کد خبر: ۴۵۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۹
مهندس رضا محمد جعفر- عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران- در برنامه رادیویی روی خط اقتصاد به سوالاتی در زمینه ساماندهی واردات پوشاک پاسخ داد.
به گزارش پایگاه خبری تجارت انلاین به نقل از سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، وی عنوان داشت: واردات پوشاک تا پیش از شهریور سال گذشته از طریق اتاق اصناف و براساس ضوابط مشخص و نه چندان پیچیده، مجوز واردات به شرکت‌های متقاضی داده می‌شد. در آن زمان ضوابط موجود، نه تنها حمایتی از تولیدکنندگان به عمل نمی‌آورد بلکه به تولید داخل نیز آسیب می‌زد در نتیجه مشخص نبود محصول وارداتی، اصل است یا خیر، عوارض گمرکی پرداخت کرده یا خیر، آیا از مبادی رسمی و قانونی وارد شده یا خیر و آیا کالای عرضه شده در فروشگاه‌ها، همان کالای ترخیص شده در گمرک است یا خیر! از سوی دیگر برند خارجی نیز نمی‌توانست از منافع خود در کشور ما دفاع کند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر تولیدکننده داخلی به این دلیل که محصولات تقلبی خارجی با قیمت‌های بسیار نازل و بدون پرداحت حقوق و عوارض گمرکی در فروشگاه‌ها عرضه می‌شد؛ با مشکلات بسیاری به خصوص در زمینه فروش مواجه شدند مسائل مذکور منجر به تدوین دستورالعمل ساماندهی واردات پوشاک شد.
این صنعتگر پوشاک خاطر نشان کرد: طبق این دستورالعمل، برندهای خارجی پوشاک باید شرکتی را در ایران به عنوان نماینده رسمی خود معرفی نماید البته در این زمینه راه‌های فرار وجود دارد.
به گفته وی، ثبت سفارش به نام نماینده برند صادر می‌شود و آن شرکت اعلام می‌کند با تعداد مشخصی فروشگاه در کشور ما به‌عنوان محل فروش این برند فعالیت می‌نماید؛ در ‌این صورت محصول مشابه جز فروشگاه‌های اعلام شده، در سایر فروشگاه‌ تقلبی و قاچاق محسوب خواهد شد که این امر هم برای آن برند در راستای دفاع از منافعش سودآور خواهد بود و هم حقوق مصرف‌کننده رعایت می‌شود به این ترتیب گمرک هم می‌تواند به رصد و کنترل واردات این برند بپردازد.
به گزارش نساجی امروز، عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران تصریح کرد: دستورالعمل شهریور سال گذشته ابلاغ و سه ماه برای اجرای آن به دارندگان مجوز واردات فرصت داده شد اما تا آذرماه این دستورالعمل همچنان اجرا نشد و مشکلات جدی به وجود آمده برای تولیدکنندگان، منجر به شکل‌گیری کارگروه نظارت و کنترل اجرای دستورالعمل ثبت برندهای پوشاک خارجی در کشور شد.
محمدجعفر اذعان داشت: در حال حاضر حدود 4-3 ماه از تشکیل کارگروه سپری می‌‌شود اما چون نمایندگان فروش برندها فقط قراردادهای خرید دارند و نماینده رسمی برندها به شمار نمی‌آیند؛ سعی می‌شود توسط شرکت خارجی مادر، شرکت ایرانی مورد تأیید قرار گیرد که اقدام دشواری نیست و بسیاری از کشورها مانند چین این کار را انجام داده‌اند به این ترتیب که در سایت اصلی 
شرکت خارجی، آدرس تمام فروشگاه‌های آن برند در سراسر دنیا قید می‌شود.

به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، وی در ادامه مصاحبه بیان داشت: در این صورت ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سازمان حمایت از مصرف‌کننده، می‌توانند با فروشگاه‌های عرضه کننده برندهای تقلبی و قاچاق (که به تولید داخل لطمه می‌زنند) برخورد قانونی کنند و مدیران این فروشگاه‌ها تا زمانی که نتوانند اصالت خود را به اثبات برسانند و تأییدیه برند مادر را به مراجع ذی‌ربط نشان دهند نمی‌توانند به فروش محصولات خود بپردازند.
وی گفت: صدور دستورالعمل موجب خرسندی برندهای اصیل اروپایی شده زیرا در صورت اجرای آن، حقوق برندهای معتبر در ایران حفظ می‌شود و می‌توانند جلوی کپی‌برداری ازمحصولاتشان را بگیرند ضمن این‌که میزان واردات رسمی کالا به کشور ما افزایش می‌یابد.
محمدجعفر با بیان این مطلب که موانع بسیاری در زمینه اجرای دستورالعمل وجود دارد؛ ضمن تقدیر از رئیس کل گمرک ایران- آقای کرباسیان- گفت: ایشان تحت فشارهای فراوانی قرار دارند اما همچنان مصمم به اجرای دستورالعمل هستند. خوشبختانه عدل‌بندی و ترخیص کالا از گمرک به‌صورت کارشناسی دنبال می‌شود البته منافع برخی افراد ایجاب می‌کند که مانع ساماندهی واردات پوشاک شوند. رئیس سازمان توسعه تجارت- آقای خسروتاج- نیز جلوی ثبت سفارش‌های کیلویی/کارتنی را گرفته‌اند.
این تولیدکننده به گزارش سرویس خبر و گزارش نساجی امروز، ابراز داشت: سایر کشورها در راستای حمایت از تولید داخل، قوانینی برای فعالیت برندهای خارجی در حوزه Mass market وضع می‌شود به این ترتیب کاری با فعالیت برندهای لوکس و گران‌قیمت وارداتی ندارند دیدگاه ما نیز همین است زیرا معتقدیم برندهای لوکس، مد، سلیقه نحوه صحیح چیدمان فروشگاه‌ها و ... به ارمغان می‌آورند اما باید با برندهای خانمان برانداز (و عموماً دولتی) که صنعت یک کشور را نابود می‌کنند، مقابله شود.
وی تأکید کرد: مشکل ما برندهای بزرگی است که تحت حمایت دولت ترکیه، وارد کشور ما می‌شوند و در کارگروه نظارت و کنترل اجرای دستورالعمل ‌با مخالفت‌های گسترده چنین برندهایی مواجهیم. خوشبختانه دولتمردان ما متوجه این موضوع شده‌اند و تلاش می‌کنند مانع کارشکنی آنان شوند!
محمدجعفر در پایان از ورود برندهای اصلی پوشاک به کشور در آینده نزدیک خبر داد و گفت: تولیدکنندگان ایرانی بدانند که آینده خوبی در انتظارشان است پس واحد تولیدی، پرسنل و کارگران خود را حفظ کنید و قراردادهای آنان را تمدید نمایید زیرا به لطف خداوند شاهد فرا رسیدن روزهای خوب در صنعت پوشاک کشور خواهیم بود.  
نام:
ایمیل:
* نظر: