کد خبر: ۴۵۹۰۳
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
عضو هیات مدیره بیمه دانا، افزایش نقدینگی را یکی از مهم ترین عوامل توسعه بازار سرمایه کشور ذکر کرد و تسهیل فرآیند رشد بازار سرمایه را محصول آن دانست و گفت: باید کمیته ریسک بازار سرمایه فعال شود.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از ”تاوان گذار”سعید شیرزادی گفت: کمبود نقدینگی در بازار سرمایه منجر به رشد الاکلنگی می شود. مفهوم آن این است که با کمبود نقدینگی بازده یک صنعت بالا می رود و همزمان بازده صنعت دیگر پایین می آید و می توان آن را به حرکت الاکنگ تشبیه کرد. به عبارتی یک صنعت مثبت می شود و روز دیگر صنعتی دیگر و می توان آن را رشد با حرکت الاکلنگ دانست. نتیجه این روند آن است که بازار متوازن رشد نمی کند ، تامین مالی به کندی انجام می شود و  آن طور که انتظار می رود پول جدیدی به بازار وارد نمی شود.
شیرزادی با اشاره به اهمیت تامین مالی بنگاه های اقتصادی از طریق بازار سرمایه گفت: من معتقدم که همچنان بازار پول حاکم است و هنوز بازار سرمایه به جایگاه واقعی خود نرسیده است.
وی در بخش دیگری از این گفتگو برای حل مسئله کاهش زمان توقف برخی نمادها پیشنهاد کرد اگر در یک سهم خاص، گزارش های مالی به صورت دوره ای به نهاد ناظر نرسید، نماد بازگشایی شود اما نهاد ناظر به سهامدار  تاکید کند، مسئولیت ریسک ناشی از اطلاعات منتشر شده، متوجه خود سهامدار است.
عضو هیات مدیره بیمه دانا در پاسخ به سوالی در خصوص تغییرات احتمالی حجم مبنا و دامنه نوسان اظهار داشت: تا زمانی که بورس در اختیار فعالین حرفه ای قرار نگرفته باشد و یا تفکر مراجعه به تحلیلگر بازار سرمایه فراگیر نشده باشد، رفع کامل محدودیت دامنه نوسان می تواند ریسک هایی به همراه داشته باشد. اما با این حال در صورت بررسی دقیق و کارشناسی علمی، اعمال دامنه نوسان پویا میزان ریسک داد و ستد را کم خواهد کرد.
وی فراگیر شدن تفکر مراجعه به تحلیلگر بازار سرمایه، افزایش عمق بازار و حرفه ای شدن فعالین بورس را مستلزم فرهنگ سازی و تبیین ادبیات بازار سرمایه دانست و پیشنهاد داد: می توان در دانشگاه ها دوره های کارشناسی و در مدارس  یک  درس تحت عنوان” آشنایی با نهاد ناظر بورس” ایجاد کرد. آشنایی عموم جامعه با این نهاد اقتصادی، باعث خواهد شد بازار سرمایه نقش مهم تری در اقتصاد ایفا کند.
وی در پایان با تاکید مجدد بر نقش نظارتی نهادهای ناظر به معاملات گروهی اشاره کرد و گفت: به اعتقاد من باید کمیته ریسک بازار سرمایه فعال شود و با دخالت موثر فاصله واقعی بین عرضه ذاتی و عرضه بازار سهام را مشخص کند و با این اقدام شفافیت بازار سرمایه بیش از پیش شود.

نام:
ایمیل:
* نظر: