کد خبر: ۴۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۲
تب انتخابات تالار شیشه ای را گرم کرد
در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، همانطور که کارشناسان پیش‌بینی می‌کردند که انتخابات بر روی شاخص اثر مثبت بگذارد، امروز شاخص پس از چهارسال، به کانال ۸۰ هزار واحدی بازگشت.
بازگشت شاخص بورس تهران به کانال ۸۰ هزار واحدی
در جریان معاملات سه شنبه بازار سرمایه، شاخص بورس به کانال ۸۰ هزار واحدی بازگشت. در این مدت البته کارشناسان بازار سرمایه پیش بینی کرده بودند که شاخص در واکنش سنتی به در پیش بودن انتخابات، به سمت مثبت حرکت کند.
بر این اساس، هم اکنون شاخص کل بورس تهران ۷۹ هزار و ۹۸۰.۳ واحد است؛ ضمن اینکه حجم معاملات نیز هزار و ۲۱۴ میلیون سهم به ارزش ۲ میلیون و ۱۵۷ هزار و ۵۲۰ میلیون ریال است.
تعداد معاملات امروز بازار سرمایه ۷۱ هرار و ۴۰۲ و ارزش بازار نیز ۳ میلیون و ۳۲۱ هزار و ۸۶۱ میلیارد ریال است.
بر اساس این گزارش شاخص کل بورس که نماگرهای وزنی از ارزش روز و حجم معاملات سهام حدود 400 شرکت در بورس اوراق بهادار تهران است، برای نخستین بار در تاریخ 3 آذر ماه 1392 و همزمان با استقرار رسمی کابینه جدید دولت و تغییر و جابجایی مدیران در نهاد ها و سازمان های وابسته به دولت به کانال 80 هزار واحدی وارد شد و تا نیمه دی ماه همان سال با تکیه بر وعده 100 روزه حل مشکلات هسته‌ای رییس جمهور به 89 هزار و 500 واحد رسید.
پس از آن با ورود مجلس شورای اسلامی به موضوع نرخ خوراک مجتمع های تولید کننده مواد اولیه پتروشیمی شاخص کل بورس فرآیندی نزولی را تجریه کرد.
این نماگر در تاریخ 28 بهمن ماه 1392، 24 اسفند ماه 1394،9 فروردین ماه 1395، 10 آبانماه 1395 و 13 آذر ماه 1395 نیز در رفت و برگشت های مختلف کانال 80 هزار واحدی را طی 4 سال گذشته تجربه کرده است.
با احتساب امروز می توان گفت شاخص کل بورس طی 7 مرحله متوالی در 4 سال اخیر در کنار کاهش نرخ تورم و نرخ سود بانکی و همچنین خبرهای پیش و پسا برجامی توانسته کانال 80 هزار واحدی را تجربه کند.
روند حرکتی شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس تهران در طول مدت عمر دولت یازدهم نشان می‌دهد با وجود افزایش امید و انتظار معامله گران بازار سهام در سه ماهه سوم سال 1392 اما در ادامه حتی خبرهای برجامی نیز نتوانسته دوباره روزهای خوشی را برای معامله گران بورس تهران رقم بزند و تنها روند راکد و بدون تحرک را برای نماگر ویترین اقتصاد ایران برجای گذاشته است.
هم اکنون بیشترین تاثیر مثبت بر رشد شاخص کل بورس در نماد های معاملاتی شرکت‌های هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس، پالایش نفت تهران،خدمات انفورماتیک و همراه اول دنبال می‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر: