کد خبر: ۴۵۴۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
همه حاشیه های مناظره اول نامزدهای ریاست جمهوری
شاید خیلی ها فکرش را هم نمی کردند که اولین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری این چنین پر تب و تب باشد. این مناظره که در فضایی آرام شروع شده بود در اواسط مناظره تبدیل به میدانی برای تک و پاتک بعضی از کاندیداها علیه یکدیگر شد.
بازی مناظره نخست را چه کسی برد؟
اولین مناظره انتخاباتی برای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در ایران برگزار شد. هنوز زمان زیادی از شروع اولین مناظره زنده تلویزیونی نگذشته بود که التهابات اولین مناظره زنده تنها به استودیوی شماره 11 سازمان صدا و سیما محدود نماند و به فضای مجازی هم کشیده شد. شاید خیلی ها فکرش را هم نمی کردند که اولین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست جمهوری این چنین پر تب و تب باشد. این مناظره که در فضایی آرام شروع شده بود در اواسط مناظره تبدیل به میدانی برای تک و پاتک بعضی از کاندیداها علیه یکدیگر شد. تک و پاتک هایی که عمدتا میان 3 نفر یعنی محمدباقر قالیباف، حسن روحانی و اسحاق جهانگیری بود.
جنجال در مناظره‌ها با سخنان روحانی شروع شد. پشت تریبون قرار گرفتن روحانی در پشت تریبون، فضای مناظره داغ کرد و یکی به دوها میان او و قالیباف آغاز شد. قالیباف در این مناظره هم به حسن روحانی تاخت و هم به اسحاق جهانگیری.
ابتدا قالیباف مدعی شد که روحانی وعده ایجاد 4میلیون شغل را داده است اما روحانی به ادعای قالیباف واکنش نشان داد. روحانی به میان سخنان قالیباف آمده و گفت: یک سایت گمنامی می زند و یک روزنامه هم نقل می کند و شما هم از آن ها نقل می کنید و من هیچوقت هم چنین قولی ندادم این دروغ محض هست. قالیباف خطاب به روحانی گفت: شما تحمل کنید اتفاقی نمی افتد.
بعد از قالیباف، جهانگیری به کنایه از قالیباف گفت: شما تحمل داشته باشید که یکی بیاید رقیب شما شود!
و سپس جهانگیری پای موضوع دیگری را وسط کشید. وی خطاب به قالیباف گفت: چه کسانی به سفارت عربستان سعودی حمله کردند؟ ما نمی توانیم به سفارت حمله کنیم. حمله کنندگان به سفارت عربستان سعودی در ستاد کدام کاندیدا فعالیت می کنند؟ چه کسی به عاملان حمله به سفارت عربستان پول دادند؟ حمله به سفارت عربستان سعودی باعث شد سفر گردشگران شیعه به ایران قطع شود.
این سخنان از آنجا بود که روحانی در برنامه های تبلیغاتی سال 92 گفته بود که اگر گردشگران به کشور بیایند، شغل ایجاد می شود.
روحانی هم در بخشی از سخنان تکمیلی اش گفت: من اگر نخواستم آقای قالیباف به حرف ادامه ندهد، برای این بود که به گناهش افزوده نشود. چون یک حرف دروغ بود. وگرنه همه وقت ما برای ایشان!
اسحاق جهانگیری اما بیش از روحانی توانست فضای این مناظره را گرم کند. او در یکی به دوها با قالیباف دست بالا را داشت. معاون اول رئیس جمهور پنجمین نفری بود که به پشت تریبون رفت و سوالش درباره کاهش بروکراسی اداری بود اما موضوع سخن به سوال محدود نماند. قالیباف او را به دلیل کاندیداتوری به بی اخلاقی متهم کرد و استدلالش این بود که نمی شود یک نفر با رئیس خودش رقابت کند و اینچنین بود که سخنان تند جهانگیری شروع شد. او گفت: قای قالیباف گفتند چرا کاندیدا شدید من نمیدانم شما چطور این حق را از کجا قائلید که این سوال را از من بپرسید، من سابقه کاریم از شما بیشتر و مهمتر است.
جهانگیری سپس به رقابت دو عضو کابینه دولت هفتم با سیدمحمد خاتمی اشاره کرد و گفت:‌ کاندیداتوری من چیز عجیبی نیست، در دور هشتم در مقابل جناب آقای خاتمی هم وزیر دفاعش کاندیدا شد و هم معاونش و هیچ کس نگفت این کار غیر طبیعی است. یک جریانی به نام جریان اصلاح‌طلب شما از همه حقوق محرومشان کرده‌اید و می‌گویید که نباید بیایند، من به عنوان یک جریان اصلاح‌طلب آمده‌ام که بگویم که بعضی‌ها چه کرده‌اند با یک جریان ریشه‌دار؟ می‌خواهم بگویم که دولت یازدهم در چه شرایط جدیدی تشکیل شد چرا عده‌ای با ژست جدید آمده‌اند؟
شهردار تهران در این مناظره آخرین نفر بود. موضوع سوال محمدباقر قالیباف محیط زیستی بود. او از فرصت استفاده و دوباره دولت روحانی حمله کرد و گفت صادق نیستید. اما جهانگیری توپ را به زمین قالیباف برگرداند و با اشاره مشکل جمع آوری زباله در تهران،‌گفت: شما پاسخگوی عملکردت در شهرداری باش. وقتی بحث بالا گرفت، قالیباف از مفسدی یاد کرد که روحانی از او تقدیر کرده بود .
سخنان قالیباف باعث شد، وقتی حیدری موضوع زمان تنفس را مطرح می کرد، رئیس جمهور خواستار وقتی برای پاسخ به ابهامات مطرح شده ازسوی قالیباف شود
روحانی اما به ستاد تبلیغات اعتماد نکرد و از وقت باقیمانده در بخش دوم برای پاسخ به سه دروغ قالیباف استفاده کرد او از قالیباف خواست که از یک مفسد نقل قول نکند و به تکذیب ستادش مبنی بر پول گرفتن از فردی که نامش برده نشد اما منظور باک زنجانی بود، اشاره کرد.
قالیباف برای اثبات ادعایش درباره ایجاد شغل، تصویری را در مناظره امروز رو به دوربین نشان داد که یادآور حرکات محمود احمدی‎نژاد در مناظره‎های سال 88 بود.
شهردار تهران گفت: این پرینت سایت رئیس جمهور است که نشان می دهد او این حرف را زده بوده است. من فیلم و صدای سخنان رئیس جمهور در این باره را هم دارم ولی به من اجازه ندادند که آن را از صداوسیما پخش کنم. من هم گفتم که آن را در فضای مجازی منتشر کنند.
اگرچه از قالیباف پرسیده شده بود که برای جمعیت جوان و خطر پیر شدن جمعیت مهمترین طرح شما برای افزایش نرخ رشد جمعیت کشور چیست؟؛ او بی توجه به این سوال به اظهاراتش ادامه داد و گفت: آقای روحانی گفت فلانی درست نمی گوید. اما با پدیده ای روبه رو هستیم که به دوربین نگاه می کنیم و حرفی می زنیم که درست نیست. ایجاد 4 میلیون شغل یا متحول کردن اقتصاد در 100 روز را آقای روحانی گفته بودند. اما الان می گویند که اینها در سایت هایی بی نام و نشان مطرح شده است. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در پایان سخنانش برگه پرینتی که در دستش بود را به روحانی تحویل داد
در بخش آخر این مناظره، هر یک از کاندیداها پاسخ های کوتاهی به سوالات مجری دادند. رئیسی از اپوزوسیون شدن دولت‌ها بعد از چهار سال گلایه کرد. روحانی برنامه هایش برای اشتغال زنان و میرسلیم برنامه هایش برای حل مشکل ترافیک را مطرح کرد. مناظره نامزدها البته در فضای مجازی به مناظره میان طرفداران نامزدها تبدیل شده بود. کاربران فضای مجازی که عمدتا از طرفداران حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و محمدباقر قالیباف بودند به سرعت در صفحات شخصی خود درباره اظهارات این کاندیداها علیه یکدیگر، ابراز نظر می کردند و برای لحظانی شبکه های مجازی به مکانی برای بحث و تحلیل این اظهارات بدل شده و بازار هشتگ هایی که به نام این کاندیداها بود حسابی داغ بود.
بگم بگم 2 رسید!،  احمدی نژادیسم درون قالیباف زنده شد ، با پدیده ای روبه رو هستیم که به دوربین نگاه میکنند و نمک به زخم مردم میپاشند از جمله اظهارات و توئیت های جالب در فضای مجازی بود که به شدت از احاطه جهانگیری بر فضای مناظره و نقدهایش به وجود امده بودند و بسیاری او را پدیده مناظره می دانستند. پدیده ای که از نظر کارشناسان و تیترهای رسانه ها هم به عنوان چهره قدرتمند مناظره لقب گرفت.
البته در این میان اظهارات طنزآمیز هم کم نبود؛ کاربری درباره این مناظره به طنز نوشت: راند اول مناظره با برتری جهانگیری و روحانی و با مصدومیت قالیباف تمام شد. هاشمی طبا توپ جمع کن بود، میرسلیم واسمون شعر خوند، رئیسی هم بود!
صبح روز شنبه تهران بارانی بود اما با نیم نگاهی به دکه های روزنامه فروشی می توانستی مردمی را ببینی که زیر بارش باران با نیم نگاهی به تیترهایی که اغلب از پدیده ای به نام اسحاق جهانگیری نوشته بودند معتقد بودند برنده دیروز مناظره جهانگیری و روحانی بوده اند که در قالب یک تیم دولت یازدهم نشان دادند مردم قرارداد مستاجران پاستور را احتمالا برای چهار سال دیگر تمدید می کنند !

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار