کد خبر: ۴۵۵۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۱
سخنگوی دولت تاکید کرد:
سخنگوی دولت در واکنش به وعده‌های انتخاباتی مبنی بر پرداخت 250 هزار تومان یارانه گفت: اگر یارانه بخواهد 250 هزار تومان باشد تقریبا باید قیمت حامل‌های انرژی شش برابر شود .
شش برابر شدن قیمت ها با یارانه 250 هزار تومانی
سخنگوی دولت در واکنش به وعده‌های انتخاباتی مبنی بر پرداخت 250 هزار تومان یارانه گفت: اگر یارانه بخواهد 250 هزار تومان باشد تقریبا باید قیمت حامل‌های انرژی شش برابر شود .
به گزارش تجارت آنلاین، محمدباقر نوبخت در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: یارانه خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که مستمریشان به طور متوسط 71 هزار تومان بود به 240 هزار تومان افزایش یافت یعنی 3.4 برابر که این در فروردین اجرا شد.
وی افزود: اینکه از سوی عده‌ای گفته می‌شود یارانه افراد تحت پوشش دو یا سه برابر اضافه شود باید بگوییم که این 3.4 برابر افزایش یافته و علی‌البرکت‌الله هم برای آن گفته شد یعنی آنها که مستمری می‌گرفتند یارانه‌شان هم افزایش یافته است. حالا باید پرسید که منظور از افزایش یارانه افراد کم درآمد چیست و اینکه منظور این است یارانه همه افراد افزوده شود؟ که این افزایش با توجه به شرایط موجود امکان‌پذیر نیست؛ چرا که باید قیمت حامل‌های انرژی را زیاد کنیم.
سخنگوی دولت با اشاره به درآمد شرکت پالایش و پخش یادآور شد: کل فروش در این شرکت 52 هزار میلیارد تومان است و بعد از کم شدن کسورات 36 هزار و 400 میلیارد تومان باقی می‌ماند که برای یارانه‌ها باید 41 هزار میلیارد تومان پرداخت شود به همین دلیل این مابه‌التفاوت 36 هزار و 41 هزار از خزانه دولت پرداخت می‌شود. آن هم برای یارانه 45 هزار و 500 تومانی. من به صداقت و شرافت کسانی که طرح افزایش یارانه را مطرح می‌کنند شک ندارم اما این حرف بسیار قابل تامل است و امیدوارم منظورشان افزایش اقشار کم درآمد باشد که با توجه به صحبت‌هایی که کردم آن هم 3.4 برابر افزایش یافته است.
نوبخت همچنین درباره پرداخت یارانه 250 هزار تومانی، تصریح کرد: از نظر کارشناسی عدد مشخص است که با داشتن بنزین هزار تومانی و آنچه شرکت پالایش و پخش کسب می‌کند به دست می‌آورد. برای پرداخت یارانه 45 هزار و 500 تومان، 36 هزار و 400 میلیارد تومان منابع تامین می‌شود. اگر یارانه بخواهد 250 هزار تومان باشد تقریبا باید قیمت حامل‌های انرژی شش برابر شود که این روی اقتصاد ملی اثر می‌گذارد و پول ملی را خراب می‌کند. کسانی که می‌دانم بسیار باشرافت و با شخصیت هستند اما این حرف‌ها را بیان می‌کنند حداقل بگویند این یارانه 250 هزار تومانی قرار است از چه جاهایی تامین شود و خوب است گفته‌هایی در جامعه منعکس نکنند که اشتباه باشد.  
وی با بیان اینکه برای اجرای بند ب تبصره 12 لایحه برنامه ششم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و رفع نابرابری‌ها در فروردین نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان اقدام شده است، افزود: این افزایش در  گام نخست بود و به صورتی شکل گرفت که همه بالا بیایند اما آنها که پایین‌تر هستند حقوق‌شان بیشتر افزایش می‌یابد، بنابراین گروه‌های یک و دو، 2785 امتیاز، گروه سه 2385 امتیاز، گروه چهار 1985 امتیاز و گروه تا 20 که 700 امتیاز به حقوق آنها اضافه شده است. بر اساس افزایش امتیاز، حقوق‌ها افزایش یافته و تا پایان این ماه مرحله دوم هم انجام می‌شود.
سخنگوی دولت به پرداخت پاداش بازنشستگی فرهنگیان اشاره کرد و گفت: برای پاداش بازنشستگی فرهنگیان دو هزار و 700 میلیارد تومان در 30 آذر پرداخت کردیم و سه هزار و 400 میلیارد تومان دیگر برای سال 95 باقی مانده بود که به کل پول آن توسط خزانه به وزارت آموزش و پرورش داده شده و آنها بخشی از آن را پرداخت کرده‌اند و باقیمانده در خلال هفته معلم پرداخت می‌شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره احتمال کناره گیری روحانی به نفع جهانگیری، تاکید کرد: هنوز هیچ تصمیمی نهایی گرفته نشده است، آقای جهانگیری هم مثل روز اول با انگیزه حضور دارد و برنامه هایی که دولت یازدهم با ریاست مورد تایید مردم که توسط اقای روحانی شکل می گیرد را توضیح می دهد و عملکرد گذشته را هم ارائه می دهد.
نوبخت افزود: همه جریان های سیاسی اصلاحات و اعتدال کاندیدای واحدشان آقای روحانی است. البته یک شخصیت برجسته و مدیر توانای اصلاح طلب مثل آقای جهانگیری در این عرصه آمده  است، اما هیچ یک از این جریان ها ایشان را به عنوان کاندیدای اصلی شان معرفی نکرده اند. حالا یک فرد می تواند به صورت مستقل وارد این عرصه شود. به هر حال امیدوارم مردم در مشارکت حداکثری لایق‌ترین فرد را برای ریاست بر قوه مجریه انتخاب کنند.
وی درباره اتفاقات رخ داده در روز کارگر در حضور رئیس جمهور، خاطر نشان کرد: رسانه هایی که حضور داشتند می توانند شکوه، عظمت و صمیمیت این نشست را گزارش کنند. اینکه در جلسه بزرگی تعدادی بخواهند انتقاداتشان را اظهار کنند نشان دهنده فضای آزادی بیان است اما این که این مساله چطور منعکس شود فرق می کند. مثلا من به شلمچه که رفته بودم تنها یکی دو نفر به برجام انتقاد داشتند و صفی از مردم بود که به ما لطف داشتند، اما داد همان یک نفر در رسانه ها منعکس شد. ان شاء الله بیش از این بتوانیم به کارگران خدمت رسانی کنیم تا هم حس کنند آزادی بیان دارند و هم زندگی شان بهتر شود.
سخنگوی دولت در واکنش به برخی وعده ها و انتقادات کاندیداها تصریح کرد: آیا این بحران و چهره سیاه و غیر معقولی که از اقتصاد ملی ترسیم شده طی این سه سال و نیم دولت تدبیر و امید ایجاد شده یا محصول عملکرد نظام جمهوری اسلامی در طی 38 سال گذشته است. همه این سیاه نمایی ها بیش از آنکه به دولت برگردد به نظام بر می گردد و نمی دانم آیا ما مجاز هستیم که چهره نظام را نامطلوب و کریه نشان دهیم،  باید پرسید این کار به چه قیمتی انجام می شود.
وی اضافه کرد: نکته بعدی مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب است. وضع آنچنان که گفته می شود سیاه نیست، ولی می دانیم که وضع موجود، وضع ایده آل هم نیست. هر کس راجع به بخش خالی لیوان صحبت کند،‌ درست است اما باید ببینیم تا سال 92 چقدر آب در لیوان بوده و تا سال 95 چقدر آب اضافه شده و چقدر دیگر باید اضافه شود و آیا می شود به این دولت اعتماد کرد که بقیه ظرف را پر کند.
نوبخت همچنین افزود: در سال 92 رشد منفی6 بوده و الان مثبت شده، آیا کارهای انجام شده از سال 92 تا الان مورد توجه قرار گرفته است. وقتی شما به الان می گویید بحران پس به سال 92 چه می گویید که تورم بالای 40 درصد و رشد منفی 6 بود، ایا آن بحران نبود؟ یا رسانه ها امروز از بحث دره عمیق صحبت می کنند. خب این واقعیتی است و باید ببینیم در آن زمان کجا بودیم.
وی ادامه داد: برنامه ششم و برنامه بودجه و برنامه صد روزه مشخص می کند که آیا می شود با این دولت ادامه داد یا نه. این سیاه نمایی ها بیش از آنکه عملکرد 3.5 ساله دولت را زیر سوال ببرد به نظام برمی گردد و نمی توان نظام را در خدمات به مردم ناکارآمد نشان داد، البته اشکالاتی وجود دارد و خیلی کارها باقی مانده که باید انجام بدهیم.
سخنگوی دولت درباره یک رقمی کردن نرخ بیکاری نیز گفت: در لایحه ای که در سند برنامه تقدیم مجلس کردیم،‌ پیش بینی کرده ایم که در طول سال های برنامه 765 هزار نفر سالانه وارد بازار کار می شوند. اما براساس روال بلند مدت گذشته 514 هزار نفر به طور معمول می توانند شغل پیدا کنند، یعنی حدود 251 هزار نفر هر سال به جمعیت بیکارها اضافه می شود. پس باید نه تنها مشاغل را بیش از 765 هزار نفر کنیم، بلکه باید در سال 955 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم تا به این 765 هزار ورودی پاسخ بدهیم و اضافه آن هم از بیکاران موجود کم کند که تا پایان برنامه از نرخ بیکاری ما کم شود.
وی همچنین بیان کرد: این حرف ها در برنامه ای است که از ماه گذشته در حال اجرای آن هستیم که برای این کار نیاز به منابع داریم. مجلس سالانه 770 هزار میلیارد تومان را تصویب کرده که در هر سال سرمایه گذاری کنیم. برای سال 95 این رقم 334 هزار میلیارد تومان بود. این رقم باید از 7 محل تامین شود. اولی تملک دارایی های سرمایه ای که باید 99 هزار و 600 میلیارد به طرح های عمرانی پول بدهیم. دوم تسهیلات بانکی است که در 95 ،‌120 هزار میلیارد بوده و باید 190 هزار میلیارد شود.
رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود: سوم صندوق توسعه ملی است که از 36 هزار میلیارد باید به 72 هزار میلیارد برسد. چهارم بازار سرمایه است که از 40 هزار میلیارد باید به 95 هزار میلیارد برسد. پنجم شرکت های دولتی است که از 60 هزار میلیارد به 95 هزار میلیارد برسد، ششم آورده اشخاص است که باید از 14 هزار میلیارد به 22 میلیارد هزار برسد.
وی ادامه داد: هفتم که از همه مهمتر است و البته نه اینکه چشممان به بیرون باشد بلکه یکی از سیاست های اقتصادی مقاومتی استفاده از سرمایه خارجی است که 6 هزار میلیارد تومان بوده که باید به 195 هزار میلیارد تومان برسد که برای تامین آن  30  میلیارد دلار فاینانس،‌15 میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی و 20 میلیارد دلار مشارکت خواهد بود.
نوبخت با بیان اینکه دولت هم دوست دارد این ارقام بیشتر باشد تا اشتغال بیشتر شود، یادآور شد: این کار خیلی بزرگی است که 950 هزار فرصت شغلی ایجاد شود ،  در شرایطی است که ابر و باد و مه و خورشید دست به دست هم بدهند. ما حداکثر میزان سرمایه گذاری که می تواند صورت گیرد را در نظر گرفته ایم ولی اینکه یکی بگوید که 2 میلیون دیگر هم به آن اضافه می کنیم واقعا کار سختی است،‌چون جایی مرز توقف وجود دارد و مرز این 950 هزار شغل هم همین قدر است.
وی همچنین عنوان کرد: ما مصوبه شورای عالی اشتغال را امضا کردیم که این مصوبه در ارتباط با موضوع کارورزی افراد بیکار با عنوان کارورزی جوانان (طرح کاج) است که از طریق پرداخت حق بیمه کارگرانی که کارفرما حاضر است جذب کند اما دولت پولش را بدهد و افرادی که مهارتی ندارند و در کارگاه ها استخدام می شوند، صورت می گیرد که در 5 بهمن تصویب شد و در حال اجرای آن هستیم. این طرح اشتغالی که اکنون گفته می شود، همان طرح دولت است که در حال اجرا شدن است. غیر از آن برنامه صد روزه رئیس جمهور هم هست که در آن گفته می‌شود قرار است چه کارهایی شروع و به چه چیزهایی عمل شود.
نوبخت در ادامه یادآور شد: در سال 84 کل شاغلین 20 میلیون و 618 هزار نفر و در سال 91، 20 میلیون و 628 هزار نفر  بوده اند که الان 22 میلیون و 588 هزار نفر تعداد شاغلین است و می خواهیم سالانه 955 هزار نفر به شاغلین اضافه کنیم.
وی درباره موضع رئیس مجلس به قراردادهای موقت و مطالبات تامین اجتماعی اظهار کرد: قانون کار قراردادهای موقت را به رسمیت شناخته و اینکه اصلاحی صورت گیرد تا امنیت شغلی کارگران را افزایش دهد خواست همکاران در وزارت کار و خود آقای ربیعی است که به محیط کار و به امنیت شغلی کارگران بسیار حساس است. باید یک قانون متعادلی باشد که کار ظریفی در حال انجام است.
نوبخت افزود: درباره مطالبات تامین اجتماعی که 120 هزار میلیاردی اعلام شد، که البته این ادعای سازمان تامی اجتماعی است که سازمان حسابرسی باید تعیین کند که تا الان 60 تا 70 هزار میلیارد تومان بیشتر تعیین نکرده اند.  راهکار دولت این است که هر چه دولت بدهی داشته باشد از محل فروش اوراق یا برخی اموال و یا انتشار اوراق تامین می کند.
وی در واکنش به احتمال تعلیق نکردن تحریم ایران توسط ترامپ در پایان اردیبهشت تصریح کرد: برجام یک قرارداد بین ما و شش دولت خارجی است که  همه موظف به اجرای آن هستیم. هر یک از طرفین بخواهین سر باز بزنند خود توافقنامه مشخص کرده که با آنها چطور برخورد شود. ما قطعا از ظرفیت های پیش بینی شده توافق استفاده می کنیم و قطعا از حقوق ملت کوتاه نمی آییم.
نوبخت همچنین درباره احتمال غرامت دادن عربستان به حادثه دیدگان منا، خاطر نشان کرد: عربستانی ها هنوز راجع منا جمع بندی نکرده اند اما آنها اعلام کرده اند کسانی که در ساقط شدن جرثقیل با مشکل مواجه شده اند به آنها مبالغی پرداخت خواهد شد.
وی با اشاره به روابط ایران و روسیه تصریح کرد: ما نمی توانیم رابطه استراتژیک و راهبردی مان با روسیه را به سابقه تاریخی ایران و روسیه تعمیم دهیم. ما در حافظه تاریخی مان در این زمینه نکته های تاریکی داریم که به پیشینیان معترضیم. اما آنچه الان در حال شکل گیری است این طور نیست و روابط بر پایه فرصت های قابل قبول شکل گرفته است.
سخنگوی دولت ادامه داد: ظرفیت بازار بزرگ روسیه در اختیار ماست و یا در منطقه آزاد ارس کشت گلخانه ای از همان جا مستقیم به بازارهای روسیه صادر می شود یا پنیر و لبنیات واحدهای ما مانند کاله و سایر شرکت ها که بخشی از بازار روسیه در اختیار آنهاست. به هر حال تلاش ما رابطه متقابل قابل استحکام با روسیه است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این سوال درباره مسکن مهر که 270 هزار واحد مسکن مهر تکمیل نشده و امکان اسکان 400 هزار نفر در واحدها وجود ندارد و واکنش دولت چیست؟ گفت: بخش قابل توجهی از مسکن مهر در این دولت تکمیل و تحویل داده شد، بخشی از آن مانده که چون قیمت تمام شده با قیمت اولیه متفاوت است برای کم کردن این بار بالغ بر هزار میلیارد تومان از طرف دولت به مسکن مهر کمک کردیم که 800 میلیارد آن را به وزارت نیرو دادیم تا هزینه تاسیسات از خانوارها گرفته نشود.
وی ادامه داد: برای سبک شدن بار هزینه نهایی دولت کمک کرد و تسهیلات را افزایش داد. همه این اقدامات در این برنامه صد روزه اول آمده که تعدادی در این صد روز ارائه خواهد شد. نه تنها معتقدیم که مسکن مهر را باید انجام دهیم بلکه سه مصوبه بر مسکن حمایتی، اجتماعی و مسکن روستایی داریم و برنامه مان سال به سال مشخص شده، البته قبول داریم که مسکن برای سرمایه گذاری دیگر جذابیت ندارد. بین 200 تا 250 میلیارد در مسکن مهر سرمایه گذاری وجود دارد که خالی از بهره برداری مانده است.
سخنگوی دولت درباره فیلتر شدن اینستالایو و تلگرام صوتی و واکنش دولت تصریح کرد: اول باید ببینیم چه کسی فیلتر کرده و از آنها بپرسیم. نظر دولت در این زمینه توسط وزیر ارتباطات بیان شد. به هر ترتیب این کار از طرف دولت نبوده است. واکنش وزیر کاملا مشخص بود و نظر و بیان رئیس جمهور هم در این زمینه معلوم بود و حتی عده ای به اظهار نظرش اعتراض کردند که چرا در این زمینه تند حرف زده است.
وی در پاسخ به سوالی درباره ساماندهی بازار پولی و بانکی و برخورد با موسسات غیر مجاز،‌یادآور شد: ما در نظام بانکی موفق نشدیم آنچنان که تورم را پایین آوردیم نرخ سود را تقلیل بدهیم. دو انتقاد به نظام بانکی وارد شد که کم تسهیلات می دهد و گران تسهیلات می دهد. بانک های ما که علاقه مندند تسهیلات زیاد و ارزان بدهند توانایی ندارند چون سرمایه شان کم است و بخشی از سپرده ها که به افراد داده اند هنوز برگشت داده نشده است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه یکی از کسانی که سپرده ها را بازنگردانده خود دولت است افزود: گزارش مجمع عمومی بانک مرکزی در سال 92 نشان می دهد که دولت چقدر بدهی داشته است البته ما نمی توانیم بگوییم چون این برای دولت قبل است ما نمی دهیم، بلکه 13 هزار و 250 میلیارد تومان از مطالبات بانک ها از دولت را تقلیل داده ایم که البته سازمان حسابرسی این مبلغ را 42 هزار میلیارد تومان تایید می کند. ضمن اینکه دولت در حد 29 هزار میلیارد تومان سرمایه بانک ها را اضافه کرد.
وی با اشاره به برخورد قاطع بانک مرکزی با موسسات غیر مجاز خاطر نشان کرد: برای آنها که صورت های مالی خوبی نداشتند زمان قائل شدند و بانک مرکزی آنها را به خط و تهدید به بستن کرد. یکی از مشکلات ما همین موسسات هستند که بانک مرکزی در این جهت اقدامات لازم را کرده البته مشکل کامل حل نشده و باید آن را ادامه دهیم.
نوبخت درباره تکلیف قانونی دولت برای افزایش فرصت شغلی یادآور شد: در استخدام نیروی جدید چون همچنان قانون مدیریت خدمات کشور حاکم است، به ازای هر سه نفر که خارج می شوند یک نفر می تواند وارد شود،‌ضمن اینکه استخدام هر ساله داریم و تعداد نیروی انسانی در حال کاهش است.
وی درباره جلسه آسیب های اجتماعی که نزد مقام معظم رهبری برگزار می شود و لغو شد اظهار کرد: جلساتی که در محضر مقام معظم رهبری شکل می گیرد را ما نمی توانیم گزارش دهی کنیم. راجع به آسیب های اجتماعی هر شش ماه یک بار توفیق داریم که شرف یاب شویم و خودشان به جهت اهمیت موضوع جلسه را اداره می کنند. آنچه از آبان 95 تا اردیبهشت 96 اتفاق افتاده همه دستگاه هایی که تقسیم کار شده بودند گزارش هایشان را آماده کردند که سازمان برنامه 2700 میلیارد تومان در این زمینه پرداخت کرده که بخشی هم به حاشیه شهر مشهد رفته است و هفت دستگاه را پشتیبانی مالی کرده ایم. در اولین فرصت که رهبری اجازه بدهند شرف یاب شویم گزارش را ارائه خواهیم داد.
نوبخت در واکنش به شایعه پیدا شدن کالای قاچاق در خانه یکی از وزرای دولت تصریح کرد: همان مقدار که شما اطلاع دارید ما هم اطلاع داریم. این مساله در قوه قضائیه مطرح است و پرونده آن تشکیل شده که امیدواریم قاطعانه پیگیری شود چرا که دولت از شفافیت استقبال می کند.
وی درباره آمار و اطلاعات متفاوت از منابع مختلف گفت: هر دستگاهی براساس مبانی خود گزارشاتی را تهیه و آماری را منتشر می کند که مسئولیتش با آن دستگاه است، ولی آمار رسمی دولت را فقط مرکز آمار ایران اعلام می کند و آنچه دولت مسئولیتش را می پذیرد آمارهای مربوط به مرکز آمار است.
رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به وعده مشاغل میلیونی توسط بعضی کاندیداها و استخدام بدون ضابطه حدود 4 هزار و 200 نفر در متروی تهران و نظارت دولت در این زمینه، تاکید کرد: نظارت بر عملکرد در قانون تقسیم شده و از نظر حسن انجام و اجرای قانون مسئولیت اصلی در قانون اساسی با قوه قضائیه است که از طریق سازمان بازرسی کل کشور صورت می گیرد.
وی اضافه کرد: سازمان برنامه، دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری، سازمان حسابرسی و وزارت اطلاعات هم وظایف نظارتی دارند که به همین دلیل شورای دستگاه های نظارتی ایجاد شد تا با هم هماهنگی کنند. چون ممکن است این مساله به یکی از کاندیداها برخورد کند ضمن احترام به همه کاندیداها در این ارتباط سازمان بازرسی در جایگاه نظارت بر حسن اجرای قانون در این زمینه وظیفه داشت که گزارششان را هم ارائه کرده اند. سازمان برنامه به آنهایی که پولش را می دهد نظارت می کند و ما نمی توانیم به آنهایی که پولشان را نمی دهیم نظارت کنیم.
سخنگوی دولت در پایان، در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور 19 میلیون گردشگر در این چهار سال چرا شغل ایجاد نشده است، یادآور شد: این گزاره غلطی است که بگوییم با افزایش گردشگر شغل ایجاد نشده. مرکز آمار می گوید که این رشد 7.2 درصدی از کجا آمده است. یکی از بخش ها صنعت، یک بخش کشاورزی و یک بخش هم خدمات است که زیر فصل هایی دارد که یکی از آنها گردشگری، هتل داری و رستوران هاست و مشخص می کند که در این زمینه چقدر رشد وجود داشته و این جمع بندی که گردشگری سهمی در افزایش اشتغال نداشته نادرست است.


نام:
ایمیل:
* نظر: