کد خبر: ۴۴۴۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷
رهبر معظم انقلاب در جمع زائران و مجاوران حرم رضوی:
رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: در سال 95 با اینکه کشور درگیر مشکلات اقتصادی بود ولی ملت ایران خوش درخشیدند.
رهبر معظم انقلاب فرمودند: امسال سال مهمی برای کشور است. هم به جهت نیاز کشور به یک تحرک مهم اقتصادی که ان‌شاالله مسئولان کشور به آن بیاندیشند و بپردازند و هم به جهت در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا که در جای خود مهم است.
حضرت آیت الله خامنه ای تاکید کردند: در سال 95 با اینکه کشور درگیر مشکلات اقتصادی بود ولی ملت ایران خوش درخشیدند؛ از دو جهت؛ هم از جهت پایبندی به انقلاب که مظهر آن راهپیمایی 22 بهمن بود؛ جهت دوم پایبندی مردم به مسائل ایمانی و دینی بود.
ایشان گفتند: سال گذشته به گزارش مورد اطمینانی که از سراسر کشور در ماه رمضان، محرم و صفر و باقی مراسم دینی داده شور و حضور و دلبستگی مردم به مسائل ایمانی از همیشه بیشتر بود؛ هم در قضایای مربوط به انقلاب و هم در قضایای مربوط به مسائل دینی حضور مردم از همیشه بیشتر بود. این خیلی مهم است. از این جهت که اولا سمت و سوی حرکت ملت ایران را به رخ دوست و دشمن می‌کشد.
رهبر معظم انقلاب خاظر نشان کردند: نه راهپیمایی 22 بهمن مربوط به یک سلیقه سیاسی است و نه مراسم محرم و اعتکاف و راهپیمایی اربعین مربوط به یک سلیقه سیاسی است؛ مربوط به همه است. این نشان می‌دهد سمت و سوی ملت ایران مربوط به هر سلیقه سیاسی که باشند سمت و سوی انقلابی و دینی است.
مقام معظم رهبری تاکید کردند: اولویت امروز ملت ایران مسئله اقتصادی است و اولویت اول دشمن هم مسئله اقتصادی است. دشمنان برای اینکه هدف خود را محقق کنند از طریق فشار اقتصادی می خواهند ملت ایران را نسبت به نظام اسلامی دلسرد کنند. دشمن نادان بی ایمان ما سالهاست که این تلاش را می کند تا ملت و نظام را از هم جدا کند که موفق نشده و به حول قوه الهی موفق نخواهد شد. دشمن توفیق پیدا نمی کند اما ما موظف هستیم این بحث رو طرح کنیم برای توجه مسئولان و ایجاد پیوند میان مردم و مسئولان در زمینه اقتصاد.
ایشان افزودند: دشمن در تبلیغات وسیع خود در تلاش است کمبودهای معیشتی را به نظام اسلامی نسبت دهد. آن ها در تلاشند به مردم بگوید نظام اسلامی نتوانسته مشکلات معیشتی مردم را حل کند و از این طریق می خواهند نظام را بکوبند.مشکلات معیشتی مردم ضعف نظام نیست بلکه ضعف بعضی مسئولان است.
حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: خدماتی که نظام اسلامی به ایران و ملت ایران در این مدت کرده است، خدماتی برجسته و فوق العاده است. وضع ملت و کشور را اگر مقایسه کنیم با قبل از دوران اسلامی و دوران طاغوت، آن وقت مشخص میشود چه خدمات بزرگ و ارزشمندی را نظام اسلامی تقدیم کرده است.
رهبر معظم انقلاب گفتند: نظام اسلامی در خود مدیرانی را تربیت کرده است که توانسته اند کارهای بزرگی را برای کشور انجام دهند، در حالی که در این سی و چند سال ملت از همه طرف در فشار تحریم و فشار اقتصادی دشمنان قرار داشته است. در زمینه زیر ساختی اقداماتی در کشور شده است که حقیقتا از لحاظ معیارها در جهان بسیار عظیم است.
ایشان با بیان اینکه ضعف هم داشته ایم . از ضعف های مسئولان کشور از جمله خود حقیر آگاهم که مربوط به نظام اسلامی نیست، گفتند: هرجا مدیریت انقلابی داشته ایم کارها پیش رفته است. هرجا مدیریت غیرانقلابی، بی تحرکت داشته ایم کارها متوقف مانده و منحرف شده است.به طور قاطع عرض می کنم اگر مدیریت در کشور انقلابی متدین و کارآمد باشد مشکلات حل خواهد شد.
مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه ظرفیت های کشور بسیار بالاست، گفتند: توانایی و استعداد ما در کشور بسیار بالاست اگر امیدواری هایی را برای انجام کارها در کشور  مطرح می کنیم با تکیه به ظرفیت های بالقوه کشور است. هم از لحاظ نیروهای انسانی و هم از لحاظ  طبیعی جزو کشورهای ثروتمند محسوب می شویم. 5 میلیون دانشجو ثروتی عظیمی برای کشور است.
رهبر معظم انقلاب افزودند: حدود 10 میلیون فارغ التحصیل دانشجویی داریم که می توانند کارها را برعهده بگیرند. در منابع زیر زمینی در دنیا پیشرفته هستیم. جمعیت کشور در حدود یک صدم جمعیت دنیاست اما منابع اصلی ما همگی از یکصدم بیشتر است و از لحاظ منابع دست ما باز است.
حضرت آیت الله خامنه ای با تاکید بر اینکه نیاز ما به اقتصاد قوی، تولید قوی همراه با مدیریت قوی است، گفتند: اقتصادی قوی، مطمئن و متکی به خود که دستمان به سمت دیگران دراز نباشد. آن چه که امروز برای ما مشهود است و مقابل چشم می بینیم، خلا های اقتصادی ما است که بزرگ است. یکی از آن خلا های بزرگ بیکاری است که مساله مهمی است. دیگری مسئله معیشت مردم است، ما این موضوع را دنبال می کنیم و می دانیم مشکلات گوناگونی به دنبال این ها به صورت فرهنگی و اجتماعی می آید. آن کسانی که در زمینه مسائل اقتصادی صاحب نظرند مشکل اقتصادی را در رکود و بیکاری می بینند که حق هم با آنهاست.
ایشان فرمودند: رشد اقتصادی بیشتر نشان می دهد اما رشد سرمایه گذاری منفی است. من از کسانی که دست اندرکاران این قضیه بودند تحقیق کردم که کار آن طور که باید انجام می شد انجام نشده است. در بعضی بخش ها مثل نفت پیشرفت داریم اما در بخش های دیگری مثل معدن و مسکن عقب گرد داریم. آمارهای رسمی انسان را قانع نمی کند که حرکت عمومی به سمت رفع مشکلات اقتصادی است.
مقام معظم رهبری با تاکید بر اینکه نقطه اولویت و کلیدی آینده تولید ملی و تولید داخلی است، گفتند: مطالبه بنده تکیه بر روی تولید داخلی است. تولید داخلی یک کلید واژه است. اگر توانستیم تولید داخلی را ارتقا دهیم اشتغال به وجود می آید. یکی از فواید تولید از بین رفتن و یا کم شدن مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی است . بیکاری موجب فساد، اعتیاد و تاخیر در ازدواج است . تولید می تواند علاج این مسئله باشد.
رهبر معظم انقلاب اظهار داشتند: امکانات تولید را در کشور بالفعل داریم و بعضی را میتوانیم بدست آوریم. عمده امکانات تولید نیروی انسانی است. 33 میلیون از جمعیت کشور در سنین کار و جوانی هستند. تعداد متخصصین مهندسی کشور جزو اولین ها در دنیاست. 10 میلیون فارغ التحصیل و 5 میلیون دانشجو داریم اینها ثروت های کشور هستند. در زمینه سرمایه، صندوق توسعه ملی را داریم. این جزو سیاست هایی بود که از چند سال قبل در سیاست های کلی گنجانده شد و دولت ها اجبار پیدا کردند که این را در برنامه هایشان بگنجانند. یعنی هرسال از درآمدهای نفت کشور که بدون ارزش افزوده می فروشیم، یک درصدی کنار گذاشته شود که وابستگی کشور به نفت کمتر شود.
ایشان افزودند: ابتدا گفتیم 20 درصد و هر سال 3 درصد به آن اضافه شود . اگر اجرا می شد امسال 36 درصد سهم صندوق توسعه ملی میشد و اگر پیش برود نفت بطور کلی از اقتصاد کشور جدا خواهد شد. یکی از بدبختی های کشور ما و بعضی کشورهای دیگر این است که اقتصادشان وابسته به نفت است. اختیار نفت هم در دست قدرت های جهانی است که قیمت میگذارند و تولید کننده نفت در این مورد منفعل است. در سال94 مسئولان دولتی گفتند درآمدها کم شده و اظهار ضرورت کردند تا فقط 20 درصد در صندوق ذخیره کنند که ما هم قبول کردیم.
مقام معظم رهبری خاطر نشان کردند: مجلس مقررات دست و پا گیر را بردارد و ثبات در قوانین ایجاد کنند و هر روز یک قانون جدیدی نیاورند. امنیت سرمایه گذاری بسیار مهم است و ما در این زمینه کوتاهی کرده ایم. گاهی در یک گوشه کشور یه حرکتی انجام میشود و سرمایه گذاری میشود و مردم وارد سرمایه گذاری می شوند، بعد معلوم می شود تقلبی در آن بوده است. این خلاف امنیت سرمایه گذاری است. یک نمونه از بی مسوولیتی این است که بعضی از صادراتچی ها کاری میکنند که مشتری بیرون کشور را نسبت به تولیدات ما بدبین می کنند. آنچه در صادرات ما صورت میگیرد باید نماینده صحت عمل ایرانی باشد. جنس نامرغوب را بفرستیم بازار از دست خواهد رفت.
حضرت آیت الله خامنه ای تصریح کردند: واردات کالاهایی که در داخل تولید می شود به اندازه کافی، باید حرام قانونی و شرعی شمرده شود. آنچه در داخل تولید می شود از خارج وارد نشود. کالاهای مصرفی ما از خوراک تا پوشاک و کیف و کفش بانوان و ... از خارج بیاید مایه شرمندگی است. هم در مقابل تولید کنندگان مایه شرمساری است هم در مقابل کسی که این جنس را از بیرون می فرستد.
ایشان با تاکید بر اینکه مساله قاچاق هم بسیار مهم است، افزودند: گفته میشود 15 میلیارد دلار صرف قاچاق میشود. تا 20 و 25 میلیارد هم گفته می شود. جلوی قاچاق باید گرفته شود. بنده متوجه شدم از مبادی رسمی کشور قاچاق وارد می شود. چرا به صورت کامل در مبادی رسمی نظارت نمی شود. بنده این موضوع را به رئیس جمهور محترم تذکر دادم. باید در مبادی نظارت کامل صورت بگیرد نه اینکه بروند در بازار به فلان جنس گیر بدهند. نه اینکه بروند در بازار رضا مشهد سراغ فلان انگشتر فروش یا در مرز که خانواده ای با یک جنس کوچکی زندگی اش میگذرد، مساله اینها نیست، مساله آن حرکت عظیم قاچاق است.
رهبر معظم انقلاب فرمودند: ما به برکت انتخابات به دنیا فخر می فروشیم. مردم سالاری دینی را امام بزرگوار وارد کرد که تمام کشورهای دنیا مجذوب شدند. ملت ایران باید در انتخابات بدرخشد، در درجه اول برای بنده شرکت در انتخابات است، در امر انتخابات مر قانون باید عمل شود. نتیجه انتخابات هرچه که شد قانون است و باید پذیرفته است. بنده در انتخابات دخالت نمیکنم هرکه بخواهد جلوی انتخاب مردم بایستد بنده مقابلش می ایستم.
مقام معظم رهبری خاظر نشان کردند: در درجه اول برای من، شرکت عمومی در انتخابات برای همه کسانی است که می توانند رای بدهند و انتخابات را پرشور کنند. در انتخابات مرّ قانون باید عمل شود. نتیجه انتخابات ملت هرچه شد معتبر و قانون است. بنده در انتخابات دخالت نمیکنم. یکجا فقط دخالت میکنم که کسانی بخواهند در مقابل رای مردم بایستند و رای مردم را بشکنند.در سالهای گذشته هم همینطور بوده است،  در سال 76 ، 84، 88 و 92.
رهبر معظم انقلاب فرمودند: بعضی جلوی چشم مردم بود و بعضی را مردم متوجه نشدند. در همه این سالها بنده ایستادم و گفتم نتیجه انتخاب مردم هرچه که هست باید تحقق پیدا کند. اینجا جایی است که من در مقابل معاندین می ایستم. به توفیق الهی، دشمن هیچ غلطی نمی تواند بکند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار