کد خبر: ۴۴۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
نگهداري ارز به صورت اسکناس حداکثر تا سقف مبلغ 10.000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع و بالاتر از آن مشروط به ارایه مستندات است.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، در راستای اجرای تکلیف مقرر در بند «الف» ماده (7) قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و همچنین بند «پ» ماده (5) آئین‌نامه اجرایی مواد (5) و (6) قانون مذکور، «دستورالعمل مربوط به تعیین میزان ارز قابل نگهداری و مبادله در داخل کشور»، به شرح زیر ابلاغ می‌شود:
ماده 1‏‏‏‏‏- نگهداري ارز (اسکناس) حداکثر تا سقف مبلغ 10.000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها بلامانع  است.
ماده2‏‏‏‏‏- نگهداري ارز (اسکناس) براي مبالغ بيشتر از 10.000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها، درصورت داشتن يکي از مدارک ذيل بلامانع بوده و در غيراين‌صورت ممنوع است:
     الف ‏‏‏‏‏‏‏‏- اعلاميه بانکي و يا هر سندي که مبين پرداخت مبلغ مربوطه توسط بانک باشد.
     ب ‏‏‏‏‏‏‏‏- فاکتور صرافي‌هاي مجاز با درج در سامانه سنا.
     ج ‏‏‏‏‏‏‏‏- رسيد چاپي حاوي کد رهگيري که بيانگر اظهار ارز مذکور در هنگام ورود به کشور باشد.
ماده3‏‏‏‏‏- درخصوص تعيين تکليف ارزهايي که قبل از ابلاغ این دستورالعمل توسط مردم نگهداري مي‌شوند و حداقل يکي از اسناد اشاره‌شده در ماده «2» را نداشته باشند، در يک بازه زماني سه ماهه براي مبالغ بيش از 10.000 یورو یا معادل آن به سایر ارزها به يکي از روش‌هاي زیرعمل شود:
     الف ‏‏‏‏‏‏‏‏- مراجعه به یکی از بانک‌ها و افتتاح حساب ارزي.
     ب ‏‏‏‏‏‏‏‏- فروش ارز مربوطه به یکی از بانک‌ها به ‌نرخ آزاد و يا صرافي‌هاي مجاز با درج در سامانه سنا.
ماده4‏‏‏‏- سند ‏‏‏‏‏/ اعلامیه بانکی و فاکتور صرافی مجاز (ثبت‌شده در سامانه سنا) که بيانگر پرداخت از محل حساب ارزي، فروش ارز توسط بانک و يا صرافي مجاز به متقاضي باشد، حداکثر 6 ماه از تاریخ صدور داراي اعتبار می‌باشد. همچنین سند ‏‏‏‏‏/ اعلامیه بانکی و فاکتور صرافی مجاز (ثبت‌شده در سامانه سنا) صادره قبلی، از تاریخ ابلاغ این دستورالعمل حداکثر 6 ماه دارای اعتبار است.
ماده5‏‏‏‏- قبل از انقضای مهلت مقرر (6 ماه)، دارندگان سند‏‏‏‏/ اعلامیه بانکی و یا فاکتور صرافی مجاز (ثبت شده در سامانه سنا) می‌توانند طبق مفاد بندهای (الف) و (ب) ذیل ماده (3) اقدام کنند. بدیهی است پس از گذشت 6 ماه اسناد مذکور فاقد اعتبار خواهد بود.
ماده6‏‏‏‏‏- هرگونه مبادله‏‏‏‏‏‏‏‏/خريد و فروش ارز، خارج از سيستم بانکي و يا صرافي مجاز، ممنوع است.‏‏‏

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار