کد خبر: ۴۵۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۰۹
روایت وزیر صنعت از رشد منفی صنایع؛
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اعلام نرخ رشد منفی برای عملکرد ۹ ماهه سال گذشته بخش صنعت گفت: بانک مرکزی و مرکز آمار در حال اصلاح این نرخ هستند.
نصف کارخانه‌های تعطیل شده مربوط به دولت قبل بود
محمدرضا نعمت زاده در یک نشست خبری اظهار داشت: اگرچه آمار مقطعی مربوط به نرخ رشد بخش صنعت منفی اعلام شده اما این اتفاق به دلیل بروز اشکالاتی در جمع آوری آمار و اطلاعات بوده است که بانک مرکزی و مرکز آمار در حال اصلاح این نرخ هستند.
وی تصریح کرد: هم تولید و هم صادرات صنعتی و معدنی کشور رشد داشته و دلیلی برای منفی بودن نرخ رشد در سال 95 وجود ندارد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین با اشاره به اینکه قرار بود تسهیلات بانکی به 7500 واحد کوچک و متوسط پرداخت شود، افزود: به 12 هزار واحد صنعتی تسهیلات بانکی پرداخت شد که با احتساب واحدهای کشاورزی به 24 هزار و 700 واحد رسیده است.
نعمت زاده ادامه داد:17 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده است. 5000طرح نیمه تمام راه‌اندازی و 31 طرح ملی در کشور اجرایی شده است.

*ابلاغ تکالیف اقتصاد مقاومتی به دستگاه‌ها
وزیر صنعت از ابلاغ تکالیف اقتصاد مقاومتی از سوی جهانگیری معاون اول رییس جمهور در 44 بند و 5 سرفصل خبر داد و گفت: این تکالیف روز پنج شنبه هفته گذشته به پنج، شش دستگاه مرتبط با مسایل اقتصادی و اجرایی ابلاغ شد که یک سوم آن به وزارت صنعت اختصاص دارد.
وی افزود: این تکالیف به موارد مختلفی از جمله رفع موانع و همچنین بهبود کمی و کیفی اختصاص دارد.

*تغییر رویه حسابرسی شرکت‌ها
وزیر صنعت،معدن و تجارت در ادامه از توافق انجام شده در مورد حسابرسی شرکتهای صنعتی خبر داد و گفت: تاکنون گاهی حسابرسان عملکرد 10 ساله شرکتها را نیز مطالبه می کردند که حالا توافق شده حداکثر عملکرد یک سال مطالبه شود و ما منتظریم این موضوع هرچه زودتر بخشنامه شود که البته تنظیم شده است.

* مشکل مالی برای خروج خودروهای فرسوده از رده
نعمت زاده در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه طبق آیین نامه ارتقای کیفیت خودروها باید خودروهای سبک با عمر بیش از 10 سال از ابتدای سال 95 از رده خارج می شدند، شما قبلا گفته بودید به دلیل تحریم ها این اتفاق عملی نشده، چرا در سالهای اخیر که تحریم ها تا حدی برطرف شده اند، آیین نامه ارتقای کیفیت خودروها عملی نشد؟ گفت:در این مورد 2 کار می توان انجام داد، یکی روش تشویقی و پرداخت وام به دارندگان خودرو است و دیگری از طریق قوه قهریه که پلیس جلوی خودروهای از رده خارج را بگیرد.
وی تصریح کرد: تسهیلات مختصری برای نوسازی ناوگان تاکسی رانی فراهم شد و 48 هزار دستگاه تاکسی فرسوده نوسازی شد.
وزیر صنعت با بیان اینکه دولت باید برای نوسازی ناوگان اتوبوسرانی یارانه پرداخت کند اما پول ندارد، اظهار داشت: در این زمینه خیلی موفق نبوده ایم.
نعمت زاده ادامه داد: شهرداریها و خودروسازان نیز باید پولی را برای این کار پرداخت کنند.
وزیر صنعت تصریح کرد: اقداماتی در حد محدود انجام شده ولی در ابعاد وسیع نیازمند منابع مالی هستیم. باید کجدار و مریض جلو برویم، تا حالا هم استانداردهای تعریف شده را به هم نزده ایم و نمی خواهیم به هم بزنیم.

*محاسبات خودروسازان برای پرداخت سود واقعی به پیش‌فروش خودروها
وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد جلسه وزارت صنعت و وزارت اقتصاد درباره فعالیت بانکداری خودروسازان نیز گفت: خودروسازان برای دریافت تسهیلات بانکی باید سود پرداخت کنند و در نوبت قرار گیرند، اما از محل پیش فروش خودرو می توانند بدون وثیقه و در مدت یک یا دو روز پول زیادی را جذب کنند.
وی ادامه داد: قرار شد ضریبی مشخص شود تا ببینیم خودروسازان چقدر می توانند سود بالاتری نسبت به نرخ سود تسهیلات بانکی را بابت پول پیش فروشها به مشتریان پرداخت کنند. البته به شرطی که اگر اعلام می شود که نرخ سود تسهیلات 18 درصد است، همان 18 درصد نیز عملی شود.

*در بخش صنعت رکود نداریم
نعمت زاده در ادامه در خصوص وجود رکود در بخش صنعت نیز گفت: رکود نداریم، البته این به معنی آن نیست که همه واحدها رشد داشته اند اما طبق تعریف نظام آماری و علمی کشور اگر دو فصل رونق داشته باشیم، به آن دوره رکود تعلق نخواهد گرفت.
وی در مورد جذب سرمایه در دولت یازدهم نیز گفت: در 8 سال دولت نهم و دهم انباشت سرمایه ها در بخش صنعت رو به منفی رفت و در بخش مسکن و مستغلات رو به افزایش بود.
وزیر صنعت ادامه داد: از سه سال قبل تا حالا آن رشد منفی را متوقف کردیم و کم کم در حال مثبت شدن است. نمی توان انتظار داشت که در شرایط تحریم مردم پولشان را بیاورند و سرمایه گذاری کنند.
به گفته وی، طی پنج شش ماه اخیر اغلب واحدها درخواست توسعه داشته اند که نشان می دهد شرایط بازار رو به رشد است.

*تعویق چند سرمایه‌گذاری خارجی تحت فشار آمریکا
وزیر صنعت همچنین با اشاره به تصویب 5.6 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی بعد از برجام در بخش صنعت و معدن در هیأت عالی سرمایه گذاری خارجی در وزارت اقتصاد گفت: عملیات اجرایی 76 پروژه شروع شده، 26 پروژه راه اندازی شده و 48 پروژه نیز در شرف اجرا است.
وی ادامه داد: یکی دو مورد از سرمایه گذاری‌ها عقب افتاده که از پدر بزرگشان که در آمریکاست می‌ترسند. مسایل سیاسی را نمی توان پیش بینی کرد ولی امیدواریم سرمایه گذاریهای مطرح شده، نهایی شوند.

*مذاکره با رنو و بنز در جریان است

وزیر صنعت در بخش دیگری در مورد وضعیت انعقاد قرارداد سازمان گسترش و رنو فرانسه و دلیل تعویق در این اتفاق نیز گفت: تعجیل نمی تواند به نفع ما باشد، باید منافع کشور را رعایت کنیم. هرچند اگر خودم مذاکره کننده بودم زودتر کار را جلو می بردم.
وی با بیان اینکه رنو اخیرا نامه ای به ما زده و اعلام کرده که خیلی جدی هستیم، افزود: حسابرسی مجددی در مورد سایت بن رو برای واگذاری به رنو انجام شده که قیمت این واحد را افزایش داده است و ما نیز این رقم جدید را به رنو اعلام کردیم و مدتی طول کشید تا در هیأت مدیره رنو مطرح و مصوب شد.
وزیر صنعت با بیان اینکه راجع به قرارداد بنز نیز داریم گروکشی می کنیم تا میزان ساخت داخل افزایش یابد، گفت: شرکت سیتروین نیز برای مشارکت با سایپا پول پرداخت کرده است.

*بخشنامه جدید برای رفع نگرانی مالیاتی واحدهای صنعتی
نعمت زاده در ادامه از صدور بخشنامه مربوط به اظهارنامه مالیاتی واحدهای تولیدی خبر داد و گفت: این بخشنامه، واحدهای کوچک و متوسط که بیش از 90 درصد صنعت را شامل می شود و بر اساس آن سازمان امور مالیاتی موظف است اظهارنامه های مالیاتی این واحدها را بپذیرد و مفاصا حساب بدهد ولی اگر اختلافی نیز وجود داشته باشد باید بروند بررسی کنند.
وی ادامه داد:تا پیش از این تن واحدهای صنعتی می لرزید که آیا مفاصا حساب می گیرند یا اینکه علی الرأس نشوند که با این بخشنامه برطرف شد. البته تقاضای ما برای همه واحدهای صنعتی بود.


*50 درصد تسهیلات پرداخت شده بابت استمهال بدهی‌های قبلی بوده است
وی در ادامه از پرداخت 161 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن در سال گذشته خبر داد که نسبت به سال 94 رشد 32 درصدی داشته است.
وی ادامه داد: به بخش تجارت هم 72 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شد که در مقایسه با سال 94 رشد 26 درصدی را تجربه کرده است.
وی تأکید کرد: البته 50 تا 60 درصد این مبلغ بابت استمهال بدهی‌ها بوده است.

*نصف کارخانه‌های تعطیل شده مربوط به دولت قبل بود
وزیر صنعت در مورد وضعیت کارخانه های تعطیل شده در دولت یازدهم و اقدامات انجام شده برای فعال کردن آنها نیز گفت: برخی کارخانه ها حدود هفت یا هشت سال است که فعالیتشان متوقف شده و سهامداران آنها علاقمند به ظرفیت‌سازی نبودند.
وی با اشاره به واگذاری کارخانه ارج در سال 74 اظهار داشت: سهامدار عمده این واحد، شرکت توسعه ملی وابسته به بانک ملی است که خودم دو یا سه مرتبه به آنها خریدار معرفی کردم اما قیمتی برای آن می‌گذارند که کسی حاضر به خریدش نیست و در عین حال، دانش فنی جدید و به روز هم نمی آورند.
وی در مورد اخبار مربوط به تعطیلی داروگر نیز گفت: این کارخانه 70 سال است که با قدرت فعال است و در مورد کارخانه روغن جهان وابسته به هلدینگ داروگر هم فیلم فعال بودن خطوط تولیدش منتشر شد.
نعمت زاده انتشار این گونه اخبار را بی انصافی عنوان کرد و گفت:برخی رسانه ها اخبار نادرست منتشر می کنند.
وی با اشاره به توقف 10 ساله تولید کارخانه قند دزفول اظهار داشت: وزیر کشاورزی دو سال پیش گفت که در آنجا می توانیم با آب پاییزی چغندر کشت کنیم اما این واحد دست قوه قضاییه است، بین وراث نیز اختلافاتی وجود داشت. جلسه‌ای گذاشتیم و خواستیم تا واحد را به ما بدهند تا نوسازی کنیم ولی وقتی مراجعه کردیم دیدیم که نصف کارخانه نیست و ماشین آلات را برده اند.البته داریم رسیدگی می‌کنیم.
وی با بیان اینکه کارخانه قند دزفول طی دو ماه آینده راه اندازی می‌شود، افزود: قوه قضاییه هر روز ما را تهدید می کنید که چرا کارخانه را راه اندازی نمی‌کنید و ما نیز می‌گوییم کارخانه در این 10 سالی که در دست شما بود، خوابیده بود.
وی با طرح این ادعا که نصف واحدهای تعطیل متعلق به دولت قبل بوده است، گفت: بازسازی برخی واحدها به صلاح نیست و یا اختلاف زیادی بین وراث آن وجود دارد.

*درباره ماندنم در دولت تصمیم با بزرگ‌ترهاست
نعمت زاده در پایان در مورد احتمال حضورش در کابینه دولت بعد نیز گفت: من یک بار بازنشست شده‌ام و قرار نیست تا آخر عمر کار دولتی کنم.
وی افزود: ما دنبال تربیت جوانها هستیم و به آنها کمک می کنیم. وی با بیان اینکه تصمیم با بزرگترهاست، گفت: من زمان انتخابات نیز با رییس جمهور شرط کرده بودم و چند نفر را هم برای پست وزارت صنعت معرفی کردم ولی نپذیرفتند.
وزیر صنعت تأکید کرد: حتی یک اپسیلون هم برای من فرقی ندارد و ترجیح ما این است که جوان‌ترها سر کار باشند.


نام:
ایمیل:
* نظر: