کد خبر: ۴۵۳۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۶
تشریح برنامه های سید ابراهیم رئیسی در گفت و گوی ویژه خبری؛
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه زخم‌زبان‌ها و تبلیغات ناصحیح و ناصواب من را مثل استادمان شهید بهشتی از میدان به در نخواهد کرد، گفت: ما مصمم هستیم تا با کمک مردم مشکل بیکاری را حل کنیم.
مثل آیت الله بهشتی در صحنه می مانم
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی طی سخنی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با اشاره به برنامه‌هایش برای حمایت از محرومین اظهار کرد: مگر می‌شود در کشوری که امروز در جهان به عنوان الگو مطرح است مشکل بیکاری را حل نکرد. ما مصمم هستیم تا با کمک مردم مشکل بیکاری را حل کنیم
وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد امروز شرایطی که مردم از آن رنج می‌برند برای کسی که خودش طمع فقر را چشیده است مواجه شدن با شرایطی که امروز مردم عزیزمان از آن شرایط رنج می‌برند، شرایطی که به ویژه در این سال اخیر که توفیق خدمت‌رسانی در آستان مقدس رضوی را پیدا کرده‌ام و ماموریت امدادرسانی به محرومان و مستضعفین را پیدا کرده‌ام و از نزدیک با آنان در ارتباط بوده‌ام و زندگیشان را دیده‌ام بیش از پیش من را با شرایط مردم آشنا کرده است.
رئیسی افزود: مردی که با چشمانی اشکبار آمده است و محرومیت و فقر را بیان می‌کند. مادری که با چشمی اشکبار آمده است و می‌گوید حداقل به یکی از چهار فرزندی که دارد کار بدهید، سر زدن به روستاهای اطراف مشهد مقدس و برخی از روستاهای کشور در شرایطی که آنان فقط درآمدشان همین مبلغی است که به عنوان یارانه دریافت می‌کنند، چگونه ممکن است وضع معیشتی و اداره زندگیشان را با 45 هزار تومان انجام دهند.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به موضوع بیکاری در کشور اظهار کرد: تحصیلکردگانی که امروز مدارک دستشان است و جویای کار هستند شرایطی را به وجود آورده که امروز آمار رسمی نشان‌دهنده حدود 12 درصد عنوان بیکاری است و اگر به تحصیلکردگان بیکار مراجعه کنیم آماری حدود 40 درصد را نشان می‌دهد و اگر به جوانان مراجعه کنیم آماری حدود 30 درصد را نشان می‌دهد و این وضعیت بیکاری است که بسیاری از مفاسد و مشکلات اجتماعی به دنبال همین بیکاری است که به وجود می‌آید.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: آمار طلاق به دنبال همین بیکاری است و بسیاری از آسیب‌های اجتماعی به دنبال همین شغل نداشتن افراد جویای کار است. نباید این شرایط اقتصادی و این وضعیت معیشتی ادامه پیدا کند. امتی که امروز توانسته در دنیا سخن داشته باشد و در عرصه‌های مختلف برای خود پیروزی ثبت کند و در عالم به عنوان امتی الگو معرفی می‌شود، مگر می‌شود در چنین کشوری مشکل فقر و بیکاری حل نشود.
رئیسی با بیان اینکه ما مصممیم شرایط اقتصادی را به نفع مردم تغییر دهیم، گفت: عزیزان بسیاری به ما مراجعه کردند و می‌گویند ما با توجه به تجربه‌ای که در دوران خدمت داشته‌ایم و تجربه احقاق حق مردم و دفاع از حق آنان را 30 سال را به ویژه در دوران دادستانی کل کشور داشته‌ام شرایط بسیاری از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌هایی که در آن دوران مورد بررسی قرار می‌گرفت را در اختیار مسوولان قرار دهیم تا تمام وزارتخانه‌ها بررسی شود تا هم آسیب‌ها دیده شود و هم پیشنهاد رفع آسیب‌ها شنیده شود.
رئیسی با بیان اینکه برای من غصه شده است که بعد از گذشت این همه سال همچنان دغدغه آسیب‌زدایی از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی هستیم، گفت: این وضعیت اقتصادی که امروز مردم از آن رنج می‌برند هر روز تیتر یک روزنامه است و هر روز یک خبر از فساد داریم که به هیچ عنوان قابل قبول نیست و حتما این شرایط باید به نفع آنچه از آرمان‌های انقلاب اسلامی و به نفع مردم است، تغییر پیدا کند.
وی افزود: با اولین تغییری که می‌شود با همین امکانات کشور و بدون انتظار کشیدن دست‌های خارجی برای گره‌گشایی از مشکلات کشور انجام شود را اعمال می‌کنیم و معتقدیم می‌توان همین یارانه‌ای که الان داده می‌شود به دهک‌های پایین کاملا تا دو تا سه برابر افزایش داد و فقر مطلق را ریشه‌کن کرد.
کاندیدای ریاست‌جمهوری با اشاره به اینکه می‌شود افراد تحت پوشش را توانمند ساخت، اظهار کرد: می‌توان برای این افراد مسکن ارزان ساخت و در اختیارشان قرار داد که جزو برنامه‌های ماست و امکان تحققش هم کاملا وجود دارد.
رئیسی با بیان اینکه عده‌ای می‌گویند مگر می‌شود مسکن ارزان ساخت و اشتغال ملیونی ایجاد کرد، گفت: آنچه در برنامه ششم توسعه کشور آمده کاهش نرخ بیکاری از 12 درصد به 8 درصد است، که جزء با ایجاد اشتغال ملیونی امکان‌پذیر نیست، البته ممکن است عده‌ای نوشتن برنامه را به عهده مجلس گذاشته‌اند تا آنها به عنوان طرح آن را ارائه کنند و ابلاغ آن را به عهده رئیس مجلس گذاشته باشند، اما ما معتقدیم این برنامه باید عملیاتی شود که این موضوع امکان پذیر است.
تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد:  من در طول مدت کاریم هیچگاه ارتباطم را با مردم قطع نکردم، هر شب در مسجد در خدمت مردم بودم و هفته‌ای یک روز را برای ارتباط با مردم اختصاص می‌دادم. ارتباط با مردم برای دولت ضروریست من به عنوان یک طلبه از مردم با مردم و در مردم هستم و یکی از زمینه‌های فهمیدن اشکالات دولت در مردم بودن است.
وی با اشاره به لزوم مقابله با اشرافی‌گری تاکید کرد: اگر اعضای کابینه دولت بخواهند به محرومین رسیدگی کنند، روحیه اشرافی‌گری آفت بزرگی در سر راه آنان است. انقلاب ما پیامش ضد اشرافی‌گری است زیرا اشرافی‌گری امری نیست که توقف داشته باشد و تبدیل به یک مسابقه بین مسئولان می‌شود. مردمی که مشکلات بسیار سخت دارند نگاهشان به زندگی مسئولان است. حقوق‌ نجومی خلاف انتظار مردم است. کسانی که الگوهای مردم هستند نباید با اشرافی‌گری سازگار باشند. دولتی نظام سلامت اداری دارد که خود سالم باشد و زندگی محرومان را درک کند.
کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌هایش در زمینه مبارزه با فساد گفت: باید به شکلی کار کرد که کسی نتواند فساد کند تا در نظام بانکی امکان اختلاس از بین برود. چیزی که مردم می‌خواهند اصلاح ساختارهای فسادزا است. قبل از هر شخصی رئیس دولت باید مدعی مقابله با مفاسد باشد و این وظیفه برای مدیران است و همه باید روحیه ضد فساد داشته باشند. به نظر ما اگر نزدیکترین افراد هم مرتکب فساد شدند عدالت ایجاب می‌کند که با آنها برخورد شود با هر کسی و در هر سمتی که باشد.
رئیسی ادامه داد: در سال‌های گذشته وقتی مسئله یارانه‌ها مطرح شد در کاهش ضریب جینی و کم شدن فاصله طبقاتی بر اساس آمارها اثرات خوبی داشت، اما امروز آمارها نشان می‌دهد که این فاصله طبقاتی بیشتر شده و باید تجدید نظر جدی در این پرداخت‌ها برای کم‌تر شدن فاصله طبقاتی صورت گیرد چرا که هرچقدر فاصله طبقاتی کمتر باشد شاهد عدالت در توزیع به نفع کشور خواهیم بود.
وی افزود: تعهد ما به ملت ایران آن است که یک دولت انقلابی توام با عقلانیت ایجاد کنیم البته برخی فکر می‌کنند انقلابی بودن به معنای احساسی بودن است، اما اینطور نیست بلکه انقلابی بودن به معنای نگاه به منافع ملت ایران به صورت جامع و بلندمدت است و تعهد ما این است که تنها در 2 -3 ماه آخر عمر دولت، آن را فعال نکنیم بلکه این شرایط را فرصتی تلقی کنیم که از سوی مردم در اختیار ما گذاشته خواهد شد برای کار و کرامت. کار به معنای فعالیت به دور از بی‌حالی و بی‌خیالی و به دور از هرگونه باندبازی و حزب بازی و فساد، که مردم از آن گله‌مندند و به ستوه آمده‌اند. کار یعنی رفع فقر از مردم و دولت کار کند تا بیکار نباشد، زمان وعده‌دادن و عمل نکردن به وعده‌ها پایان بپذیرد و ایجاد کار و شغل برای مردم صورت بپذیرد.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: کرامت هم برای آن است که پدری شرمنده خانواده‌اش نشود، کارگاهی تعطیل نشود و هر قراردادی که بسته می‌شود عزت و کرامت ملت ایران در آن لحاظ شود، تا همه یک زندگی با کرامت داشته باشیم و تحقیر نشویم. باید دولتی ایجاد شود تا در پرتوی آموزه‌های انقلاب، امام راحل و رهبری کرامت آفرین باشد.
رئیسی با اشاره به لزوم هماهنگی میان قوا برای پیشبرد مسائل کشور اظهار کرد: بخشی از دوران مدیریتی من برگزاری جلساتی برای هماهنگی قوا بوده است و استقلال قوا به معنای آن نیست که هیچ‌کدام از قوای سه‌گانه به یکدیگر کاری نداشته باشند بلکه باید با هم همکاری کنند تا مشکل فساد حل شود چراکه تعامل و همکاری میان قوا لازمه خدمت‌رسانی به مردم است و مردم از دولت تنها اعلام فساد نمی‌خواهند بلکه گزارشی می‌خواهند که در آن ساختار فسادزا برطرف شده باشد و آنچه وظیفه دولت است دادن اطمینان به مردم به جای نگرانی است. دولت حتماً باید به مردم بگوید چه کاری انجام داده نه اینکه بگوید چه کاری می‌خواهد انجام دهد. دولت باید خواسته‌های قانون را تحقق بخشد زیرا مردم اطمینان در تدریس، تحصیل و کار می‌خواهند.
وی افزود: لازمه اصلاح شدن شنیدن نقد است، وقتی یک روزنامه یا یک نماینده مجلس از جایگاه نظارتی خود سخنی می‌گوید این باید به عنوان یک فرصت تلقی شود نه این که به سرعت با نامه و اینگونه موارد دست به شکایت ببریم، البته نقد هم باید منصفانه باشد اما به نظر ما مطبوعات و رسانه‌ها، علما و اساتید دانشگاه می‌توانند به عنوان یکی از ارکان کمکرسان به دولت باشند چراکه آنچه می‌تواند دولت را از فساد و کجی حفظ کند نقد است.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برنامه‌های خود برای تسهیل ازدواج جوانان اظهار کرد: ما ابتدا باید ببینیم مشکل جوانان چیست، ما در مشهد بررسی کردیم و دیدیم که مشکل اصلی جوانان مسکن است، بر همین اساس ساختار یک مجموعه 600 واحدی را شروع کردیم، موضوع مسکن مسئله بسیار مهمی است که باید حل شود. مسکن مهر مشکلاتی داشت که آقایان باید آن مشکلات را حل می‌کردند و ما ان‌شاءالله مسکن مهر را در سال اول دولت تحویل متقاضیان می‌دهیم. مسکن یکی از صنایعی است که همه صاحب‌نظران معتقدند می‌تواند شغل ایجاد کند، ما باید مسئله تسهیلات، شغل و مسکن را حل کنیم تا این دغدغه‌ها پایان بپذیرد و بتوانیم وضعیت معیشتی خوبی برای مردم و جوان‌ها ایجاد کنیم.
رئیسی همچنین در پاسخ به پرسش مجری برنامه درباره بعد مساله‌ساز فضای مجازی اظهار کرد: فضای مجازی وسیله‌ای دست‌ساخته بشر است که تمام لایه‌های زندگی او را تحت تاثیر قرار داده است و باید از بسیاری از خوبی‌هایی که این فضا برای دسترسی به اطلاعات دارد استفاده کرد. من در خدمت آیت‌الله جوادی عاملی بودم و از واژه فضای مجازی استفاده کردم که ایشان به من گفت چرا می‌گویی فضای مجازی؟ این فضا تمامی‌اش حقیقت است.
وی افزود: بسیاری از کشورها اقدامات زیادی برای ایجاد اشتغال در فضای مجازی انجام داده‌اند و ما هم می‌توانیم مانند چین و هند از این فضا برای اشتغالزایی استفاده کنیم چراکه ما از جمله کشورهایی هستیم که می‌توانیم در تولید نرم‌افزار دانش‌بنیان حرف اول را بزنیم اما حتماً نباید اجازه دهیم تا عده‌ای به حریم خصوصی مردم وارد شده و آرامش روحی را برای آنان صلب کنند یا در این فضا شاهد فروش مواد مخدر باشیم. فضای مجازی می‌تواند در شفاف‌سازی هم کمک شایانی بکند و جلوی فساد را بگیرد. ما بنا داریم دولت را پشت ویترین قرار دهیم تا مردم تمام قراردادهای اقتصادی را بدانند.
تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به برنامه‌های خود برای پیشبرد فرهنگ کشور، اظهار کرد: کشور و انقلاب ما فرهنگی است آنچه در فرهنگ از همه مظلوم‌تر است، هنر است. هنر در کشور ما همواره با تعهد همراه بوده ما باید در مسائل مختلف مانند سینما و شعر کارهای زیادی انجام دهیم که هنرمندان هم خودشان در این زمینه صاحب‌نظر و دغدغه‌مند هستند و دولت هم می‌تواند به عنوان ناظر در این زمینه عمل کند. بنابراین اولویت اول ما در این موضوع هنر است و نسبت به ابعاد هنر به ویژه سینما برنامه‌هایی داریم تا سینما را از وضعیت فعلی نجات دهیم.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با اشاره به وضعیت آموزش عالی کشور و برنامه‌هایش در این زمینه گفت: اگر دانشگاه بدون این که به کار بیندیشد فعالیت کند، موفقیت چندانی ندارد. باید یک ارتباط قوی بین بازار کار و دانشگاه باشد تا فارغ‌التحصیل وارد کار شود، من به وزارت امور خارجه می‌گویم وزارت روابط خارجی چراکه این وزارتخانه هم باید مانند وزارت اقتصاد حس اقتصاد مقاومتی بگیرد و در جهان به دنبال الگوهایی مانند اقتصاد مقاومتی باشد. من می‌گویم باید بین روابط خارجی سیاست و اقتصاد یک ارتباط تنگاتنگ برقرار کرد. همچنین بین بازار، نیازمندی‌ها و ظرفیت‌ها هم باید یک ارتباط خوب برقرار شود و همه مدیران حس عملی کردن اقتصاد مقاومتی و برطرف کردن محرومیت‌ها را بگیرند و علاوه بر آن بین علم، اقتصاد و سیاست‌ هم باید رابطه برقرار کرد و ما به دنبال چنین برنامه‌ای هستیم.
رئیسی با اشاره به اقدامات آمریکا علیه ایران و چگونگی برخورد با این سیاست‌ها  اظهار کرد: راه‌حل مقابله با تاکتیک پنجه‌درانی آمریکا، وحدت در کشور است. امروز جوانان ما در جای‌جای کشور اسلامی در حال ایستادگی هستند که این قدرت برای کشور است. اگر دشمن انسجام ما را ببیند وادار به عقب‌نشینی می‌شود. کشور ما باید علاوه بر اقتدار سیاسی، اقتدار اقتصادی هم داشته باشد و اگر ما وحدت ملی داشتیم آمریکا کاری نمی‌تواند بکند. ما هر جا سستی کردیم او پیش آمد و هرجا با تکیه بر قدرت‌مان و اقتدار ذاتی‌مان ایستادیم باعث شد آنها عقب بنشینند و امروز آمریکا از نام ایران می‌ترسد و ما باید کاری کنیم که آنها در موضع عقب‌نشینی قرار گیرند نه اینکه خودمان عقب بنشینیم.
وی در پایان گفت: من به این عرصه آمده‌ام تا به مردم خدمت کنم و همه بدانند که در این عرصه به هیچ عنوان زخم‌زبان‌ها و تبلیغات ناصحیح و ناصواب من را مثل استادمان شهید بهشتی از میدان به در نخواهد کرد. من بنای ایستادگی برای خدمت به مردم را دارم و اگر سردار عزیز ما حاج قاسم سلیمانی از مجاهدت خسته شد ما هم خسته خواهیم شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار