کد خبر: ۴۴۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۰۹
یک چهارشنبه سیاسی با چاشنی استعفا، انصراف و نشست خبری
تجارت آنلاین: امروز برای رسانه‌ها روز پر خبری بود. روزی پر از اظهارنظر و انتقادهای بی‌سابقه از دولت روحانی در قالب چند بیانیه و اعلام انصراف و تائید و تکذیب که البته با یک اتفاق ویژه همزمان شده بود، اتفاقی به نام بازگشت سه تفنگدار دولت بهار!
بازگشت سه تفنگدار!
حسین خدنگ: امروز برای رسانه‌ها روز پر خبری بود. روزی پر از اظهارنظر و انتقادهای بی‌سابقه از دولت روحانی در قالب چند بیانیه و اعلام انصراف و تائید و تکذیب که البته با یک اتفاق ویژه همزمان شده بود، اتفاقی به نام بازگشت سه تفنگدار دولت بهار!
به گزارش تجارت آنلاین، آغاز اتفاق‌های  چهارشنبه بهاری اما داغ انتخاباتی تهران با بیانیه انتقادی و حمله بی‌سابقه قالیباف به روحانی کلید خورد.
محمدباقر قالیباف که به‌عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مطرح بود با صدور اطلاعیه اعلام کرد که هیچ درخواستی برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری نداشته و ندارم.

*یک بیانیه ویژه!
قالیباف در این اطلاعیه تصریح کرده که امروز جامعه ما به همگرایی و نگرشی فراتر از ملاحظات حزبی و گروهی نیاز دارد.
به گفته وی، خوشبختانه ضرورت همگرایی به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و من هم از همه تلاش هایی که توسط نیروهای مردمی انقلاب انجام شده، تشکر می کنم.
وی افزود: در ضمن همانطور که طی نامه ای اعلام کردم هیچ درخواستی برای نامزدی نداشته و ندارم ولی تمام تلاشم را برای کمک به پیروزی گزینه مطلوب در انتخابات ریاست جمهوری بکار خواهم گرفت.
قالیباف با ادعای اینکه وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور در شرایط بحرانی قرار دارد و تردیدی وجود ندارد که شرایط فعلی در نتیجه سوءمدیریت و ناکارآمدی است، یادآورشد: برای هر فرد دلسوزی تلاش برای جایگزین کردن رئیس جمهوری مناسب بجای رئیس جمهور فعلی در 29 اردیبهشت ضرورتی انکارناپذیر برای مردم است.
به گفته وی، این هدف راهبردی و مهم بدست نخواهد آمد، مگر با بکار گرفتنِ همه ظرفیت های مردمی و دلسوزان انقلاب و کشور و اجماع بر سر کاندیدایی که صلاحیت، قابلیت و مقبولیت داشته باشد.
قالیباف در خاتمه این اطلاعیه یادآور شده، معتقدم همه کسانی که بدنبال نجات کشور از بحران های اقتصادی و اجتماعی هستند باید با اتحاد و یکپارچگی برای تحقق هدف رفع بحران مدیریت کلان کشور و کارآمدی تلاش کنند.

*یک نشست خبری ویژه!
این حمله بی‌سابقه شهردار تهران به دولت یازدهم تنها اتفاق ویژه چهارشنبه بهاری پایتخت نبود. امروز محمود احمدی‌نژاد بعد از مدتها دوباره به همراه بقایی، مشایی، شیخ الاسلام، شریف و جوانفکر در اولین نشست خبری خود حضور پیدا کرد.

رئیس دولت‌های نهم و دهم درباره واکنشش به رد صلاحیت احتمالی بقایی گفت: شک نکنید راه‌هایی را در نظر داریم. البته بسیار منطقی و مستدل جلو خواهیم رفت و آرامش کشور را نیز حفظ می‌کنیم.

رئیس دولت‌های نهم و دهم، در همان ابتدا با بیان اینکه من امروز در این نشست  با بقایی  کار دارم از حمید بقایی درخواست کرد تا در کنار او پشت تریبون نشست خبری بنشیند.

وی در ابتدا با تشکر از رسانه ها خاطر نشان کرد که او طی هشت سال دوران ریاست جمهوری اش با رسانه ها رابطه نزدیکی داشته است.

وی ادامه داد: آیا شما جایی یک کوچولو تهمت هایی که می زنید اثبات کرده اید ؟ نکند با خودتان فکر می کنید که اگر این شکایات را به قوه قضاییه ببرید طرف ما را می گیرد؟ معلوم است که شکایتی علیه ما بشود قوه قضاییه حتما طرف ما را نمی گیرد نمونه اش هم در همین جلسه پیش روی من نشسته است.

احمدی نژاد با اشاره به حمید بقایی که در کنار وی نشسته بود اظهار کرد: این آقا پنج ماه در یک اتاق کوچک در انفرادی وزارت اطلاعات در دولت یازدهم نگهداری شد و نور و آفتاب را ندید اما چه چیزی به دست آورد؟ بزرگترین تهمت های تاریخ را به ما زدند و کسانی را مامور کردند که تمام اسناد هشت ساله دولت ما را زیر رو کردند و نهایتا به این رسیدند که هیچ چیز پیدا نمی کنند و خودشان هم عصبانی شده بودند .

وی ادامه داد: برخی می گردند و یک چیزهایی برای خودشان می گویند اشکالی ندارد این موارد را اثبات کنید. این  همه آدم را گرفتید من می خواهم خواهش کنم که جلسات محاکمه افرادی که گرفتید را علنی کنید تا مردم بدانند چه پیش آمده است و متهمان چه پاسخ هایی داده اند.

وی با اشاره به عذرخواهی مدیرمسئول روزنامه شرق از حمید بقایی اظهار کرد: مگر مدیر مسئول روزنامه شرق بابت گزارش هایی که علیه آقای بقایی کار کرده بودند عذرخواهی نکرد؟ مگر آقای اشرفی اصفهانی عذرخواهی نکرد؟ چرا عذرخواهی کردند؟ خیال می کنید از زندان می ترسند ؟ آقای اشرفی اصفهانی فرزند شهید است و نان شهید را خورده است و از زندان نمی ترسد او فهمید اشتباه کرده است و این را اعلام کرد آقای عطریان فر هم در نامه ای مفصل اعلام کرد که انتقاداتی که از دولت های نهم و دهم داشته ایم وجود خارجی نداشته  است.

رئیس دولت های نهم و دهم با طرح این پرسش که چرا برخی از اعلام کاندیداتوری بقایی می ترسند اظهار کرد: شما که هر چه خواستید در چهار سال گذشته گفتید و ما هم سکوت کردیم حالا چرا دست و پایتان را گم کرده اید و می گویید بقایی باید رد صلاحیت شود و این که اصلا  چرا باید به صحنه بیاید و شما چرا باید به صحنه بیایید؟ اگر بقایی رئیس‌جمهور شود که این کار را می‌کند باید این فضای بی اخلاقی نیز در کشور عوض شود.

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه واکنش اش در برابر رد صلاحیت حمید بقایی چه خواهد بود اظهار کرد: چه دلیلی وجود دارد که ایشان تائید صلاحیت نشود همانطور که بقیه تائید صلاحیت شدند ایشان هم باید تائید شوند و من از راه های مختلف تمام تلاش ام را می کنم و ان‌شاء‌الله مشکلی هم پیش نمی آید.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه احتمال ائتلاف وی با اصولگرایان در انتخابات آتی به چه صورت خواهد بود اظهار کرد: من فکر نمی کنم هدف آقای بقایی برادر عزیزم صرفا رسیدن به کرسی ریاست جمهوری باشد ما این را قبول نداریم و درست نمی دانیم اما باید تلاش کنیم وظیفه خود را برای اعتلای جامعه انجام دهیم.

وی ادامه داد: ائتلاف برای زمانی است که می خواهیم قدرت را تقسیم کنیم. ما در جمهوری اسلامی این کارا را به رسمیت نمی شناسیم و آن را آفت می دانیم. انقلاب برای اصلاحات انجام شده است و ما نیز برای حرکتمان باید اصولی داشته باشیم و هر دوی اینها را می پذیریم و اما اگر قرار باشد به یکی از این دو بیش از دیگری اهمیت بدهیم درست نیست. ما هیچ وقت تلاش نمی کنیم که دایره انتخاب مردم را محدود کنیم چرا که در دولت آزادی وجود دارد و این ملت هستند که باید خودشان انتخاب کنند.

احمدی نژاد در بخش دیگری از این کنفرانس خبری در پاسخ به پرسشی در زمینه حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی و نیز علت نامه نگاری اش به محمد خاتمی اظهار کرد: من هیچ گاه نگفته ام که در دولت ضعفی وجود نداشته است اما شاخص ها می گویند آن دوره بهترین دوره در شصت تا هفتاد سال پیش است.

وی گفت:‌ نامه مشایی یک نامه تاریخی است . ما همه را به راه انقلاب دعوت می کنیم. من هم به ترامپ و هم به بوش نامه دادم. آیا مشکلی هست؟ آقای مشایی تلاش کرد تا برداشت های دیگری از اصلاحات را نشان دهد. من کار ایشان را تحسین می کنم.

وی افزود: اینکه عده ای در حصر و ممنوع التصویر هستند مخالف نظر ما است. من قبلا هم گفتم راضی به ممنوع التصویری و حصر هیچ کس نیستم. این اعتقاد من است . برای همین اعتقاد در هشت ساله دولت در مواجهه با پاسداری از حقیقت و آزادی انتقادات سنگینی به ما وارد شد. من در آن مناظره انتخاباتی به آن آقا گفتم من به شما علاقه دارم و من همه هفتاد میلیون نفر ایرانی را دوست دارم.

احمدی نژاد در ارتباط با رهنمود رهبری مبنی بر عدم حضور وی در انتخابات گفت‌: رهبری رهنمود کردند برای دو قطبی شدن فضا وارد انتخابات نشویم. حالا شما از کسانی اسم می برید که وارد صحنه رقابت شده اند  و در واقع دو قطبی شکل گرفته است حال اگر ما بیاییم فضا دو قطبی می‌شود یا سه قطبی؟ پس الان شرایط مخالف نظر رهبری نیست.

وی  در پاسخ به انتقاد یکی از خبرنگارها در ارتباط با حضور عده ای که جزء اصحاب رسانه نبودند و در میان سخنرانی احمدی نژاد کف می زدند و او را تشویق کردند گفت:‌ ما همه باید به هم احترام بگذاریم . چرا می گویید در نشست های خبری کسی برای کسی کف نمی زند؟ ما در نیویورک سخنرانی می کردیم و کف می زدند. الان هم جمع شده ایم تا به تفاهم برسیم. برای دعوا نیامده ایم و من کسی بودم که بیشترین مواجهه را در دنیا با رسانه ها داشتم.هیچ دو نفری را در دنیا پیدا نمی کنید که مثل هم باشند. به جز من ، بقایی و مشایی.

خبرنگار دیگری با حضور در پشت تریبون از احمدی نژاد در ارتباط با رابطه دولت احتمالی بقایی با همسایگان خلیج فارس سوال کرد اما چون خلیج فارس را به اختصار خلیج خواند مورد انتقاد سایر خبرنگاران قرار گرفت. احمدی نژاد نیز بلند به او متذکر شد که منظور ایشان از خلیج همان خلیج فارس است و گفت : خلیج فارس همیشه خلیج فارس بوده است. حالا شما نخواهید این خبرنگاران که نماینده رسانه اش است از نان خوردن بیفتد. اگر یک دولت مردمی و انقلابی در ایران روی کار بیاید روابط خیلی خوبی با همسایگان خواهیم داشت.

وی همچنین گفت:‌دلیلی برای رد صلاحیت بقایی نیست. من همه تلاشم را می کنم تا او تائید صلاحیت شود اما بدلی هم برای او در نظر گرفته ایم.

در بخش دیگری از این نشست احمدی نژاد با خنده خطاب به سوالات متعدد خبرنگاران گفت:‌ احمدی نژاد همیشه سوال زا بوده است.

همچنین وی در پاسخ به چرایی حمایت از مرتضوی گفت:‌ اولا من در نماز جمعه تهران در ما ه رمضان آن سال سخنرانی کردم و به موضوع کهریزک پرداختم و گفتم این اتفاق یک جنایت و فساد است. اسنادش هست، به آن مراجعه کنید. اما سوال من این است آیا سازمان زندان‌ها، نیروی انتظامی و قوه قضاییه زیر نظر دولت بوده است؟ زمانی که مرتضوی به تامین اجتماعی رفت هیچ کدام از این موضوعات مطرح نبود. درست است که معذرت خواهی کرده اما هنوز محکوم نشده است. شما نگران نباشید اگر شکایتی از من و دولتم باشد قوه قضاییه از ما دفاع نمی‌کند.

احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا تمایلی به اعلام راه‌های پیش بینی شده‌اش برای مقابله با رد صلاحیت حمید بقایی دارد یا خیر اظهار کرد: من این سئوال را به راحتی جواب می‌دهم. جواب من خیر است. حتماً می‌توانم از راه‌هایی که پیش بینی کرده‌ام به نتیجه برسم. شک نکنید که راه‌هایی را در نظر داریم البته بسیار منطقی و مستدل جلو خواهیم رفت و آرامش کشور را نیز حفظ می‌کنیم.

احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چرا وی وقوع رویدادهایی چون حوادث بازداشتگاه کهریزک، توقیف روزنامه ها و دستگیری فعالان سیاسی توسط وزارت اطلاعات را خارج از اختیاراتش می‌داند اظهار کرد: بله کهریزک و وزارت اطلاعات مال ما نبوده است. اما شما که این پرسش را می کنید مال ما هستید شما سال‌ها شاهد بودید که به ما تهمت زدند و توهین کردند. اما یک پرسش من در مناظرات سال 88 تهمت بزرگان نظام تلقی شد در حالی که من فقط گفتم صحنه را در این انتخابات فلانی دارد اداره می کند. آیا این توهین است؟ آن آقایی که روبروی من نشسته بود خودش 6 بار تائید کرد که سه دولت سازندگی، اصلاحات و جنگ با هم هستند. حال این که من سئوالی را مطرح کنم که چرا بچه های فلانی میلیاردر شده اند و از کجا این پول را آورده اند تهمت است؟ اتفاقاً طبق قانون اساسی همه مسئولان باید دارایی های خود را کتبا به قوه قضائیه اعلام کنند و من نیز خودم هم همین کار را کرده ام.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در زمینه خس و خاشاک خواندن معترضین انتخابات سال 88 اظهار کرد: من نگفتم مردم خس و خاشاک هستند. من گفتم کسانی که خیابان‌ها را به هم ریختند، مغازه ها را آتش می‌زنند و مردم را آزار می دهند خس و خاشاک هستند. نوار و صوت سخنرانی های من نیز موجود است.

به گزارش ایسنا، در بخش دیگری از این نشست احمدی نژاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه با توجه به عملکرد دولت های نهم و دهم و نارضایتی‌هایی که از این عملکرد در میان مردم وجود دارد در انتخابات پیش رو قرار است چه موضوعی از طرف جریان‌های همسو با دولت‌های نهم و دهم به چالش کشیده شود گفت: فکر می‌کنم اولین چیزی که باید تغییر پیدا کند همین افکار شما است که این پرسش را مطرح می‌کنید. شما به چه دلیل نیت خوانی می‌کنید؟ خوب است من هم بگویم شما که از رسانه‌ای خارجی آمده‌اید مامور فلان کشور هستید؟ چرا اصرار دارید که به مردم بی احترامی بکنید؟ این تفکر، تفکر استکباری و استبدادی است که می گوید هشتاد میلیون نفر نمی‌فهمند تنها ما می‌فهمیم.

وی افزود: بزرگترین رفراندوم بعد از جمهوری اسلامی در طول انقلاب برای یارانه ها انجام شد که مجلس و رسانه های بسیاری سرمایه های فراوانی خرج کردند تا مردم را نسبت به آن بد بین کنند تا حدی که من به یکی از بزرگان کشور گفتم لااقل صدا و سیما خود را در این زمینه هزینه نکند. اما در نهایت 97 درصد مردم ایران برای گرفتن یارانه ها ثبت نام کردند که در میان آنان دانشجویان، اساتید و نخبگان هم حضور داشتند. چرا برخی افراد فکر می کنند بهتر از ملت می‌فهمند؟

وی ادامه داد: آنان می گویند شما به چه حقی می‌خواهید باز هم در انتخابات شرکت کنید؟  من پاسخ می‌دهم به چه حقی آقای بقایی را محدود می‌کنید؟ اکثریت ملت طرفدار دولت دهم هستند. اگر می‌گویید نه، صبر کنید تا انتخابات برگزار شود و نتیجه را ببینید. معیاری که وجود دارد نظر مردم است. پس چرا می‌خواهید انتخاب مردم را محدود کنید. این برتربینی‌ها باید ور بیافتد.

وی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه چرا محمدرضا رحیمی معاون اول دولت دهم احمدی‌نژاد را رفیق فروش خوانده است، اظهار کرد: من چنین اطلاعیه‌ای را که ایشان منتشر کرده باشد و در آن چنین حرفی را زده باشد نخوانده‌ام اما به هر حال من آقای رحیمی را مظلوم می‌دانم و از ایشان دفاع می‌نمایم. در زندگی ایشان یک ریال هم نیست و ایشان مظلوم واقع شده است. البته ایشان حکم صادر شده را پذیرفته است و دارد محکومیتش را می‌گذراند، اما من پای همکارانم می‌ایستم.

 

*یک استعفای ویژه!
اتفاق سوم چهارشنبه داغ و انتخاباتی تهران خبر درگوشی یک استعفای ویژه بود. استعفای ابراهیم رییسی که البته بدون شک پدیده نوروز 96 بود.
او در تعطیلات آنچنان فعال و پر خبر بود که هیچکدام از مصادیق انتخاباتی اصولگرا نتوانستند به گرد پای او برسند. در حالی که رسانه های نزدیک به او جدالی عجیب و البته سنگین را با سایر رسانه های مصادیق اصولگرا به راه انداخته اند در آخرین روز از تعطیلات یکی از سایت ها خبر داد که در چند روز آینده و در یک بیانیه انتخاباتی نامزدی ابراهیم رییسی اعلام خواهد شد. از قرار معلوم رییسی یکی از پنج نفری است که وارد رقابت ار ادیبهشت ماه خواهد شد.
هنوز هیچ منبعی در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات و شورای نگهبان، خبر استعفای حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی از عضویت در این هیات را تایید نکرده است.
یک منبع آگاه در این زمینه روز چهارشنبه به ایرنا گفت: هیات مرکزی نظارت، فردا جلسه دارد که گزارش نهایی آن را سخنگوی شورای نگهبان اعلام می کند. از این رو، تا فردا مشخص خواهد شد که این خبر صحت دارد یا خیر.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان هم گفته است پنج شنبه خبر استعفای رئیسی از هیات مرکزی نظارت بر انتخابات، تایید یا رد می شود.
برخی از رسانه های مجازی روز چهارشنبه اعلام کردند که حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی به دلیل تصمیم برای نامزدی در دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری؛ از عضویت در هیات مرکزی نظارت بر انتخابات استعفا داده است.
حالا باید تنها منتظر ماند و دید روزهای بهاری آینده چه اتفاق های تازه سیاسی و انتخاباتی با خود به همراه می آورد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار