کد خبر: ۴۵۳۴۷
تاریخ انتشار: ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۳
در نشست بورس کالا و اتاق مشترك بازرگانی ایران و عراق تاكيد شد؛
نشست بورس کالای ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با حضور مدیر عامل بورس کالای ایران و رئیس اتاق ایران و عراق برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل بورس کالای ایران، در اين نشست كه در بورس كالاي ايران برگزار شد بر نقش بورس کالا در تعیین الگوی صادرات کالا از ایران به عراق تاکید شد.
اقدامات بورس كالا در دو محور اصلي
حامد سلطانی نژاد، مديرعامل بورس كالاي ايران در اين نشست به ظرفیتهای موجود در بورس کالا در راستای رفع مشکلات صادرات به عراق اشاره كرد و گفت: بورس کالا می تواند در دو محور اصلی،استقرار و استمرار عرضه و کنترل کیفیت براي صادرات محصولات به عراق ایفای نقش کند.
وي در ادامه افزود: بسیاری از تجار عراق به دنبال مسیری هستند که بتوانند به طور مستمر و بدون دغدغه کالای خود را با کیفیتی تضمین شده و قابل پیگیری دریافت كنند و بورس کالا با توجه به ماهیت عملکردی خود بیشتر از هر نهاد دیگری می توانند در پاسخ به این نیاز موثر باشد.
مدیر عامل بورس کالاي ايران تاكيد کرد: این شرکت از طریق پذیرش انبارهایی که تحت نظارت خود اداره خواهد کرد، چه در مرزهای ایران و چه در داخل عراق، می تواند مشکل دسترسی مصرف کننده عراقی به کالای ایرانی را رفع کند و ضمنا با سازو کارهای مبتنی بر عرضه و تقاضا و کشف واقعي قیمت از بروز پدیده دامپینگ جلوگیری كند. 
سلطانی نژاد، مهم ترین مشکل را در اجرایی شدن و عمق یافتن بازار صادرات کالاهای ایرانی به عراق در چارچوب سازو کارهای بورسی و همچنين مسئله تسویه و جابجایی پول عنوان کرد و گفت: بايد برای این موضوع در نظام بانکی دو کشور راهکاری در نظر گرفته شود.
عراق، بازاري ارزشمند براي ايران
يحيي آل اسحق، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق نیز در ادامه نشست بر اهمیت امنیتی ، سیاسی و عقیدتی کشور همسایه تاکید كرد و گفت: آنچه مانند نخ تسبیح رویکردهای متعدد ایران به عراق از وجوه مختلف را به هم پیوند می دهد، روابط اقتصادی بین دو کشور است. 
وي افزود: بازار عراق از نظر کمیت براي ايران ارزشمند است تا برای به دست گرفتن حجم قابل توجهی از آن، برنامه ریزی بلند مدتي داشته باشيم.
 آل اسحق تاکید کرد: بازار عراق به واسطه پیچیدگی های قومی، مذهبی و عشیره ای، نیاز به تحلیلی همه جانبه دارد تا بتوان شخصیت تاریخی، اجتماعی و اقتصادی مردم این کشور را درک كرده و در طراحی الگوی صادرات و تعیین استراتژی های لازم در ارائه محصولات، آن را لحاظ كرد.
وي در ادامه با اشاره به اينكه ضروري است راه حلی برای پوشش ریسک تجار ایرانی در فضای سیاسی و اقتصادی متلاطم عراق در شرایط کنونی انديشيده شود، خاطر نشان كرد: فعالان بازار بايد بتوانند با احساس امنیت بالا، مبادرت به انتقال سرمایه خود به اين بازار كنند. 
وي پیوند بورس کالای ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق را با توجه به دخيل بودن هر دو نهاد در این حوزه بسیار راهگشا دانست و ابراز امیدواری کرد: نشست های  پی در پی و تشکیل کارگروه مشترک جهت تعیین مدلهای متناسب برای بازار عراق مي تواند در آینده نزدیک، زمینه را برای حضور هر چه بیشتر ایران در این بازار فراهم آورد.
 لزوم پيوند بورس كالا و اتاق مشترک 
در ادامه نشست، حميد حسيني دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، بازار عراق را بزرگترین فرصت تجاری ایجاد شده در سالهای اخیر دانست و گفت: علی رغم ظرفیتهای متعدد و گسترده موجود، حجم صادرات ایران به این کشور در 3 سال گذشته بدون افزایش، در مرز 6 میلیارد دلار باقی مانده است.
وي با اشاره به پیچیدگی های قومی و حزبی حاکم بر روابط مردم این کشور و همچنین نارسایی های به جا مانده از رژیم گذشته در سیستم اداری عراق گفت: موانع مذكور، شکل گیری روان بازار صادرات به این کشور را دچار چالش می کند و باید با تدبیر برای رفع آنها چاره اندیشی کرد.
وی در تبیین اقدامات صورت گرفته توسط اتاق مشترک به فروشگاه های زنجیره ای "جمعیت" در عراق اشاره كرد و افزود: با تغییر حاکمیت در این کشور این فروشگاه ها عملا به حالت تعطیل در آمده اند و اتاق مشترک سعی دارد از طریق همکاری در راه اندازی مجدد این فروشگاه ها در عراق، زمینه حضور شرکت های ایرانی با برند های مخصوص به خود را در اين کشور فرآهم آورد. 
حسيني ادامه داد: اتاق مشترک در صدد است که با برگزاری همایش ها، نشست ها، نمایشگاه و دوره های آموزشی مختلف در ایران و عراق، دست به فرهنگ سازی گسترده زده تا شرایط را برای پذیرش مدل های نوین تجارت و صادرات به این کشور فراهم كند.
دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه یکی از زمینه های فعالیت بورس كالا، ایجاد ابزارها و طراحي الگوهاي تامين مالي مدرن مالی است، گفت: همكاري بورس كالا با اتاق مشترک بازرگاني ايران و عراق یکی از کلیدی ترین نقاط پیوند بین دو نهاد و توسعه صادرات به عراق است. 
وي همچنين خواستار تبادل دانش و اطلاعات در این حوزه شد.
بورس كالا سكويي براي شركت هاي معتبر ايراني
در ادامه اين نشست، محسن چمن آرا، عضو هیئت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، درباره معضلات ایران در صادرات کالاهای  پتروشیمی وکشاورزی به عراق گفت: در این دو حوزه به جای شرکت های بزرک اشخاص حقیقی ورود کرده اند که اين امر مانع از شکل گیری بازاری کارآمد شده است. بنابراین بورس کالای ایران میتواند سکویی برای حضور شرکتهای معتبر وبزرگ در حوزه های یاد شده باشد.
نگاه تجار عراقي به تابلوي بورس كالا
در ادامه مهدی اسد پور عضو دیگر هیئت مدیره اتاق مشترك پیشنهاد داد تا در تابلوی عرضه بورس کالای ایران روز یا ساعاتی خاص به عنوان زمانهای ویژه عرضه کالا برای تجار و خریداران عراقی اختصاص داده شود تا اتاق بتواند روی اين موضوع مانور تبلیغاتی دهد.در این خصوص محمد اسکندری معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران ضمن استقبال از این پیشنهاد، آن را عملیاتی و از نظر تکنیکال امکان پذیر بر شمرد و همچنین توضیح داد که این مسئله در سناریوهای متعدد بورس کالا برای حضور در بازار عراق پیش بيني شده است.
تسهيل صادرات محصولات پتروشيمي
فاطمه شعبانی، عضو هیئت مدیره اتاق مشترك بازرگاني ايران و عراق هم در اين نشست عنوان كرد: ما نياز به اتصال تولید کننده ایرانی و مصرف کننده عراقی روی يك سکوی معاملاتی معتبر براساس یک الگوی تجاری مدرن و کارامد داريم و در اين زمينه بورس کالای ایران می تواند   این زنجیره را كامل و ايفاي نقش كند.
رئیس کمیسیون انرژی اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: این کشور در حوزه انرژی با توجه به تولید 4.5 میلیون بشکه نفت روزانه و برنامه بلند مدت برای رساندن این مقدار به 10 میلیون بشکه بی تردید از مهم ترین بازیگران منطقه خواهد بود. وی ادامه داد: در صورتی که سازو کار های بیمه ای، انتقال وجه و انجام تراکنش ها روی ریل بورس کالای ایران سوار شود، مسیر صادرات کالاهای پتروشیمی و تولیدات پالایشگاه های کوچک ایران به عراق به شدت تسهیل خواهد شد.
در پایان اين نشست، حامد سلطانی نژاد و يحيي آل اسحق بر نیاز به حضور فیزیکی در بازار عراق تاكيد کردند و خواستار تشکیل کارگروه مشترکی بین بورس کالای ایران و اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق جهت پیگیری موارد مطرح شده در این نشست و شروع اقدامات اجرايي شدند.

نام:
ایمیل:
* نظر: