کد خبر: ۴۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۳
دکترعلی صالح آبادی: بانک توسعه صادرات ایران توانسته در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، با انعقاد قرارداد با صندوق فن‌آوری شریف ، در سال 1395 بالغ بر 900 میلیارد ریال تسهیلاتی را اعطا کند.
اجرای صحیح و کارآمد برنامه‌های مهم و اساسی دولت‌ها عمدتا متکی به داشتن نهادهای پولی و مقتدر و کارآمد است. کارکردهای اصلی نظام بانکی، خلق پول، واسطه‌گری مالی، تجهیز منابع و اعطاء تسهیلات است. از اینرو سیستم بانکی کشور می‌تواند نقش عمده ای در سازندگی و توسعه اقتصادی کشور داشته باشد و نظم نوینی را در نظام اقتصادی کشورمان ایجاد کند.
دکتر علی صالح آبادی مدیرعامل بانک توسعه صادرات در گفتگو با خبرگزاری بسیج، پیرامون فعالیت های بانک توسعه صادرات در سال گذشته و برنامه های آتی این بانک توضیحاتی ارائه کرده است که بخشی از آن در ادامه می آید:
صالح آبادی : بانک توسعه صادرات ایران توانسته در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، با انعقاد قرارداد با صندوق فن‌آوری شریف ، در سال 1394 مبلغ 922 میلیارد ریال و در 11 ماه سال 1395 بالغ بر 900 میلیارد ریال به شرکت‌های دانش بنیان تسهیلاتی را اعطا کند. لذا در سند راهبردی این بانک، سهم تولیدات دانش بنیان، تحقیق و توسعه و ارتقای تکنولوژی از کل مبلغ تسهیلات اعطایی، 1/5درصد، تعیین شده است.
صالح آبادی ادامه داد: مشاوره های مالی از جمله اقدامات موثر در بانک توسعه صادرات بوده است؛ بانک توسعه صادرات ایران نقش مشورتی خود به عنوان اگزیم بانک با فعالان بخش صادرات را داشته تا بتواند صادرات غیرنفتی را توسعه دهد. بانک توسعه صادرات ایران همواره تامین مالی در حوزه های مختلف اعم از ارز و ریال، کالا و خدمات فنی مهندسی، کوتاه مدت و بلند مدت، اعتبار خریدار و اعتبار فروشنده را سرلوحه فعالیت‌های خود قرار داده است.
با توجه به اهمیت و نقش نظام بانکی که در شرایط فعلی کشور و در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی دارد بانک توسعه صادرات توانسته با اهتمام مضاعف در خصوص فعال‌سازی ظرفیت‌های تولیدی، صادراتی موجود و افزایش و ارتقا توان رقابت‌پذیری آن‌ها در عرصه بین‌المللی اقدامات موثری را ارائه دهد.
در این راستا، طی سال جاری با توجه به تاکیداتی که مقام معظم رهبری داشتند مبنی بر اینکه بنگاه‌های کوچک و متوسط از برخی عوامل بازدارنده جهت دریافت تسهیلات مستثنی نشوند از اینرو بانک توسعه صادرات هم درصدد است تا بتواند نقدینگی مورد نیاز بنگاه‌های تولیدی که از بازار محصول مناسبی برخوردار بوده را تامین کند این در حالی است که بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل تنگناهای مالی با مشکلات عدیده تولیدی مواجه شده‌اند.
وی در خصوص تصحیح و سالم سازی ساختار نظام بانکی گفت: به نظر بنده یکی از علت‌های عمده ساختار غلط نظام بانکی را باید در تاریخ تدوین قوانین پولی و بانکی کشور جستجو کرد، چرا که عمر این دسته از قوانین به بیش از 4 دهه گذشته بازمی‌گردد و متأسفانه همگام با تغییر و تحولات در سیستم بانکی، پالایش و به‌روزرسانی هم نشده‌ است.با توجه به اینکه سازوکارهای نظارتی، همچنان به شیوه گذشته و بدون در نظر گرفتن ملاحظات جدید وجود دارند و اهرم‌های کنترل و پایش بانکی، هنوز قادر نیستند از بروز و شکل‌گیری فساد جلوگیری کنند و باید اصلاح ساختار بانکی به شکل جدی بررسی و اجرایی شود..
منظور اصلی از اصلاح ساختار بانکی این است که نتایجی همچون نظم و استحکام سیستم مالی بانک‌ها، قدرت وام‌دهی را افزایش دهد و مدیریت مخاطراتی که سبب تضعیف و تهدید بانک‌ها و منافع سپرده‌گذاران و سهامداران می‌شود را به حداقل سطح ممکن برساند.
بسیاری از واحدهای تولیدی نیاز به تامین سرمایه در گردش دارند تا از این طریق بتوانند از شرایط مساوی و سالم رقابتی برخوردار شوند و از سویی دیگر هم انحصارگرایی در ارائه خدمات کاهش یابد و بستری مطمئن و سالم جهت کمک به تولید ثروت از طریق روش‌های بهینه تأمین منابع و تأمین به‌موقع و کافی سرمایه در گردش است..
بنابراین و با توجه به این وظایف نظام بانکی از طیف گسترده‌ای برخوردار است از اینرو اصلاح قوانین از سوی نهادهای حکومتی، کارآمد سازی ساختار اداری و مالی بانک‌ها، هر دو نقشی تعیین‌کننده در تحقق این هدف بزرگ ایفاء می‌کند.
صالح آبادی در زمینه کفایت منابع مالی گفت: بانک توسعه صادرات توانسته مدیریت و جذب منابع مالی را از راه های مختلفی انجام دهد که می‌توان به مواردی همچون جذب سپرده های صندوق توسعه ملی، خطوط اعتباری بانک مرکزی اشاره کرد و همچنین بانک توسعه صادرات ایران با نظارت دایمی بر مدیریت نقدینگی و فعالیت در بازار بین بانکی همواره سعی نموده است تا با کمترین هزینه نسبت به تامین منابع اقدام نماید.

نام:
ایمیل:
* نظر: