کد خبر: ۴۴۸۸۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۵
فروش جان به قيمت يک ميليون و ششصد هزار تومان
تجارت آنلاین: «يک عمل ساده 5 دقيقه و بدون عوارض انجام بده و در ازاي آن يک ميليون ششصد بگير» اين جمله‌اي است که ممکن است بسياري از زنان به ويژه افرادي که هيچ منبع درآمدي از خود ندارند را به فکر فرو برد.
بازار داغ خريد و فروش تخمک در خیابان های پایتخت
فائزه نجارزادگان: نداشتن عارضه و هيچ دردسر تبليغ فريبنده زني کارشناسي است که شماره همراه آن دست به دست در سطح شهر مي‌چرخد. رويا دختري 26 ساله است که دو سال از ازدواجش مي‌گذرد، شوهرش به دليل بدهي، چرخ زندگي‌اش سخت مي‌چرخد. براي دريافت هرچند ماه دو ميليون تومان تصميم گرفت با خانمي‌که تخمک مي‌خرد، تماس بگيرد.
رويا در ارتباط با تماسش با کارشناس خريد تخمک مي‌گويد: خانم کارشناس به من گفت براي اين کار بايد ابتدا يک سري آزمايشات هورموني انجام دهي که هزينه آن کاملا با خودت است و در صورتي که از لحاظ وضعيت جسماني در شرايط مناسبي باشي و به اصلاح تخمک‌هايت از کيفيت مناسب برخوردار باشد مي‌تواني براي فروش تخمک‌هايت اقدام کني. وي افزود: خانم کارشناس در ابتدا به راحتي تلفن را پاسخ نمي‌داد و بعد از اينکه به او اعلام کردم که شديدا به پول احتياج دارم با احتياط راهنمايي‌هاي خود را انجام داد. کارشناس اذعان داشت؛ پس از انجام آزمايش هورموني به 5 بيمارستان پايتخت شما را معرفي کرده و با انجام عمل ساده 5 دقيقه‌اي و بدون عارضه مي‌تواني تخمک خود را براي ارائه به يک زوج نابارور بفروشي، البته هيچ گاه شما خريدار تخمک را نمي‌بيني و اين اقدام با ملاحظات خاصي انجام مي‌شود.
رويا ادامه داد: آزمايشات اوليه را انجام داده و در شرف برنامه‌هاي بعدي بودم که مادرم از طريق همسرم متوجه موضوع شد و به دليل اينکه هنوز باردار نشده و صاحب فرزندي نبودم مانع از اين عمل شد. ولي با طرح اين موضوع ميان دوستانم تاکنون چند نفر همچون من براي فروش تخمک اقدامات لازم را انجام داده‌اند. در اين زمينه با يک متخصص زنان و نازايي مشورت کرديم که ژاله طاهري با سابقه چند ساله در حوزه درمان ناباروري اظهار داشت: افرادي که تخمک خود را فروخته يا اهدا مي‌کنند در معرض خطرات زياد جسماني و روحي قرار دارند. چرا که به دليل مصرف داروهاي هورموني جهت تحريک تخمدان‌ها فرد دچار سندرم تحريک بيش از حد تخمدان شده و اين موضوع عوارض بسياري براي فرد دارد. وي افزود: آب آ‌وردن شکم و ريه، پيچ خوردگي و پارگي تخمدان از خطرات مصرف دارو براي فرد فروشنده تخمک است، همچنين به دليل اين داروها و عوارض هورموني خلق و خوي فرد تغيير کرده و انواع بيماري‌ها همچون کيست سينه و سرطان در کمين فرد قرار دارد به ويژه در افرادي که از لحاظ ژنتيکي در معرض ابتلا به سرطان هستند.
بازار داغ خريد و فروش تخمک در خیابان های پایتخت
فوق تخصص نازايي با اشاره به اينکه احتمال سرطان تخمدان به دليل تکرار انجام برداشت تخمک در فرد وجود دارد،‌ افزود: عمل برداشتن تخمک در واقع از طريق بي‌هوشي و با سوزن‌هاي خاصي حين سونوگرافي انجام مي‌شود و خطرات زيادي براي فرد دارد چرا که اين سوزن ممکن است به عروق لگني برخورد کرده و درنهايت خونريزي لگن را به همراه داشته باشد. طاهري با تاکيد بر اينکه انجام اين عمل در مطب غيرقانوني و جرم است، گفت: برداشت تخمک حتما بايد در مراکز خاص و طي ضوابط خاص همچنين تحت نظر متخصص نازايي انجام گيرد چرا که عمل ساده‌اي نيست و مي‌تواند عوارض بسيار زيادي همچون مرگ براي فرد به همراه داشته باشد. وي در پايان گفت: عمل برداشتن تخمک و يا اهداي آن در حال حاضر در مراکز خاصي همچون موسسه رويان و مرکز ابن‌سينا انجام مي‌گيرد و افراد به هيچ عنوان نبايد اغفال تبليغات فروش تخمک قرار گيرند.
آنطور كه فارس گزارش داده براساس «قانون نحوه اهداي جنين به زوجين نابارور» و آيين نامه اجرايي آن، هرگاه ناباروري زوجين قانوني و شرعي (هريک به تنهايي يا هردو) پس از اقدامات پزشکي اثبات شود، مراکز تخصصي درمان ناباروري ذي صلاح مجاز خواهند بود که با رعايت ضوابط شرعي و شرايط مندرج در قانون نسبت به انتقال جنين‌هاي حاصل از تلقيح خارج از رحم زوج‌هاي قانوني و شرعي و پس از موافقت کتبي زوجين صاحب جنين به رحم زن زوج نابارور اقدام کنند. همچنين براساس فتاوي مراجع عظام، در مواردي که فقط عامل زنانه علت ناباروري باشد، درصورت تمايل زوجين نابارور، تخمک اهدايي مورد استفاده قرار مي‌گيرد. ناباروري زوجين پس از بررسي و تشخيص گروه تخصصي اثبات مي‌شود و تنها در صورت تشخيص عدم وجود تخمک يا تخمک مناسب و جنين يا جنين مناسب، براي استفاده از درمان‌هاي جايگزين (اهدا) اقدام مي‌شود. هدف از اين اقدامات، اطمينان از عدم امکان درمان فرد از طريق درمان‌هاي معمول غير از اهدا و اجتناب از مشکلات حقوقي و قانوني بعدي است.
طبق گزارش فارس، در همين ارتباط سعيد کاظميني، رئيس اداره پيوند وزارت بهداشت در ارتباط فروش تخمک اظهارداشت: براي اهداي جنين، قانون و دستورالعمل خاص داريم که اهداي تخمک نيز در حول همين قانون بوده و اگر خارج از اين دستورالعمل تخمک اهدا يا به فروش برسد، عمل غيرقانوني بوده و اقدامات لازم با افراد مربوطه انجام مي‌شود.
وي افزود: وزارت بهداشت در موضوع اهداي تخمک نظارت داشته و بيمارستان‌هايي که اقدام به چنين عملي کنند، با برخورد وزارت بهداشت مواجه خواهند شد؛ البته بايد توجه داشت که در حال حاضر اهداي تخمک فقط در مراکز درمان ناباروري که داراي مجوز اين عمل باشند انجام مي‌شود و در غير اين، اقدام کاملا غيرقانوني است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار