کد خبر: ۴۵۹۹۳
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰
مجتبی آزادیان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com
بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین اتفاقات اقتصادی در پسابرجام از شنبه تا سه شنبه این هفته (16 تا 19 اردیبهشت ماه 1396) در محل دائمی برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. نزدیک به 200 هزار متقاضی داخلی یا به طور دقیقتر حدود 1800 متقاضی داخلی برای حضور در این رخداد مهم ثبت‌نام اولیه کرده بودند که بنابر آمار کسری نوری مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت با وجود استفاده از همه سالن‌ها و فضای‎های باز محل دائمی برگزاری نمایشگاه‎های بین المللی تهران، جانمایی برای حدود ٨٠٠ متقاضی مقدور نشد و مجموع متراژ تقاضاها بالغ بر ٢٠٠ هزار مترمربع یعنی حدود چهار برابر فضای نمایشگاه بین المللی تهران بود.
بنابر اعلام مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت این رویدداد بین‌المللی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین نمایشگاه‌های صنعت نفت در جهان میزبان ١٢٠٧ شرکت ایرانی و ٨١٦ شرکت خارجی از ٣٧ کشور جهان بود.
شرکت‌هایی از آلمان، چین، اوکراین، سوئیس، ایتالیا، امارات متحده عربی، اتریش، ارمنستان، بلژیک، فرانسه، هنگ کنگ، هند، مالزی، موناکو، هلند، لهستان، کانادا، ونزوئلا، کره جنوبی، استرالیا، روسیه، اسپانیا، سنگاپور، ترکیه، انگلیس، آذربایجان، نروژ، سوئد، برزیل، بلغارستان، رومان، ژاپن، نیوزلند، تایوان، پرتغال، اندونزی و فنلاند در بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی ایران شرکت کردند.
همانطور که قابل پیش‌بینی بود، حضور ٣٧ کشور در بیست و دومین نمایشگاه نفت نمایانگر توجه ویژه فعالان صنعت نفت جهان در ایران به ویژه در شرایط پسابرجام بود و زمینه‌های لازم برای استفاده مناسب کشورهای مختلف از این فرصت را به سرعت و سهولت فراهم کرد. در کنار آن شناسایی بهینه و مناسب شرکت‌های مختلف خارجی و ارتباط آنها با شرکت‌های متنوع و فراوان داخلی به سهولت در این نمایشگاه فراهم شد.
در این نمایشگاه شرکت‌های عمده بالادست با محوریت شرکت ملی نفت ایران، شرکت‌های میان‌دست با محوریت شرکت ملی گاز ایران و شرکت‌های پایین دست با محوریت شرکت‌های ملی صنایع پتروشیمی و پالایش و پخش جانمایی شدند. و البته سازندگان تجهیزات و صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی نیز با محوریت انجمن‌ها و اتحادیه‌های مربوط در نمایشگاه امسال حضور فعالی داشتند.
مطابق مواردی که نوری مدیرکل روابط عمومی وزارت نفت پیش‌بینی کرده بود که این نمایشگاه با محوریت جذب سرمایه و انتقال فناوری برگزار می‌شود به وضوح مشاهده شد که  در این رویداد فرصت مناسبی برای معرفی زمینه‌های سرمایه‌گذاری و عرضه توانمندی‌های شرکت‌های فعال در این حوزه اعم از سازندگان تجهیزات، صادرکنندگان، پیمانکاران، سرمایه‌گذاران و شرکت‌های طراحی مهندسی و دانش‌بنیان و همچنین مدیران بخش‌های دولتی و خصوصی بود و قراردادهای متعدد و امضای تفاهمنامه‌های مختلف بین شرکت‌های معتبر داخلی با بخش خصوصی داخلی و خارجی صورت گرفت که زمینه عینیت بخشیدن به پیش‌بینی‌های مسئولان بلندپایه وزارت نفت در پسابرجام را محقق کرد.
در پایان باید گفت که صنعت نفت در بدون شک موفق ترین و تاثیرگذارترین بخش  و حوزه در جهش اقتصادی و ارتباط با دنیا در پسابرجام بوده و می‌توان از صنعت نفت به عنوان نمود عینی رونق اقتصادی در پسابرجام نام برد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار