کد خبر: ۴۵۲۵۱
تاریخ انتشار: ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۵
رییس پژوهشکده پولی و بانکی از برگزاری چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران - اروپا نهم و دهم اردیبهشت ماه سال جاری در تهران خبرداد.
علی دیواندری امروز در نشستی خبری گفت:‌ چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران - اروپا در روزهای نهم و دهم اردیبهشت ماه سال جاری توسط پژوهشکده پولی و بانکی در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا وسیما برگزار می‌شود.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی افزود: به دنبال برگزاری سه دوره موفق از همایش تجاری ایران و اروپا در شهرهای تهران و فرانفکورت، چهارمین همایش تجاری ایران و اروپا با هدف ایجاد فضاهای مناسب و مستمر جهت معرفی هر چه بیشتر فرصت‌های مهم سرمایه‌گذاری برگزار می‌شود.
وی محورهای همایش مذکور را اعلام و تصریح کرد: این دو محور شامل بررسی روند پیشرفت فرآیندهای مالی در یک سال پس از تحریم ها و فرصت های سرمایه گذاری در ایران است.
دیواندری افزود: بر اساس محور اول وضعیت صنعت بانکداری ایران به لحاظ کمی و کیفی بررسی می‌شود. همچنین موضوع نظارت بانکی و مقررات گذاری و استانداردسازی این مقررات بر اساس استانداردهای بال دو و سه مورد بررسی قرار می‌گیرد.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی یکی از پیش نیازهای اتصال بانکداری ایران به دنیا را بحث تطبیق با مقررات به عنوان زیرساخت و یک نیاز برشمرد و افزود: در این زمینه البته پیشرفت هایی در یکسال اخیر داشته ایم.
وی تصریح کرد: توافق شده که در هر سال میلادی یک همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا برگزار شود که بخش ایرانی آن در چهارمین دوره در ماه جاری در تهران برگزار می‌شود. این اقدام و برگزاری همایش می‌تواند ثمرات مختلفی داشته باشد و برای اقتصاد ملی مفید است.

 رییس پژوهشکده پولی و بانکی پرداختن به موضوع مطالبات معوق و یافتن راهکارهایی از طریق متخصصان بین‌المللی، استفاده از تجارب متخصصین بزرگ بین المللی، معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و اعلام شفافیت‌های مالی و مبارزه با جرایم مالی از جمله موضوعات پنل‌های همایش مذکور است.
دیواندری با اشاره به بررسی موضوع شفافیت و رعایت استاندارد گزارشگری مالی IFRS در همایش، عنوان کرد: یکی از پیش نیازهای اتصال مجدد نظام بانکی ایران با نظام بین المللی شفافیت در گزارشگری مالی است و بانک مرکزی نیز اقدامات خوبی را در این زمینه انجام داده است.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی اظهارداشت: در سخنرانی‌های کلیدی همایش و همچنین پنل‌های اطلاع رسانی در زمینه IFRS و شفافیت مالی صحبت خواهد شد.
وی، تامین مالی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی را از جمله موضوعات مربوط به محور دوم همایش بانکی ایران و اروپا ذکرکرد و گفت: بانک‌ها و شرکت‌های خارجی فعال در زمینه سرمایه‌گذاری نقش تاثیرگذاری در هدایت سرمایه‌گذاری و آوردن منابع مالی اروپایی به ایران دارند.
دیواندری بررسی فرصت‌های موجود در حوزه راه و مسکن و شهرسازی را از دیگر موضوعات محور دوم این همایش عنوان کرد و افزود: به موضوعاتی مانند همکاری در زمینه بورس، بانک و بیمه و برقراری روابط کارگزاری و سرمایه گذاری در سخنرانی‌های کلیدی و همچنین کارگاه ها و پنل‌ها پرداخته می‌شود.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی پنل‌های چهارمین همایش بانکی ایران و اروپا را بررسی وضعیت سیستم بانکی، نظارت بر بانک‌ها و مقررات گذاری، راه اندازی شعب بانک‌های ایرانی در اروپا، مطالبات معوق و انجماد دارایی‌ها، فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران و شفافیت مالی و جرائم مالی اعلام کرد.
وی از حضور وزیر امور خارجه و رییس کل بانک مرکزی در این همایش خبرداد و اضافه کرد: در این همایش قرار است ۸ سخنران کلیدی و ۱۶ سخنران خارجی از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه، هلند، روسیه و سوئیس در موضوعات مورد نظر همایش سخنرانی کنند.
دیواندری همچنین درباره کاهش هزینه مبادلات بانکی و تاثیر چنین همایش‌هایی در این زمینه گفت: در دوره تحریم‌ها، مبادلات بانکی با دو ویژگی هزینه و ریسک بالا و به سختی انجام می‌شد؛ خوشبختانه پس از تسهیل روابط بانکی در یک سال و نیم گذشته هزینه مبادلات به طور چشمگیری پایین آمده است.
 وی تصریح کرد: پایین آمدن هزینه مبادلات منجر به کاهش قیمت تمام شده پول و مواد اولیه و همچنین تجارت بین المللی می‌شود؛ تمامی این موضوعات در همایش بانکی ایران و اروپا مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
دیواندری در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به سوالی درباره دستاوردهای همایش های قبلی برگزار شده گفت: در همایش های قبلی انتظارات اروپاییان و به ویژه بانک مرکزی اروپا در ارتباط با تطبیق استانداردهای بانکی ایران با استانداردهای بین المللی اروپایی و نگرانی‌ها و ابهامات مطرح شد و مدیران بانک مرکزی ایران و بانکی کشور توضیحات لازم را در این باره ارایه و نگرانی ها را رفع کردند.
وی اضافه کرد: برخی از بانک‌ها در این همایش‌ها در جهت شفاف سازی و استفاده از تجارب متخصصان استفاده کرده اند و در همایش پیش رو نیز فرصت خواهند داشت که پروژه ها را معرفی کنند. با توجه به اینکه پیش از این چندین همایش برگزار شده است، لیستی از مشخصات متخصصان درجه یک بین المللی در زمینه تطبیق با مقررات بین المللی و مبارزه با پولشویی در اختیارمان قرار گرفته است.
رییس پژوهشکده پولی و بانکی با اعلام اینکه چشم اندازهای بکر سرمایه‌گذاری در ایران برای شرکت‌کنندگان اروپایی همایش مشخص می شود، عنوان کرد: همایش مذکور فرصت خوبی برای شکل‌گیری تعاملات افکار است.
وی با اشاره به اظهارنظرهای ناجوانمردانه و بی انصافی‌هایی که برعلیه کشورمان طی این سال ها صورت گرفته است، بیان کرد: این همایش فرصت خوبی است تا اروپاییان با واقعیت های اقتصاد ایران آشنا شوند. حضور بانک های بزرگ ایرانی و اروپایی در اینگونه همایش ها فرصت مغتنمی است و حضور اروپاییان در کشورمان می‌تواند مفید باشد.
وی ادامه داد: پس از آسیا، قاره ای که می‌تواند ارتباط با آن برای ایران مفید باشد اروپا است زیرا پس از آسیا بیشترین ارتباط بانکی را با کشورهای اروپایی داریم و حتی در برخی از صنایع تعاملات قابل توجهی نیز داشته ایم. در زمان تحریم‌ها این تعاملات به سمت کشورهای آسیایی شیفت پیدا کرد و اروپا به عنوان شریک دوم ما مطرح شد. در حال حاضر تمرکز به سمت استفاده از یورو است و برای تقویت تبادلات پولی لازم است که ارتباط با کشورهای اروپایی نیز تقویت شود.
 دیواندری درباره مسدود شدن حساب برخی از اتباع ایرانی در انگلیس و اینکه آیا در این همایش بحثی در این زمینه صورت خواهد گرفت یا خیر؟ اظهارداشت: هنوز جزییات این موضوع برای ما مشخص نشده است. البته مباحث مربوط به گزارش گری مالی و تطبیق با قوانین هر روز  در دنیا در حال سخت تر شدن است و بحث مبارزه با پولشویی با جدیت بیشتری صورت می‌گیرد. همچنین بسیاری از قواعدی که بانک‌ها در نظر می‌گیرند سلیقه ای است. کسانی‌که در خارج از کشور فعالیت تجاری می‌کنند و یا در سایر کشورها اقامت دارند، مبادلاتشان انجام می شود.
این مقام ارشد بانکی کشور با تاکید بر اینکه این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد و حوزه ارزی بانک مرکزی باید نسبت به آن پاسخگو باشد و درباره اینکه چه اتفاقی روی داده شفاف سازی کند، گفت:‌ در همایش هفته آینده به این موضوع هم اشاره می شود و تقاضاها و گله مندی‌ها مطرح خواهد شد. البته مسئولین ما برخی سخت‌گیری‌های غیرضرور در نظام بانکداری اروپا و دنیا را اعلام کرده اند که باعث برخی گشایش‌ها شده است.
نام:
ایمیل:
* نظر: