کد خبر: ۴۵۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۶
انتقاد رییس جامعه دامپزشکان از رشد بی رویه واحدهای لبنیات سنتی
رییس جامعه دامپزشکان ایران گفت:به دلیل رشد بی رویه واحدهای لبنیات سنتی،بیماری تب مالت ٢٠ درصد رشد داشته که باید چاره ای برای آن اندیشید.
زنگ هشدار سونامی تب مالت در ایران
رییس جامعه دامپزشکان ایران گفت:به دلیل رشد بی رویه واحدهای لبنیات سنتی،بیماری تب مالت ٢٠ درصد رشد داشته که باید چاره ای برای آن اندیشید.
'پیام محبی' در نشست خبری روز جهانی دامپزشکی با موضوع رسیدگی و آسیب شناسی به مشکلات مرتبط در حوزه، افزود: مردم نمی دانند با مصرف لبنیات سنتی می توانند محصولاتی حاوی آنتی بیوتیک، فلزات سنگین، و آفلا توکسین را مصرف کنند.
وی با تاکید براینکه طبق آمارهای وزارت بهداشت، سرانه مصرف شیر در کشور به کمتر از ٤٠ کیلوگرم رسیده است،اظهارداشت: میانگین سرانه مصرف جهانی شیر ١٦٠ کیلوگرم و در کشورهای پیشرفته بالای ٣٠٠ کیلوگرم است.
به گفته وی، این روند مصرف برای کشور ما نگران کننده به نظر می رسد زیرا می تواند پوکی استخوان ٩٠ درصدی را برای خانواده ها به همراه داشته باشد.
محبی تصریح کرد: در واحدهای لبنیات سنتی احتمال استفاده از وایتکس و دیگر افزودنی ها برای کاهش بارمیکروبی شیر خام وجود دارد.
وی متولی کنترل واحدهای لبنیات سنتی را سازمان دامپزشکی دانست و اضافه کرد: سازمان دامپزشکی متولی کنترل و نظارت بر بهداشت فرآورده های خام دامی است.
وی افزود: دولت باید در پدافندغیرعامل برای جلوگیری از این مشکلات، کاهش واحدهای لبنیات سنتی را از طریق سازمان دامپزشکی عملیاتی کند.
محبی با بیان اینکه هیچ نوع روغن پالم در شیر وجود نداشته و ندارد،گفت : درگذشته نیز تنها برای تولید ماست‌های پرچرب و بستنی از پالم استفاده می شد.استفاده از این روغن برای عرضه شیر پاستوریزه در بازار مصرف توجیه اقتصادی ندارد.
وی اظهار داشت : برای استفاده از پالم در شیر باید ابتدا چربی آن را جدا کرد و به جای آن پالم را مورد استفاده قرار داد که این اثر خود هزینه های زیادی دربر دارد.
وی با بیان اینکه گفته های وزیر بهداشت درباره وجود پالم در شیر خام صنایع غیرمنطقی بود، افزود: نتیجه این صحبت ها باعث شد که مصرف شیر و فرآورده‌های لبنی بهداشتی سرمایه در کشور کم شود و مردم به سمت لبنیات سنتی بروند.
محبی افزود: سهم ایران در مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار بالا است که این امر ممکن است خطرناک بوده و برای سلامت مردم مشکل‌ ساز شود.
وی افزود: تولید آنتی بیوتیک هادشوار است.در سال‌های اخیر آنتی‌بیوتیک های جدید به دلیل پیچیدگی کمتر تولید شده اند بنابراین بهتراست مصرف آنها کاهش یابد.
رییس جامعه دامپزشکی کشور اظهار داشت:نمی توانیم بگوییم ویروس به دلیل آنکه ویزا و پاسپورت ندارد وارد کشور ما نشود بنابراین نمی‌توانیم جلوی ورود پرندگان مهاجر به کشور را بگیریم. پرندگان مهاجر نظیر بمب اَفکن هایی هستند که آلودگی میکروبی خود را به سایر کشورها از جمله ایران می آورند.
وی براین باورست که باید این موضوع مدیریت شود تا خسارات کمتری در مواردی نظیر آنفولانزای پرندگان به کشور وارد شود.
محبی با بیان اینکه باید در تجویز دارو دقت بیشتری بعمل آید، گفت: پزشکان و دامپزشکان کشور در مواردی مشاهده می‌شود که اقدام به تجویز داروهای مورد نظر مراجعه کنندگان و تولید کنندگان می کنند.
وی درباره رعایت بهداشت در ذبح شرعی دام در محیط های شهری گفت : فرهنگ قربانی کردن دام در کشور ما وجود دارد و امری بسیار پسندیده است زیرا باعث می شود که افراد بخشی از دارایی خود را به نیازمندان تخصیص دهند اما باید توجه داشت که در فرهنگ موضوع قربانی کردن در محیط های بهداشتی کمتر توجه شده است.
وی افزود شهرداری تهران موضوع رعایت ذبح بهداشتی دام در محیط های شهری توجه لازم را نداشته به طوری که اکنون بخش زیادی از مردم برای نذورات خود دام را در معابر شهری ذبح می کنند که این مهم ناشی از کم بودن تعداد مراکز عرضه و ذبح بهداشتی دام است.
وی اظهارداشت: بیماری‌هایی نظیر تب کریمه کنگو از طریق همین عدم رعایت ضوابط بهداشتی دام در محیط های شهری صورت می گیرد و با یک قربانی دام ممکن است تعداد زیادی از افراد آلوده شوند.
این مقام مسئول تصریح کرد: برای حفظ حقوق شهری حیوانات کاهش انتقال بیماری ها باید قوانین حمایتی داشته باشیم.
وی براین باورست که اکنون در حقوق و نگهداری حیوانات مشکل داریم و سازمان دامپزشکی، شهرداری ها شورای شهر، محیط زیست و مردم در این امر ذینع هستند.
وی گفت: بیماری های مشترک بین انسان و حیوان نگران کننده تَر از بیماری های مشترک انسان به انسان نیست.
رییس جامعه دامپزشکان ایران، با بیان اینکه سازمان نظام دامپزشکی ایران استقلال لازم برای صدور پروانه دامپزشکان را ندارد،گفت: طبق ماده ١٩ قانون بایستی در بحث نظارت های دامپزشکی قطع وابستگی مالی مسولان فنی در کارخانجات و واحدهای تولیدی إجرائی می شد که تاکنون عملیاتی نشده و اینها از مشکلات به شمار می رود.
وی ادامه داد: ٩ سال قبل انتخابات ریس سازمان نظام دامپزشکی انجام شد در حالی که این مهم باید هر چهار سال یک بار انجام شود که سال گذشته به دلیل نقص آیین نامه ای و اعتراض برخی توسط دیوان عدالت متوقف شد.
وی با بیان این که بیش از ٧٥ تا ١٠٠ درصد انتخابات نظام دامپزشکی توسط دولتی ها صورت می گیرد افزود: سه نفر توسط شورای مرکزی انتخاب و به وزیر جهاد کشاورزی معرفی می شوند که ایشان طبق صلاحدید یک نفر را انتخاب می کنند که این بدان معناست که وزیر حق وتو دارد.
وی معتقد است: سازمان نظام دامپزشکی یک سازمان مستقل باید باشد نه این که دولت برای آن تعیین تکلیف کند.
جامعه دامپزشکان ایران با ٧٥ سال قدمت دارای پنج هزار عضو است.


نام:
ایمیل:
* نظر: