کد خبر: ۴۵۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۸
سخنگوی وزارت امور خارجه: اولویت ما در زمینه حضور در نمایشگاه های خارجی کتاب، کشورهای همسایه و به ویژه کشورهایی است که در حوزه تمدنی ایران قرار دارند چرا که فرهنگ و زبانی مشترک داریم.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل نمایشگاه شهرآفتاب،  بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه در حاشیه بازدید خود از سی امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که در محل شهر آفتاب در حال برگزاری است، با اشاره به نقش این نمایشگاه در پیشبرد دیپلماسی فرهنگی گفت: در بازدید اجمالی که از نمایشگاه کتاب داشتم،  حضور ناشران خارجی را برجسته دیدم. این مسئله باعث تعامل و ارتباط سالم با سایر کشورها می‌شود. اصولاً هر کار فرهنگی می‌تواند به رابطه ملت‌ها و دولت‌ها کمک کند و نمایشگاه کتاب نیز یکی از آنهاست مخصوصاً که با وجود تمام پیشرفت‌های فناوری و تکنولوژی و ظهور و بروز فضای مجازی و الکترونیک؛ کتاب و نمایشگاه کتاب هنوز جایگاه ویژه‌ای در بین کشورهای مختلف حتی کشورهای توسعه یافته دارد.
وی افزود: ما شاهد هستیم که در کنار پیشرفت تکنولوژی کتاب‌های الکترونیک، کتاب‌های کاغذی نیز همچنان از نظر کمی و کیفی رو به توسعه هستند. اگر یک جامعه برتر و بهتر بخواهیم باید به کتاب و کتابخوانی توجه داشته باشیم. با فرهنگ کتابخوانی می‌توان زندگی بهتری را ساخت و دیپلماسی و روابط ملت‌ها را با صلح گره زد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: از دوران دانشجویی و پیش‌تر با کتاب و کتابفروشی و نمایشگاه کتاب عجین بودم. خوشحالم که امروز نمایشگاه کتاب ما به چنین سطحی رسیده که مورد قبول بسیاری از کشورهای خارجی است. البته می‌توانیم بیشتر از این به توسعه ‌آن فکر کنیم.  ایده مهمان ویژه برای نمایشگاه کتاب نیز اتفاق خوبی است و اینکه امسال ایتالیا به عنوان اولین کشور غربی در نمایشگاه کتاب تهران مهمان شده است، جای خوشحالی دارد چون ما از دیرباز در تمامی حوزه‌ها از جمله فرهنگی رابطه خوبی با ایتالیا داشته‌ایم. اهمیت مسئله آنچنان برای آنها بالاست که در سطح معاون وزیر به تهران آمده‌اند و شنیدم که حجم بازدیدکنندگان از نمایشگاه و تعداد ناشران برایشان شگفت‌انگیز بوده است.
وی در ادامه از اعلام همکاری ایتالیا برای برقراری روابط با کشورمان در حوزه چاپ و نشر خبر داد و گفت: در گفتگوهایی که با مسئولان ایتالیایی و ازجمله رئیس اتحادیه ناشران شده است، آنها خواستار همکاری مشترک بودند و قول مساعد دادند تا بتوانیم به معرفی بهتر و بیشتر آثار برتر معاصر فارسی در ایتالیا کمک کنیم.
قاسمی درباره برنامه‌ریزی‌های ایران برای حضور در نمایشگاه‌های کتاب در کشورهای منطقه تاکید کرد: در صحبتی که امروز با معاونت امور فرهنگی وزارت ارشاد داشتیم، قرار شد برنامه‌ریزی مشترکی صورت بگیرد تا برگزاری نمایشگاه کتاب توسط ایران در کشورهای همسایه را بررسی کنیم. می‌خواهیم با برگزاری جلسات با کارشناسان راه‌های ارتقای همکاری با کشورهای منطقه و همسایه را در حوزه نمایشگاه کتاب بررسی کنیم. بر اساس سیاست خارجی اولویت ما کشورهای همسایه و کشورهای پیرامون به ویژه کشورهایی است که در حوزه تمدنی ایران واقع شده‌اند چرا که ما با آنها فرهنگ و زبان مشترک داریم.
سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به انتخابات پیش رو از مردم برای حضور پررنگ در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری،  گفت: دولت ایران بر اساس تکیه به مردم شکل گرفته و به جایی وابستگی ندارد. بنابراین هرچه مردم بیشتر در موضوعاتی که به کشور و سرنوشت آن مربوط است، دخیل باشند، قطعاً می‌توانیم کشورمان را به توانمندی‌های بیشتری برسانیم. انتخابات در این حوزه نقش بسیار مهمی دارد و آرا و نظر مردم بسیار تاثیرگذار است. انتخابات ما نشان‌دهنده وحدت در عین تضارب آرا و تفاوت نگرش هاست. من می‌دانم که این بار هم مردم مثل همیشه نشان می‌دهند که به سرنوشت کشور خود علاقه‌مند هستند.
نام:
ایمیل:
* نظر: