشد به قيمت يک ميليون و 220 هزار تومان رسيد. اين بالاترين قيمت از شهريور 29 بود. با اين حال، رشد روز دوشنبه چندان از سوي عوامل بنيادي اونس و دلار پشتيباني نشد، عاملي که زمينه بالاتر رفتن حباب سکه را فراهم کرد. در سومين روز هفته، قيمت دلار 2 تومان از ارزش خود را از دست داد و به قيمت 3 هزار و 750 تومان رسيد. همزمان اونس جهاني نيز افزايش جزئي را تا ساعت 3 بعدازظهر تجربه کرد و زير محدوده هزار و 210 دلار باقي ماند. رشد حدود 3 درصدي سکه در اين شرايط نامتناسب با عوامل بنيادي بود و موجب شد که حباب آن به حدود 145 هزار تومان برسد. به گفته فعالان، حمله سفته‌بازان به بازار و جمع‌آوري سکه نقدي مهم‌ترين عاملي بود که به رشد قيمت و افزايش حباب منجر شد. به باور يکي از بازيگران باتجربه بازار، سکه‌بازان از حدود ساعت 7 عصر روز يکشنبه سعي کردند در معاملات پشت خطي قيمت را دچار نوسان کنند. تحرکات آنها موجب شد روز دوشنبه سکه معاملات خود را در کانال يک ميليون و 210 هزار تومان و با قيمت يک ميليون و 211 هزار تومان آغاز کند. اين قيمت 18 هزار تومان بالاتر از روز يکشنبه بود. به گفته شماري از فعالان، در ادامه روز به‌دليل کمبود سکه موجود در بازار، قيمت تا يک ميليون و 230 هزار تومان نيز بالا رفت، ولي در نهايت از سقف قيمتي پايين آمده و در کانال يک ميليون و 220 هزار تومان آرام گرفت. به گفته فعالان، تصوري که در حال حاضر ازسوي برخي معامله‌گران به بازار تزريق مي‌شود، اين است که تقاضا در انتهاي سال براي فلز گرانبهاي داخلي بالا مي‌رود.
بازار سکه در آخرین چهارشنبه سال هم با روندی افزایشی رو به رو شد. سکه تمام بهار آزادی با افزایش ۸ هزار و ۵۰۰ تومان با قیمت یک میلیون و ۱۹۱ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار به فروش رسید.


*حباب ۱۲۰ هزار توماني در بازار سکه
در همين خصوص رئيس اتحاديه طلا و جواهر گفت: هم اکنون قيمت سکه تمام بهار آزادي به دليل افزايش تقاضا با حباب ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار توماني همراه شده است.
محمد کشتي آراي با بيان اينکه اين حباب همان فاصله قيمتهاي واقعي سکه بهار آزادي (متناسب با نرخ ارز داخلي و قيمت جهاني طلا) و قيمت‌هاي بازار است که البته افزايش تقاضا باعث ايجاد حباب شده است و حتما با تعادل عرضه و تقاضا کاهش خواهد يافت و حذف مي‌شود، گفت: در سالي که گذشت قيمت جهاني طلا در ابتداي سال ۹۵ تا پايان سال يکسان و حدود ۱۲۰۴ دلار در هر اونس بوده است هرچند نوسان ۱۵۰ دلاري در طول سال ديده شد.
رئيس اتحاديه طلا و جواهر گفت: مهمترين عوامل موثر بر نوسان قيمت جهاني طلا، انتخابات آمريکا و تغييرات نرخ بهره بانکي در اين کشور بوده است. در بازارهاي داخلي ما شاهد افزايش قيمت طلا بوديم که ناشي از افزايش نرخ ارز و همچنين افزايش فصلي تقاضاي داخلي بوده است.
وي افزود: افزايش تقاضاي پايان سال باعث ايجاد حباب شده است که انتظار داريم با برابر شدن عرضه و تقاضا اين قيمتها ساماندهي شود و در بهار سال آينده قيمت جهاني طلا تابع قيمت نفت و تغييرات نرخ بهره در آمريکا خواهد بود.
هر چند در اين ميان برخي معتقدند با توجه به اين تحولات بايد منتظر افزايش بيشتر قيمت سکه و طلا در هفته آينده باشيم و کوچ سرمايه‌ها از بازار دلار به بازار طلا باعث روند صعودي قيمت طلا در بازار داخلي شود.



نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار