کد خبر: ۴۵۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۷
ماکرون و لوپن در راند دوم یک مبارزه تمام عیار
با شمارش بیش از ۹۶ درصد آرا امانوئل ماکرون و مارین لوپن برنده دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شدند.
نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اعلام شد
نتایج اولیه شمارش آرای دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اعلام شد و امانوئل ماکرون، نامزد لیبرال و میانه‌رو و مارین لوپن، نامزد راست افراطی به دور دوم راه یافته‌اند.
این دو باید برای دریافت کلید کاخ‌ الیزه دو هفته دیگر (هفتم مه) دوباره رقابت کنند.
همزمان منابع رسمی با استناد به شمارش ۹۶ درصد آرا گفته‌اند امانوئل ماکرون با ۲۳.۸۶ درصد در دور نخست رتبه اول را کسب کرده است و مارین لوپن با ۲۱.۴۳ درصد دوم شده است.
فرانسوا فیون و ژان لوک ملانشون نیز حدود نوزده درصد آرا را به دست آوردند. فیون با قبول شکست از هواداران خود خواسته‌ در دور دوم به امانوئل ماکرون رای دهند.
نظرسنجی‌های متعدد اکثرا پیش بینی کرده‌اند که در دور نهایی رای‌گیری (هفتم مه) ماکرون خواهد توانست مارین لوپن را شکست دهد.
میزان مشارکت در انتخابات فرانسه حدود ۸۰ درصد اعلام شده که مشابه انتخابات قبلی در سال ۲۰۱۶ است. امسال ۴۷ میلیون فرانسوی واجد شرکت در انتخابات بودند.
به گزارش بی.بی.سی امانوئل ماکرون پس از اعلام اولین نتایج گفت: "مردم فرانسه اشتیاق خود را برای تغییر نشان دادند و تردیدی نیست که فصل تازه‌ای در تاریخ سیاسی فرانسه رقم خورده است."
مارین لوپن هم نتیجه رای‌گیری را تاریخی خواند و گفت: "آینده فرانسه در معرض خطر است" و مردم باید به دنبال نامزدی باشند که تغییر واقعی ایجاد می‌کند. او خود را نامزد مردم خواند و وعده داد با روند افسارگسیخته جهانی شدن مبارزه کند.
بنوا آمون، نامزد حزب سوسیالیست هم که بر اساس نتایج اولیه پنجم شده از مردم خواسته تا در دور دوم همگی به امانوئل ماکرون رای بدهند. او شکست خود را "شکست فاحش تاریخی" برای چپ فرانسه خواند.
اما ژان لوک ملانشون نامزد چپ افراطی شکست را نپذیرفت و گفت: "وقتی نتایج رسمی آرا اعلام شود همه باید به آن احترام بگذارند."
این انتخابات تحت تدابیر شدید امنیتی، با حضور بیش از پنجاه هزار پلیس و هفت هزار سرباز، برگزار شد.
انتخابات این دوره ریاست جمهوری فرانسه با دقت در کشورهای دنیا پیگیری شد و همگان می‌خواستند ببینند آیا یکی از مهمترین دموکراسی‌های غربی هم با تکان سیاسی روبرو خواهد شد و نامزدی مخالف ارزشهای لیبرال و نظام سیاسی مستقر به ریاست جمهوری خواهد رسید یا نه.
نتایج شمارش آرای انتخابات ریاست جمهوری فرانسه اعلام شد
انتخاب دو نامزد راست و چپ افراطی، مارین لوپن از جبهه ملی و ژان لوک ملانشون از حزب "فرانسه نافرمان" برای ثبات اتحادیه اروپا که اخیرا شاهد خروج بریتانیا از آن بوده اهمیت حیاتی دارد.
فرانسوا اولاند، رییس جمهور فعلی، از حزب سوسیالیست که محبوبیتش را از دست داده در این انتخابات نامزد نشد، او در تاریخ معاصر فرانسه اولین رییس جمهوری است که تصمیم گرفته برای دور دوم نامزد نشود.
امانوئل ماکرون، نامزد لیبرال میانه‌رو و طرفدار اتحادیه اروپا، که بر اساس نظرسنجی‌های پیش از روز انتخابات بیش از همه شانس پیروزی در انتخابات دور دوم را داشت در صورتی که به ریاست جمهوری برسد در ۳۹ سالگی جوانترین رییس جمهور تاریخ فرانسه خواهد شد.
مارین لوپن نامزد جبهه ملی علت تمام مشکلات فرانسه را مرزهای باز می‌داند و قول داده پذیرش مهاجران را به شدت محدود کند (۱۰ هزار نفر در سال در مقایسه با حدود ۱۴۰ هزار نفر فعلی)، از اتحادیه اروپا و یورو خارج شود و بنیادگرایان افراطی را از فرانسه اخراج کند. او حتی می‌خواهد امامان مساجد باید به زبان فرانسه موعظه کنند.
فرانسوان فیون نامزد محافظه‌کار حزب جمهوری‌خواهان در آغاز مبارزات انتخاباتی پیشتاز بود اما زمانی که یک روزنامه فرانسوی فاش کرد او با استفاده از بودجه عمومی برای همسر و فرزندانش مشاغل "کاذب" ایجاد کرده بود محبوبیتش کاهش یافت با این حال، با وجود انتقادها، او حاضر نشد از دور رقابت کنار برود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار