کد خبر: ۴۴۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
افشای شگرد سودجویان برای دور زدن قوانین مالیاتی و گمرکی
بعد از پیگیریهای دستگاهای حاکمیتی در برخورد با کارتهای بازرگانی یکبار مصرف اشخاص حقیقی حالا سودجویان به سمت استفاده از کارتهای بازرگانی اجاره‌ای در قالب شرکتهای حقوقی متمایل شده‌اند.
بازی قاچاقچیان با کارتهای اجاره‌ای و شرکتهای کاغذی
با سیستمی شدن نظارتها علیه فعالیت کارتهای یکبار مصرف، سودجویان به استفاده از کارتهای اجاره‌ای شرکتها متمایل شده‌اند.
بعد از پیگیریهای دستگاهای حاکمیتی در برخورد با کارتهای بازرگانی یکبار مصرف اشخاص حقیقی حالا سودجویان به سمت استفاده از کارتهای بازرگانی اجاره‌ای در قالب شرکتهای حقوقی متمایل شده‌اند.
چندی قبل رئیس سازمان امور مالیاتی رقم بدهی مالیاتی ناشی از فرار مالیاتی به وسیله کارتهای بازرگانی یک بار مصرف را حدود 8هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود. سودجویان برای فرار از پرداخت مالیات از کارتهای بازرگانی افرادی که سابقه و زمینه‌ای در تجارت خارجی ندارند استفاده می‌کنند تا از این طریق علاوه بر عدم پرداخت مالیات در انتهای دوره در صورتی تخلفات گمرکی و قاچاق ردی از آنها مشخص نباشد.
 در جدول زیر نمونه‌ای وضعیت  سه کارت بازرگانی یک بار مصرف به نام اشخاص حقیقی قابل مشاهده است. نکته واضحی که در اینجا وجود دارد این است که چگونه امکان دارد یک فرد در طول یکسال بیش از 1000اظهار نامه( حداقل 3000کانتینر وارداتی) داشته باشد اما به دنبال تاسیس شرکت نرفته باشد. 

ردیف

پیش شماره کارت

سال صدور

تعداد اظهار نامه

ارزش واردات

1

1378

1394

1070

30میلیون دلار

2

2020

1394

585

17 میلیون دلار

3

2830

1394

1200

40میلیون دلار


 در نمونه های دیگر کشف محموله بزرگ قاچاق تجهیزات یارانه‌ای نیز دقیقا همین اتفاق افتاده بود و قاچاقچیان اصلی پشت پرده با به کار گیری کارتهای بازرگانی یک بار مصرف و صوری توانسته بودند ردی از خود به جای نگذارند.
اما در ماههای اخیر با افزایش نظارتها بر کارتهای یکبار مصرف به نام اشخاص حقیقی، دلالان اصلی به دنبال تاسیس شرکتهای کاغذی رفته اند تا با استفاده از کارت بازرگانی آنها اقدام به واردات با پوشش مطمئن تری باشند.
در این شگرد جدید شرکتهای کاغذی با سرمایه ‌های زیر یک میلیون تومان تاسیس می‌شود تا با استفاده از کارت بازرگانی آن واردات گسترده کالا در طول یکسال انجام شود، اما در نهایت نیز همان سرنوشت کارت بازرگانی اشخاص حقیقی انتظار این کارتها را می‌کشد. در واقع در انتهای سال امکان رد گیری معوقات مالیاتی وجود ندارد بلکه در صورت توقیف و کشف کالای قاچاق نمی‌توان دلال اصلی را شناسایی کرد.
در جدیدترین نمونه قاچاق کالا به کمک کارتهای یکبار مصرف متعلق به شرکتهای حقوقی، می توان به موضوع 31 کانتینر سنگهای زینتی اشاره کرده که خبر ان هفته گدشته توسط تسنیم منتشر شد.
در این پرونده نیز سود جویان با استفاده از کارت متعلق به شرکت کاغذی "ی-گسترس-ج" اقدام به جعل اسناد و قاچاق کالا کرده بودند.
 این روش در سال 95 جایگزین کارت بازرگانی اشخاص حقیقی شده  و تنها در یک نمونه به عنوان مثال، یک شرکت تاسیس شده در سال 95 با سرمایه 100هزار تومانی، با بیش از 1300اظهار نامه 45 میلیون دلار واردات انجام داده است.


نام:
ایمیل:
* نظر: