کد خبر: ۴۶۰۲۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۹
رانندگان اپلیکیشن های تاکسی یاب چطور روزگار می گذرانند؟
وقتی مسافر این تاکسی ها باشی ناخود آگاه حس کنجکاوی ات گل می کند که آیا با کرایه هایی که بعضا 50درصد کرایه آژانس هاست می تواند منبع درآمد خوبی برای رانندگانش در این شهر پرترافیک باشد یا خیر؟
حکایت خلبان و مهندس پروازی که راننده اسنپ شدند!
به گزارش تجارت آنلاین از جام جم، کافی است هر جای خیابان گیر کردی انگشتت را روی مبدا بزنی و بعد مقصد را مشخص کنی و بعد از انتخاب گزینه نحوه پرداخت، بلافاصله مشخصات راننده و پلاک خودرو نمایان می شود و چند دقیقه ای طول نمی کشد که راننده جلوی پایت ظاهر می شود، وقتی سوار خودرو می شوی متوجه می شوی که راننده در تلاش است آموزشهایی را که برای نحوه برخورد با مسافر به او داده رعایت کند، یعنی مودب و صبور باشد تا بتواند 5 ستاره پایان سفر را که مسافر باید بدهد از آن خود کند.
 وقتی مسافر این تاکسی ها باشی ناخود آگاه حس کنجکاوی ات گل می کند که آیا با کرایه هایی که بعضا 50درصد کرایه آژانس هاست می تواند منبع درآمد خوبی برای رانندگانش در این شهر پرترافیک باشد یا خیر؟
ایجاد اشتغال بر پایه «آی تی » یکی از راههای موثر برای از بین بردن بیکاری است و امروزه با استفاده از فناوری های نوین و نرم افزارهایی که به خدمت انسانها گرفته می شود تا خدمات بیشتری ارائه دهد رو به فزونی است و در ایران نیز در حوزه« آی تی» هر روز شاهد استفاده ازنرم افزارهای مختلف در این حوزه هستیم که باعث ایجاد اشتغال برای بسیاری از افراد می شود.
 تاکسی های آنلاینی که امروز به اسم اسنپ و تپ سی معروف شده است از جمله شرکت های فعال در این حوزه است که توانسته با ارائه خدمات ارزانتر کاربران زیادی را به خود جذب کند و به گفته رانندگان یکی از این تاکسی ها، بیش از 70 هزار راننده درکلان شهر تهران مشغول فعالیت در این حوزه هستند و جالب است در میان راننده های آن بسیاری افراد تحصیل کرده از جمله خلبان، مهندس پرواز ،‌حسابدار و... دیده می شود که به دلیل بیکاری یا برای افزایش درآمد وارد این شغل شده اند که از درآمدآن نیز راضی هستند.
 یکی ازاین رانندگان که دانشجو ست درمورد درآمد این کار می گوید: اگر راننده ای صبح تا شب کار کند درآمد روزانه اش می تواند به 200 هزار تومان هم برسد که البته بستگی به تعداد مسافرانی که در مسیرش قرار می گیرند نیز دارد، اما حدود 50 هزار تومان آن هزینه است که برای بنزین و استهلاک ماشین صرف می شود . وی از درآمدش راضی است اما می گوید کار خسته کننده ای است که بخواهی در شهر پرترافیکی چون تهران صبح تا شب تردد کنی.
 وقتی از او می پرسم آیا کرایه ای که دریافت می کند با توجه به اینکه در برخی مسیرها نصف قیمت آژانسهاست باصرفه است می گوید: یکی از دلایل اقتصادی شدن این کار این است که ما درهمان نقطه ای که مسافر را پیاده می کنیم از مسافران دیگر پیام درخواست ماشین دریافت می کنیم و این باعث می شود نسبت به رانندگان آژانس ها که یکسر خالی به آژانس بازمی گردند مسافر بیشتری داشته باشیم.
یک راننده دیگر می گوید: مهندس پرواز است اما در شیفت دوم کارش رانندگی می کند به گفته او این کار درآمد خوبی برای کسی که می خواهد شغل دوم داشته باشد دارد .
 به گفته وی شرکت اسنپ توانسته با در نظر گرفتن پاداش هایی انگیزه کار را افزایش دهد، به عنوان مثال اگر ساعت 6 تا 9 حدود 10 مسیر موفق را کارکند 100 هزار تومان جایزه می گیرد و البته شرکت در ساعات پرترافیک یعنی از 4 صبح تا 7 شب را نیز پورسانت نمی گیرد و به همان اندازه هم جایزه ای هم در نظر گرفته نمی شود یعنی دریافتی و کسر کمیسیون یر به یر می شود.
 راننده دیگری می گوید: معمولا شرکت اسنپ از رانندگان 13 درصد از مبلغ را کمیسیون دریافت می کند اما در زمانهای پرترافیک که ادارات تعطیل می شوند از حدود ساعت 4 تا 7 درصد کمتری کسر می کند و البته برخی مواقع نیز ممکن است پاداشهایی نیز به رانندگان بدهد.
 یکی دیگر از رانندگان اسنپ که خلبان است می گوید: من در شرکت هواپیمایی کارمی کنم اما درآمدم کافی نیست، برای همین در شیفت هایی که آزاد هستم به رانندگی در اسنپ مشغولم و درآمد حاصل از این محل راضی کننده است .
 
وی در باره کمیسیون هایی که اسنپ از رانندگان کسر می کند توضیح می دهد : کسر درصد از رانندگان شامل مدلهای معمولی ماشین می شود؛ یعنی اگر شما با پراید و پژو و ال 90 جابجا شوید این ماشین ها جز ماشین های اکو محسوب می شوند؛ یعنی ماشین های به صرفه و فوری اما شما گزینه دیگری نیز می توانید انتخاب کنید که به نام اسنپ پلاس به شما معرفی می شود که برگزیده و خاص هستند و شامل ماشین های مدل بالاتر هستند که رانندگان آن کرایه های بالاتری دریافت می کنند، مثلا اگر اسنپ مسیر مشخصی رابا ماشین اکو 11 هزار تومان قیمت داده باشد همان مسیر با ماشین اسنپ پلاس 18 هزار تومان خواهد بود که معمولا اسنپ از رانندگان دارای خودروهای با مدل بالاتر کمیسیون نمی گیرد.
 وی می افزاید: البته قرار است اسنپ درآینده گزینه اسنپ بانوان را به این گزینه ها بیافزاید که راننده آنها خانم خواهد بود که به گفته رانندگان این طرح شاید به دلیل پایین بودن درخواست کنندگان برای بانوان به صرفه نباشد.
 سفر هر مسافری وقتی به پایان می رسد، در صفحه اسنپ گزینه ای ظاهر می شود که از شما می خواهد به راننده از 5 ستاره تعریف شده امتیاز بدهید و رانندگان وقتی امتیازهای بیشتری دریافت کنند تشویق می شوند و اگر چندین بار امتیاز منفی بگیرند مجوز آنها باطل می شود، اما این نظرخواهی یک طرفه نیست بلکه اگر شما نیز مسافر مشکل داری باشید راننده اسنپ نیز می تواند به شما رای منفی بدهد و اگر چندین بار رای منفی بگیرید اسنپ دیگر به شما خدمات ارائه نخواهد داد و شما را از لیست مسافرانش حذف خواهد کرد.
 یکی دیگر از رانندگان که حسابدار است می گوید:درشرکتی قبلا به عنوان حسابدار مشغول بوده و درآمد خوبی داشته، اما با تعطیل شدن آن شرکت وارد کارهای بیمه شده و درحال حاضر رانندگی در اسنپ شغل دومش است؛ وی می گوید چون تمام روز کار نمی کند بین 80 تا 100 هزار تومان در روز درآمد دارد، اما آنهایی که وقت بیشتری می گذارند می توانند حتی 200 هزار تومان به بالا درآمد داشته باشند.
 به گفته وی این شرکت توانسته راننده های زیادی را جذب کند و اگر سوء پیشینه نداشته باشید با ارائه مدارکی می توانید راننده این شرکت شوید. از سوی دیگر راننده دیگری از اینکه اسنپ مرتب تعداد رانندگان را در این شرکت افزایش می دهد گله دارد و می گوید تعداد راننده های این شرکت به بیش از 70 هزار راننده در تهران رسیده و هر جا را نگاه می کنید ماشین اسنپ ایستاده است و این باعث می شود که درآمد راننده ها با توجه به مسافران کاهش یابد.
 با وجودیکه رانندگان اسنپ در خیلی از خیابانها ایستاده اند اما برخی از مناطق تهران کم بهره ترند چرا که رانندگان بیشتر در خیابانهایی که مراکز تجاری و اداری واقع شده اند دیده می شود و در شرق تهران و جنوب تهران تردد راننده اسنپی ها کمتر است، به گفته یکی از رانندگان در برخی مناطق تهران مثل جنوب شهر مردم کمتر برای استفاده از ماشین دربستی هزینه می کنند و برخی مناطق چون با نرم افزارهای به روز آشنایی ندارند کمتراز این امکان بهره می برند.
 یادمان باشد اسنپ نیز مانند هر خدمات دیگری قوانین خاص خود را دارد؛ قانون‌هایی که شاید کمتر مسافری از آنها مطلع باشد. رانندگان اسنپ در استخدام این شرکت نیستند بلکه اسنپ تنها واسطه‌ای برای وصل کردن مسافر به رانندگان شخصی است. بنابراین وقتی درخواست سفر می‌کنید، رانندگان مختارند که درخواست شما را قبول یا رد کنند و اسنپ نمی‌تواند آنها را مجبور به قبول درخواست شما کند.


نام:
ایمیل:
* نظر: