کد خبر: ۴۶۰۶۰
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۶
کورش شرفشاهی
روزنامه نگار
در جریان سومین و آخرین دور مناظرات نامزدهای ریاست جمهوری که جمعه گذشته انجام شد سید مصطفی هاشمی طبا تنها فردی بود که در این مناظره به موضوع گردشگری پرداخت و اهمیت آن را گوشزد نمود.
وی در این رابطه گفت: صنعتی که باید بر اساس صادرت شکل بگیرد فقط بر اساس رفع نیاز داخلی است... به همین دلیل صنعت و کشاورزی به آن معنا ایجاد اشتغال نمی کند، و من اصرار دارم که شغل درست از طریق توریسم باید ایجاد شود.
با عنایت به تحول تقریبا محسوسی که طی دو،سه سال اخیر در بخش گردشگری داخلی اتفاق افتاده و تمایل به انجام سفرهای سیاحتی و تفریحی و زیارتی به سبد هزینه بسیاری از خانوارهای ایرانی راه پیدا کرده است، و نیز به دنبال گشایش نسبتا قابل توجهی که در پی توافق هسته ای و برجام برای کشورمان حاصل شده است، و طی آن جهانگردان و گردشگران خارجی زیادی برای دیدار از ایران راه سفر در پیش گرفته اند، به طوری که این روزها در جای جای کشور می توان رد و نشانی از آنها  یافت، با این اوضاع در صورتی که از سوی دولت و مسئولان بخش گردشگری اراده و همت لازم به کار گرفته شود و با بخش خصوصی نیز همراهی و هماهنگی لازم حاصل شود، به طور حتم می توان به اجرای طرح های اقتصادی  و اشتغال زا و تحقق ایده های سودآور و پربازده در بخش گردشگری امیدوار بود.
البته دیدار از کشور دیرپا و افسانه ای ایران همواره و در طول همه ادوار تاریخی گذشته پرجذبه، افسونگر و دلپذیر بوده است؛ کافی است برگ هایی از سفرنامه های سیاحان خارجی را ورق بزنیم و یا مقداری در فضای مجازی جستجو کنیم تا به سهولت دریابیم که چگونه جاذبه هایی طبیعی سحرانگیز و معماری های مفتون کننده شهرها و روستاهای کشورمان و آداب و رسوم پر رمز و راز مردم این دیار هوش از سر این قبیل مسافران و گردشگران ربوده و زبان آنها را به تحسین واداشته است.
از سوی دیگر باید پذیرفت که زمانه دیگر شده است و دوران معاصر امکانات جدید و روزآمد طلب می کند و انتظارات مردم این عصر با متر و معیار گذشتگان همخوانی و تطابق ندارد. پس دوره گردشگری سنتی به سر آمده و رویکردهای مدرن و نوینی در این زمینه در حال بروز و تکوین است که هم برای مجریان و میزبانان، و هم برای مسافران و میهمانان غایت و نهایت بهره و سودرسانی را در پی دارد که اشتغالزایی و کاهش بیکاری در زمره این اهداف قرار می گیرد.
بر این اساس باید پذیرفت که وضعیت بخش گردشگری کشور به طور کلی به دلیل آماده نبودن زیرساخت های استاندارد و مطلوب، ساختار شکننده و کم توانی دارد؛ به گونه ای که :
- وضعیت حمل ونقل در این بخش و درهمه شاخه های جاده ای، هوایی، دریایی و ریلی آن، تا رسیدن به مرزهای مطلوب و مناسب فاصله زیادی دارد.
شرایط اقامتی و امکانات رفاهی گردشگران داخلی و خارجی به دلیل کمبود هتل ها و اقامتگاه های  استاندارد و مجهز به امکانات رفاهی لازم مناسب و رضایتبخش نیست.
- مسیرهای تسهیل شده ای برای اطلاع رسانی در مواردی همچون دریافت ویزا و کسب اطلاع مسافران از چگونگی سفر به ایران، چه در فضای مجازی و چه در دستگاه ها و واحدهای متولی از جمله سفارتخانه ها و نمایندگی های خارج از کشور  وجود ندارد.
-......
با توجه به آنچه که ذکر شد می طلبد که نامزدهای دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در فرصت باقیمانده تا زمان برگزاری انتخابات، توجه به حوزه گردشگری را جزو اهداف و برنامه های خود قرار دهند و دولت منتخب آینده نیز به منظور اشتغالزایی و رفع بیکاری اهتمام ویژه ای به این حوزه داشته باشد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار