کد خبر: ۴۵۰۱۴
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲
پیروزی ناپلئونی موافقان در همه پرسی ترکیه
نتایج همه پرسی ترکیه نشان می دهد حامیان اردوغان ( رییس جمهور) با اختلاف چند درصدی به پیروزی رسیده اند.
تاجگذاری سلطان
نتایج همه پرسی ترکیه نشان می دهد حامیان اردوغان ( رییس جمهور) با اختلاف چند درصدی به پیروزی رسیده اند.
منتقدان می گویند این همه پرسی به دنبال تقویت اردوغان و فردگرایی در حکمرانی می شود.
این همه پرسی درباره تغییر نظام جمهوری پارلمانی به جمهوری ریاستی بود که در نتیجه آن پست نخست وزیری حذف، اختیارات رییس جمهور افزایش و اختیارات پارلمان کاهش می یابد.
براساس جدیدترین نتایج با شمارش 99.9 درصد کل آرا 51.3 درصد آری رای داده اند و بیش از 48 درصد هم نه گفته اند.
منتقدان می گویند این همه پرسی به دنبال تقویت اردوغان ( رییس جمهوری) و فردگرایی در حکمرانی می شود. حامیان اردوغان و حزب حاکم ( عدالت و توسعه) این موضوع را رد می کنند. حزب مخالف ( حزب خلق / مردم) خواستار بازشماری 60 درصد کل آرا شد. این حزب گفت که نتایج اعلام شده صحیح نیست.
 32 استان به تغییرات نه گفته اند و 49 استان واقع در آناتولی مرکزی نیز همچنان حامی اردوغان و حزب حاکم ترکیه بوده اند. فاصله موافقان و مخالفان تنها 1.3 میلیون رای است.
مردم ترکیه دیروز با شرکت در همه پرسی تغییر قانون اساسی نظر خود را درباره افزایش اختیارات رییس جمهور و تغییر نظام سیاسی این کشور از پارلمانی به ریاستی اعلام کردند.
بر اساس نتایج اولیه و تقریبا قطعی اعلام شده،جبهه موافقان تغییر قانون اساسی با کسب بیش از 51.4 درصد آرا موفق شدند در این همه پرسی به پیروزی برسند.
تاجگذاری سلطان
48.6 درصد شرکت کنندگان در همه پرسی نیز با دادن رای " نه " به تغییرات قانون اساسی، مخالفات خود را با آن به نمایش گذاشتند.
در مجموع فاصله کم آرا بین موافقان و مخالفان تغییر قانون اساسی نشان دهنده حساسیت و اهمیت موضوع و رقابت نزدیک دو بلوک موافق و مخالف تغییر قانون اساسی یا به عبارت دیگر موافقان و مخالفان حزب حاکم عدالت و توسعه و رجب طیب اردوغان رییس جمهور است.
در این همه پرسی نزدیک به 55 میلیون نفر از واجدان شرایط رای دادند که از لحاظ میزان مشارکت با کسب بیش از 76 درصد از واجدان شرایط یکی از پرمشارکت ترین انتخابات در ترکیه بوده است.
به لحاظ نقشه جغرافیایی و استانی از مجموع 81 استان ترکیه 49 استان به تغییرات قانون اساسی "آری" گفتند و 32 استان نیز به این تغییرات "نه" گفتند. در انتخابات 15 سال گذشته در ترکیه این نخستین بار است که تعداد استان های مخالف حکومت اردوغان این چنین افزایش یافته است.
همچنین مخالفان و موافقان تغییر قانون اساسی فاصله ای حدود 1.3 میلیونی دارند. در همه پرسی بیش از 24 میلیون و 900 هزار نفر رای "آری" و بیش از 23 میلیون و 600 هزار نفر نیز رای "نه" داده اند.
فاصله کم بین بلوک موافقان و مخالفان باعث شده دو حزب اپوزیسیون جهوریخواه خلق و دموکراتیک خلق ها خواستار بازشماری آرای 60 درصد صندوق های رای شوند.
همچنین نتیجه این همه پرسی نشان می دهد "رجب طیب اردوغان" با همان نتیجه نه چندان قاطعی که در انتخابات راست جمهوری تابستان 2014 به عنوان نخستین رییس جمهور با آرای مردمی انتخاب شد؛ نتایج همه پرسی را نیز از آن خود کرده است. اردوغان در انتخابات مرداد 1393 توانست با کسب نزدیک به 52 درصد آرا رییس جمهور شود و حالا نتیجه همه پرسی نیز در همین حدود است.
نکته مهم دیگر آرای معنادار شهرهای بزرگ علیه تغییر قانون اساسی است. در استانبول، آنکارا و ازمیر و برخی دیگر از شهرهای بزرگ و یا استان های کردنشین ترکیه تعداد مخالفان تغییر قانون اساسی به نحو ملموسی بیشتر از موافقان آن است.
 در استان های استانبول و آنکارا حدود 51.5 درصد از شهروندان مخالف تغییر قانون اساسی هستند و در شهر ازمیر نیز که یکی از پایگاه های اصلی لاییک های مخالف دولت است مخالفان قانون اساسی حدود 69 درصد رای کسب کردند. در برخی شهرها و استان های کردنشین نیز آرای قاطع مخالفان تغیی قانون اساسی معنادار بوده است. برای مثال در دیاربکر که بزرگ ترین شهر و استان کردنشین ترکیه است مخالفان نتغییر قانون اساسی توانستند نزدیک به 68 درصد آرا را از آن خود کنند. در برخی دیگر از شهرهای بزرگ ترکیه از جمله آنتالیا و آدانا نیز مخالفان قانون اساسی پیشتاز شدند.
تاجگذاری سلطان
اما در نقطه مقابل و در بلوک موافقان قانون اساسی ، همچنان مناطق و استان های مرکزی موسوم به " ایچ آنادولو" – آناتولی مرکزی- به اردوغان و حزب حاکم ترکیه رای دادند و بیشترین آرای کسب شده جبهه موافقان تغییر قانون اساسی همانند انتخابات های پیشین از همین پایگاه رای به دست آمد.
نتیجه همه پرسی نشان می دهد استان های واقع در مرکز آناتولی همچنان همانند انتخابات گذشته به اردوغان و حزب حاکم عدالت و توسعه وفادار مانده اند و پایگاه آرای حزب حاکم ترکیه همچنان به این بخش از ترکیه وابسته است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار