کد خبر: ۴۶۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران به کارش پایان داد
آیین اختتامیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شنبه (23 اردیبهشت‌ماه) در مجموعه شهر‌ آفتاب برگزار شد.
به گزارش روزنامه تجارت به نقل از روابط عمومی و اموربین الملل نمایشگاه شهرآفتاب، آیین اختتامیه سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران شنبه (23 اردیبهشت‌ماه) باحضور سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی، معاونت فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، امیرمسعود شهرام‌نیا، قائم‌مقام رئیس نمایشگاه، مهدی اسماعیلی‌راد، معاون اجرایی نمایشگاه و جمعی از اصحاب فرهنگ و قلم در مجموعه شهر‌ آفتاب  برگزار شد.
سیدرضا صالحی امیری در این مراسم اظهار کرد: امروز مهم است،زیرا ما رسما اعلام کردیم کلید اجرایی نمایشگاه کتاب تهران و سراسر کشور را به اتحادیه‌های نشر واگذار خواهیم کرد. تاکید می‌کنم از فردا سیاست‌ واگذاری نمایشگاه کتاب را در سراسر کشور اعمال خواهیم کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: باید تدوین یک پیش‌نویس و تفاهم‌نامه نیز نه تنها در تهران بلکه در شهرستان‌ها صورت بگیرد تا واگذاری امور اجرایی عملیاتی‌تر شوند. ضمن اینکه سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به همراه واگذاری مسئولیت‌های اجرایی، افزایش میزان حمایت‌ها است.
مقام عالی‌رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیح داد: در پایان سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران یعنی امروز در حضور همه شما اصحاب فرهنگ و نشر و مهمانان خارجی اعلام می‌کنم که سیاست رسمی ما واگذاری کلیه امور اجرایی فرهنگ به اهل فرهنگ است؛ در حوزه مطبوعات، سازمان رسانه‌ای را در دولت در دست بررسی داریم که به‌زودی به تصویب خواهد رسید، در حوزه هنر، سازمان هنر را در حال بررسی داریم همچنین در حوزه نشر اتحادیه‌های رسمی وجود دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: واگذاری امور اجرایی نمایشگاه کتاب تهران به تشکل‌های نشر و بحث خصوصی حرکتی مبتنی بر تفکر و برنامه است که ما آن را در ابتدای این دولت به جامعه بزرگ نشر قول داده بودیم؛ این خود آغازی است برای واگذاری بسیاری از مسئولیت‌های اجرایی دیگر.
وی اظهار کرد: نمایشگاه کتاب تهران بهار فرهنگی کتاب و کتابخوانی و اقتصاد نشر است، یک رخداد فرهنگی در سطح ملی است و فراتر از نمایشگاه است. مجموعه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی در نمایشگاه کتاب شکل می‌گیرد. نمایشگاه کتاب تهران سالم‌ترین فعالیت فرهنگی در کشور محسوب می‌شود. معتقدیم دولت باید کمترین مداخله را در نمایشگاه داشته باشد. نمایشگاه کتاب تهران از این جهت زیبا است که همزمان گفت‌وگوی فرهنگی میان مولفان، ناشران و مردم صورت می‌گیرد و از این منظر می‌توان نمایشگاه سی‌ام را نمایشگاه گفت‌وگوی فرهنگی نامید.
صالحی امیری ادامه داد: کتاب خود مظهر گفت‌وگوی فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی است؛ حضور 140 نمایندگی از کشورهای مختلف در نمایشگاه کتاب تهران و حضور کشور ایتالیا بیانگر توجه جمهوری اسلامی ایران به ابعاد دیپلماسی فرهنگی است. حضور شهر مهمان (استانبول) بیانگر توسعه روابط ایران با کشورهای همسایه است.
وی افزود: اساسا یکی از فلسفه‌های تشکیل این نمایشگاه کتاب پرسش‌گری و نقد است. اگر پرسش‌گری و نقد در جامعه شکل نگیرد تفکر و اندیشه نیز زیرزمینی می‌شوند. اما در جامعه‌ای امن، پرسش‌گری آزاد شود شخصیت‌های مانند مطهری و طباطبایی ظهور و بروز پیدا می‌کنند. جامعه بی‌پرسش در عرصه عمومی جامعه بی‌نیاز از کتاب و کتابخوانی است. در چنین جامعه‌ای با انبوهی از آسیب‌های انسانی، اخلاقی و فرهنگی مواجه می‌شویم. در جامعه‌ بی‌اعتنا به کتاب باید منتظر جهل و پوپولیسم باشیم. کتاب جامعه، را از پوپولیسم نجات می‌دهد.  در جامعه‌ای که کتابفروشی وجود نداشته باشد رذیلت جایگزین فضیلت، دروغ جایگزین صداقت، منافع فردی جایگزین منافع عمومی، نامردی جایگزین جوانمردی، ترس جایگزین صداقت، شایعه جایگزین دروغ و تحجر جایگزین روشنفکری می‌شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در جامعه‌ای که نقد وجود نداشته باشد مناظره جای مصالحه، جهل جای آگاهی، تحجر جای روشنگری می‌شود بنابراین کتاب بخوانیم و دیگران را به کتابخوانی تشویق کنیم تا جامعه‌ای با زیست فرهنگی داشته باشیم.
مقام عالی‌رتبه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ما بر این باور هستیم که حل مساله کتاب و نشر به یک عزم ملی نیاز دارد. سی‌امین نمایشگاه کتاب تهران به پایان رسید اما همچنان مساله کتاب و اقتصاد نشر با  ده‌ها مشکل روبه‌رو است. اقتصاد نشر و کتابخوانی در رخدادهای اجتماعی و سیاسی نباید مغفول بماند. کتاب رکن پایدار فرهنگ ایرانی ـ اسلامی است.
صالحی امیری افزود: زوال کتاب، زوال فرهنگ و پیوندهای اجتماعی است. زیبنده ایران اسلامی نیست که کتاب به اولویت ثانوی تبدیل شود. تمام قوا باید بسیج شوند تا فرهنگ در جامعه شکوفا شود. شکوفایی فرهنگ با شکوفایی کتاب ممکن می‌شود.
وی تاکید کرد: داشتن نمایشگاه کتاب دایمی با زیرساخت‌های لازم حق مسلم مردم و ناشران است. نباید ناشران، مولفان و مردم در نمایشگاه دچار مشکل عدیده شوند. بنده در همین‌جا از بابت همه مشکل که در این مدت به‌ویژه در اثر بارندگی وقوع پیوست شدیداً‌ عذرخواهی می‌کنم و امیدوارم در نمایشگاه بعدی شاهد چنین رخدادهایی نباشیم.  سی‌‌امین نمایشگاه کتاب تهران به‌پایان رسید باید تلاش کنیم در نمایشگاه کتاب سال آینده فرصت‌ها را تقویت و آسیب‌ها را رفع کنیم.
سی‎اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با شعار «یک کتاب بیشتر بخوانیم» و با ریاست سیدعباس صالحی از 13 تا 23 اردیبهشت در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب میزبان علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی خواهد بود.
نام:
ایمیل:
* نظر: