کد خبر: ۴۵۲۴۵
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
تغییر رویه مالکان از رهن کامل به سمت اجاره های میلیونی
افزایش قیمت اجاره برای مستأجران همیشه یک کابوس بوده، اما به نظر می‌رسد که با تغییر رویه مالکان از رهن کامل به سمت اجاره های میلیونی این بار کابوس زودتر از همیشه به خواب مستأجران آمده است.
این روز‌ها حال و هوای بازار مسکن برخلاف اوضاع سیاسی کشور که حسابی داغ است، چندان خوشایند نیست به طوریکه بسیاری از مشاوران املاک از این موضوع ناراحت هستند و قصد تغییر شغل دارند.
از سوی دیگر بازار رهن و اجاره که این روز‌ها کم کم به فصل جابه جایی‌ها نزدیک می‌شویم نیز همچنان خوابیده و به گفته بسیاری از مشاوران املاک هیچ خبری از جابه جایی‌ها  نیست.
بسیاری از مستأجران به این امید که هنوز قیمت‌های اجاره بالا نرفته به دنبال یک واحد مسکونی می‌روند، اما به گفته کارشناسان املاک مالکان هنوز دست نگه داشتند و خانه‌های خود برای اجاره نگذاشته اند.

* افزایش قیمت اجاره در تابستان
در همین راستا یکی از مشاوران املاک با اشاره به اینکه بسیاری از مالکان برای اجاره دادن خانه‌های خود دست نگه داشته اند گفت: روزانه چندین مشتری برای اجاره کردن واحد مسکونی مراجعه می‌کنند، اما در حال حاضر خبری از واحد مسکونی برای اجاره کردن نیست.
وی با اشاره به اینکه بعد از انتخابات قیمت‌های اجاره بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش می‌یابد، افزود: در حال حاضر بسیاری از مالکان به دنبال اجاره‌های میلیونی هستند و کم‌تر مالکی به دنبال رهن دادن کامل ملک خود است.
سود بانکی طی سه سال گذشته از ۲۴ درصد به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد و همین کاهش سود بانکی تبدیل به کابوسی برای مستأجران شد به طوریکه مالکان به بهانه همین کاهش قیمت‌های اجاره‌های خود را دو برابر کردند.
گفتنی است در طی دو سال گذشته دولت شیوه‌های مختلفی را از جمله مسکن استیجاری را برای کنترل قیمت‌ها در بازار مسکن مطرح کرد، اما با توجه به اتمام دوره دولت یازدهم هنوز خبری از اجرایی شدن این طرح نیست.

*قیمت‌های اجاره برابر با نرخ تورم افزایش می‌یابد
براساس این گزارش حامد مظاهریان با اشاره به اینکه بازار مسکن امسال رونق می‌یابد، گفت: قیمت‌ها در بازار اجاره مسکن برابر با نرخ تورم افزایش می‌یابد.
این در حالی است که به گفته بسیاری از مشاوران املاک قیمت‌ها در بازار اجاره بیشتر از نرخ تورم و در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد و در اواسط تابستان به ۴۰ درصد نیز می‌رسد.
در همین راستا یکی از مشاوران املاک که در محدوده صادقیه بود، گفت: قیمت‌های اجاره در حال حاضر ۳۰ درصد افزایش یافته است و در تابستان نیز به بیش از ۳۰ درصد نیز می‌رسد.
 وی در ادامه افزود: متقاضیان مسکن در حال حاضر به دنبال رهن کامل واحد مسکونی هستند، اما متأسفانه کمتر ملکی در این محدوده پیدا می‌شود.
این مشاور املاک یادآور شد: یک واحد نوساز در محدوده صادقیه از یک میلیون تومان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان افزایش یافته است.
براساس این گزارش طی دو سه سال گذشته بازار رهن و اجاره برخلاف بازار خرید و فروش بسیار رونق همراه با افزایش قیمت داشته و همین موضوع مستأجران را نگران کرده است. این در حالی است که دولت برای بازار اجاره طرح‌های مختلفی را ارائه کرده، اما این طرح‌ها تا به امروز به مرحله عملی نرسیده است. امیدوار هستیم همزمان با اتمام این دولت بخش کوچکی از این طرح‌ها را برای مستأجران عملیاتی کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر: