کد خبر: ۴۴۵۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
رییس کانون بانک‌های خصوصی: جنگ قیمتی ماه‌های اخیر در بانک‌ها ناشی از اوراق منتشر شده توسط دولت برای تامین منابع لازم برای اجرای طرح‌ها بوده است.
رییس کانون بانک‌های خصوصی با تاکید بر لزوم حمایت ویژه دولت از بانک‌ها،گفت: جنگ قیمتی ماه‌های اخیر در بانک‌ها ناشی از اوراق منتشر شده توسط دولت برای تامین منابع لازم برای اجرای طرح‌ها بوده است.
کورش پرویزیان در گفتگو با ایبِنا، درباره مباحث مطرح درباره جنگ بانک ها بر سر نرخ سود و لزوم ورود شورای پول و اعتبار به این موضوع، افزود: اولین موضوع که باید به آن تاکید کرد این است که مسیر اینچنینی مناسب نیست و مشکل جدی برای کشور و شبکه بانکی ایجاد می کند.
رییس کانون بانک های خصوصی کشور اظهارداشت: همچنین نظام اقتصادی کشور تحت تاثیر جدی قرار گرفته و بی ثباتی در بازارها تقویت می شود. به ویژه دستاوردهای مهم بانک مرکزی در سال های اخیر را نیز ممکن است تحت تاثیر قرار بدهد.
پرویزیان ادامه داد:‌ اولین موضوع این است که خود بانک ها تشویق شوند تا به چارچوب های تعیین شده بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار بازگردند و این به عنوان اولین قدم مطرح است و البته مساعدت ها و کمک های ویژه ای از سوی بانک مرکزی و دولت باید به بانک‌ها و به ویژه بانک‌های خصوصی صورت پذیرد.
وی خاطرنشان کرد: متاسفانه جنگ قیمتی در ماه های اخیر عمدتا ناشی از اوراق منتشره دولت برای تامین کسری بودجه در بخش هایی مانند سلامت، آموزش و پرورش، جهاد کشاورزی، نیرو و ... بوده است.
مدیرعامل بانک پارسیان افزود: یک بسته سیاستی از سوی پژوهشکده پولی و بانکی  تدوین شده و قرار بوده به مرحله اجرا گذاشته شود که ثبات بازار مالی را تقویت کند ولی به هر دلیل اجرایی نشد. از جمله موارد آن این بود که تنگنای مالی بخش های مختلف کشور در حوزه های مختلف دولت و دستگاه های مرتبط با آن از طریق تسهیلات کمک شود تا بدهی دولت به پیمانکاران پرداخت و سرمایه بانک ها نیز افزایش یابد.
به گفته پرویزیان، ماده ۴۶ قانون رفع موانع تولید درباره تسویه ارزش سال های ۹۱ و ۹۲ نیز قرار بود انجام شود و این موارد می توانست تا حدودی کمک کند. همچنین مقرر بود در حوزه دارایی ها و معوقات بانک ها گام هایی برداشته شود که این موارد عملیاتی نشد.
رییس کانون بانک های خصوصی کشور تصریح کرد: به نظر می رسد که اگر این فضا برگردد و بانک ها عزم خود را دوباره جزم کنند برای کاهش نرخ ها و از رقابت نادرست به ویژه در حوزه سپرده های کلان دست بردارند و کمک شوند تا کسری های آنها از سوی دستگاه های عالی کشور به ویژه بانک مرکزی تامین شود، می توانیم به جایی برسیم که نرخ ها متعادل شود.
وی اظهارداشت: تا مدتی قبل به سمت کاهش نرخ ها حرکت شده بود و به سمتی می رفتیم که نرخ ها در حال متناسب سازی بود. حوزه کاهش نرخ سود بانکی از مشکلات اساسی شبکه بانکی است که به صورت موثر بر روی سایر بازارها تاثیرگذاری دارد و بانک ها باید آزادی عمل برای بازه کاری خودشان داشته باشند و فاصله تعیین شده قبلی برای نرخ سود و تورم به میزان ۳ درصد مناسب نیست چون هزینه بانک ها در شرایط فعلی بالا است و این فاصله بیش از ۵ درصد است و نیاز داشت که در این بخش کمک شوند تا هزینه ها کاهش یابد و بانک ها بتوانند از حوزه زیان خودشان را بازگردانند به سمت عملکرد بهتر چون هرچه نرخ ها بالاتر باشد معوقات شبکه بانکی نیز بیشتر خواهد شد.
پرویزیان تاکید کرد: این شرایط باعث می شود تا بازگرداندن اعداد بالای معوقات نیز امکانپذیر نباشد ولی اگر نرخ ها تعدیل شوند، امکان بازگشت منابع بانکی نیز وجود خواهد داشت و این مسئله کمک می کند تا چرخش نقدینگی شبکه بانکی و قدرت تسهیلات دهی آنها افزایش یابد.
مدیرعامل بانک پارسیان افزود: ‌در هر صورت ما انتظار داریم تا در این زمینه مانند گذشته که بانک مرکزی با اقتدار وارد شد و بازار بین بانکی را کنترل کرد، دوباره مساعدت شود و وزارت اقتصاد نیز باید کمک ویژه ای به بانک ها داشته باشد که این کمک می تواند در بخش مالیات به صورت اولویت دار دنبال شود. متاسفانه در برخی موارد حتی نظر وزیر اقتصاد برای ذخیره گیری نیز تغییر یافته است.

نام:
ایمیل:
* نظر: