کد خبر: ۴۵۵۱۸
تاریخ انتشار: ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
مهندس حمید هنرجو
تحلیلگر و فعال فرهنگی - اجتماعی

در گفتمان و باور قدمای ما و برخی سرزمینهای پارسی زبانِ بهره مند از تمدن اسلامی"چهل سالگی" توامان با پختگی و دوره تکامل است،انقلاب اسلامی ایران نیز به چهل سالگی خود نزدیک می شود.
در طول این سالها روزهای تلخ و شیرین، کم نداشته ایم... مقاطعی چون: مبارزه با ستمشاهی، دفاع مقدس، رویارویی مردم با منافقین و متعرضین مسلح در خیابانها و محله ها، شهادت استوانه های نهضت نظیر شهیدان بهشتی، مطهری و... ، تحریم های ناروای اقتصادی که عمدتا فشار آن متوجه اقشار کم درآمد و متوسط جامعه گردید، تهاجم فرهنگی، تبعیض های طبقاتی، سیاست زدگی مفرط و غفلت از سرمایه های علمی و نخبگان فرهنگی درداخل و... که هریک به نوع خود، آسیب ها و مشکلاتی را به کشور و مردم تحمیل کرد، اما مردم از پس همه این آزمونها - یکی پس از دیگری - جانانه برآمدند که البته بدون تحمل رنج، ممکن نبود.
هر عزیزی که برخاک تفتیده جبهه ها فرود می آمد، فرزندی از فرزندان ایران عزیز کم می شد و خانه ای و کوچه ای به سوگ می نشست و سربازی از سربازان اسلام و امام به معراج می رفت، حواسمان باشد که چگونه و از کجا به اینجا رسیده ایم.
امروز که سیما داوطلبان تصدی ریاست قوه مجریه را برای تبادل نظر و تبیین برنامه هایشان گردهم می آورد، بالاترین سطح بهره برداری فکری برای مخاطبان مورد انتظاراست، به علاوه ارتقاء گفتمان سیاسی، اجتماعی و انگیزه خدمت صادقانه در بین آحاد جامعه، اما دریغ که هیجانات منفی و حواشی مشمئز کننده، کفه ترازو را به شدت سنگین و به اعتماد مردم نیز لطمه جبران ناپذیر وارد می کند!
شاید عده ای با الصاق ناصواب "تکثرسیاسی" به این گونه رویدادها بگویند که در همه جای دنیا چنین است و تصاحب کنندگان مصادر و قدرت، در منظر افکار عمومی حتی از پرخاشگری و پرتاب اشیاء هم به طرف یکدیگر مضایقه نمی کنند! درپاسخ باید گفت: ما که در نظام مردمسالاری دینی تنفس کرده و مبلّغ فرهنگ دینی به عنوان سرمایه ای بی بدیل و پیاده کردن آن در ظرفیت به بارنشسته جمهوری اسلامی هستیم، می بایست عملا نیز پایبند به گفته های خود باشیم و از چارچوب اخلاق و آموزه های گرانسنگ دینی مان عدول نکنیم، چرا که نه تنها مردم خودمان، بلکه دیگر کشورهایی که ایران را در قامت جامعه مردمسالار دینی پذیرفته و نگاه الگویی به آن دارند، از ما همین است.
مردمی که پای تلویزیون، منتظر شنیدن برنامه های عملی نامزدهای ریاست جمهوری هستند و قرار است چهارسال از عمر خود را با گزینشی مهم و تاثیرگذار بر مملکت و معیشت و مصلحت خود رقم بزنند، کف انتظارشان از عزیزان داوطلب، "سعه صدر" و رعایت "اخلاق" است، زیرا در این سرزمین متخلق به اخلاق، هنوز خاطره بزرگانی نظیر شهید بهشتی در شبکه های ذهنی و زبانی ما هست که می گفت: ما باید شیفتگان خدمت باشیم، نه تشنگان قدرت...
اگر امروز، برخی هیجانات منفی حاصله از تنازعات کلامی، متن را فدای حاشیه نموده و برای اتاق سوژه رسانه های خارجی خوراک فکری آماده کرد، تردید نکنیم که به اعتماد عمومی آسیب وارد شده است.
نقد و نقادی شرایط و جایگاه خود را دارد، رسانه ها در طول فعالیت دولتها می بایست تکلیف خود را به عنوان رکن چهارم دموکراسی انجام بدهند، قوّتها را بگویند و ضعف ها و اهمال کاریها را مشفقانه و مجّدانه تذکر بدهند، اما رودررویی جناحی مدیران ارشد و شناخته شده کشور، زیبنده نظام ارزشی و مردم ارزشمدار ما نیست.
پیشنهاد می شود مناظره های معمول فعلی از صحنه مجادله، به میز طرح و برنامه و بیان دیدگاه های سازنده در افق پیش روی کشور تبدیل شده و آگاهان اقتصادی و سیاسی و نخبگان علمی و فرهنگی ملتزم به کشور اسلامی و متعهد به مردم نیز به عنوان بازوان فکری کاندیداها در کنار آنها یا در برنامه هایی مجزا به عرصه نقد و نظر رسانه ای دعوت شوند، اگر واقعا نقش اجرایی روسای جمهور را غالب می بینیم، می بایست از آنها عمل بر پایه علم اندیشمندان و نخبگان فکری جامعه در عرصه های مختلف را مطالبه کنیم... در این صورت، قطعا شاهد وضعیتی بهتر خواهیم بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار