کد خبر: ۴۵۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۳۹
آفت وارداتِ مواد خام بر پِیکَرِ قدیمی‌ترین صنعت ایران
بازار چوب ایران، با آن قدمت چندین هزار ساله از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و رکود و وابستگی به واردات، به مثابه دو لبه قیچی، عرصه فعالیت مؤثر را برای بخش مذکور سخت،دشوار و پر هزینه ساخته است.
وقتی بازار چوب، تخته می شود!
بازار چوب ایران، با آن قدمت چندین هزار ساله از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و رکود و وابستگی به واردات، به مثابه دو لبه قیچی، عرصه فعالیت مؤثر را برای بخش مذکور سخت،دشوار و پر هزینه ساخته است.
به گزارش تجارت آنلاین از باشگاه خبرنگاران ، با نیم نگاهی به پیشینه تاریخی بازار و صنعت چوب در ایران، به قدمت چندین هزار ساله آن پی می‌بریم.
صنعت مذکور از دهه 40 شمسی به بعد، آهسته آهسته از شکل و قالب سنتی خود فاصله گرفت و به نوعی با تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا در این حوزه آشنا شد. پس از گذار از مرحله سنتی به مدرن، تحولی عظیم و شگرف در عرصه اشاره شده ایجاد شد و با رشد و شکوفایی خیره کننده‌ای در این حوزه مواجه شدیم.
علی‌رغم این تحول عظیم و عمیق، لذا در دوران کنونی، فعالیت در بخش مذکور از آن تب و تاب و رونق خاص به خود فاصله گرفت و به اعتقاد برخی از فعالان این عرصه، در صورت استمرار وضعیت موجود، صنعت اشاره شده فلج خواهد شد.
مهدی خزائی، یکی از فعالان بازار چوب در کرج با اشاره به وابستگی حرفه چوب به ساخت و سازها، اظهار داشت: صنعت مسکن به‌صورت بالقوه مستعد ایجاد رونق در بسیاری از مشاغل است که یکی از این حِرَف، مربوط به صنعت چوب می شود.
وی افزود: در طول سالیان اخیر با رکود، انجماد و انسداد در بازار مسکن، به تبع حوزه ساخت و سازها نیز قفل شده و این عارضه، فعالیت و رونق را در صنعت چوب، ضعیف ساخته است.
خزائی عنوان کرد: یکی از چالش های موجود در این بخش، به افزایش افسار گسیخته فعالان عرصه مذکور معطوف می شود و به تعبیر عوامانه، تکثر و گستردگی فعالان، باعث کاهش محسوس درآمدی در این حرفه شده است.
این فعال در عرصه صنعت چوب گفت: معضل بعدی به کیفیت و نوع مواد خامی باز می‌گردد که در این حرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد و با عنایت به فاصله معنادار موجود میان نرخ و ارزش ریالی مواد خام درجه یک با محصولات پایه و خام بی کیفیت و حتی متوسط، شاهد تفاوت‌های جدی در هزینه تمام شده هستیم که این موضوع سرمنشاء بسیاری از اختلافات و مناقشات میان فعالان حوزه مربوطه با اتحادیه های ذی‌ربط شده است.
وی افزود: به عنوان نمونه، هزینه ساخت یک کتابخانه چوبی بسته به نوع چوب استفاده شده در آن بسیار متغیر است اما در ظاهر این تفاوت کیفی، جز برای اهل فن قابل لمس نخواهد بود.
خزائی عنوان کرد: پیامد چنین فاصله و اختلاف قیمتی، باعث ایجاد ذهنیت گران فروشی و یا نامتعارف بون قیمت‌ها را در اذهان جامعه مصرف کننده ایجاد می‌کند و در چنین بستری و برای بازنماندن از کاروان و قافله رقابت، به ناچار مجبور هستیم ما نیز از مواد خام بی کیفیت و یا متوسط استفاده نماییم تا برچسب گران فروشی بر پیشانی ما نخورد.
علی اصغر روحی، یکی از فعالان صنعت چوب ، با اشاره به لزوم حمایت و پشتیبانی از تولید داخلی گفت: از حیث کیفیت، تولید کنندگان چوب و مواد خام مرتبط با آن در ایران، وضعیت مطلوب و قابل قبولی دارند، اما متأسفانه واردات بی رویه، بنیه فعالیت و ظرفیت های موجود در حوزه اشاره شده را تضعیف ساخته است.
وی افزود: ترکیه و چین، عمده ترین صادر کنندگان چوب به ایران محسوب می شوند و جای تأسف است در شرایطی که تولیدکنندگان داخلی ما قادر به عرضه محصولات با کیفیت و استاندارد هستند، واردات بی رویه، فعالیت چنین واحدها و مراکزی را به شدت تحت الشعاع قرار داده است.
روحی گفت: صفحات ام دی اف،درب های ضد سرقت و پیش ساخته، نمونه ای از وارداتی است که در این حوزه شاهد آن هستیم و می‌طلبد با نظارت هر چه بیشتر و افزایش تعرفه واردات چنین محصولات و اقلامی، زمینه استفاده از محصولات تولید داخلی به نحو شایسته تری فراهم شود.
سعید زهد پرور، یکی از فعالان صنعت چوب با اشاره به ضرورت رونق مسکن در کشور گفت: متأسفانه رکود حاکم بر این بخش، صنعت چوب را نیز درگیر ساخته و به اعتقاد بنده، تا زمانی که تحرکی در بازار مسکن ایجاد نشود، امکان حصول رونق در عرصه مذکور(صنعت چوب) بسیار ضعیف و نزدیک به ناممکن است.
وی افزود: از سوی دیگر باید به این واقعیت تلخ نیز اذعان کرد که در تولید محصول ام دی اف به خودکفایی نرسیده ایم و همین عدم خودکفایی، هزینه تمام شده را تشدید می کند و از سوی دیگر، یکی از ظرفیت های بالقوه اشتغالزا را از دست داده‌ایم.
زهدپرور عنوان کرد:خوشبختانه در تولید نئوپان به خودکفایی رسیده ایم اما در بخش ام دی اف، به عنوان یکی از محصولات پرطرفدار در بازار چوب، ضرورت تأمین مایحتاج داخلی با تکیه بر توانمندی‌های درونی به شدت احساس می شود.
وی افزود: تأمین مواد ارزان و اولیه، یکی از الزامات حصول خودکفایی و مهار و کاهش واردات ام دی اف به شمار می رود و امید است با برنامه ریزی دقیق و کارآمد به این امر مهم نائل شویم.
این فعال در حوزه صنایع چوبی گفت: بدون تردید، هر آنچه گردش مالی و رونق بیشتری در این عرصه حاکم شود، ضریب فعالیت و اشتغالزایی در این عرصه نیز ارتقاء می یابد، اما متأسفانه رکود حاکم بر بازار این حوزه باعث شده تا نتوان آن‌چنان که شایسته است، نقش آفرینی مؤثری را در حرفه اشاره شده به تصویر بکشیم.
وی افزود: کاهش آمار ازدواج نیز مزید بر علت شده تا یکی از سخت ترین دوران فعالیتی را در حرفه مذکور تجربه کنیم، زیرا طبیعتاً با افزایش آمار ازدواج، ضریب خرید و تأمین جهیزیه (ادوات و وسایل چوبی) نیز ارتقاء می یابد و همین امر، تأثیر ملموس، جدی و قابل توجهی را بر بازار مذکور خواهد گذاشت.
زهد پرور در خاتمه یادآور شد: برای برون رفت از این انجماد و انسداد فعالیتی، باید برخی از اقدامات همچون ارائه تسهیلات سرمایه در گردش، پرداخت وام، برندسازی، بازاریابی مطلوب، تبلیغات بازرگانی مؤثر، شناخت بازارهای جهانی، حضور پر رنگ در نمایشگاه‌های بین المللی تقویت شود که قطعاً با در نظر گرفتن و اجرایی شدن آن، موفقیت های چشمگیری در این عرصه به دست می آید که از منافع آن علاوه بر فعالان این عرصه، دیگر گروه‌ها و طیف‌های اجتماعی متقاضی خرید محصولات چوبی نیز بهره‌مند خواهند شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: