کد خبر: ۴۶۲۳۰
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۶
سخنگوی شورای نگهبان خواستار شد :
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در صورت دو مرحله‌ای شدن انتخابات، از زمان اعلام نتایج، تبلیغات دور دوم آغاز می شود و انتخابات در جمعه بعدی (5 خرداد) برگزار می‌شود.
اعلام نتایج انتخابات به صورت تدریجی باشد
سخنگوی شورای نگهبان گفت: در صورت دو مرحله‌ای شدن انتخابات، از زمان اعلام نتایج، تبلیغات دور دوم آغاز می شود و انتخابات در جمعه بعدی (5 خرداد) برگزار می‌شود.
عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در نشست امروز خبری خود با اصحاب رسانه با بیان اینکه انتظارمان از مردم این است که گام‌های خود را برای تعیین سرنوشت در روز جمعه بردارند، گفت: انتخابات جلوه مردم سالاری دینی است لذا به نحو احسن و خوب باید از طریق رسانه‌ها منعکس شود.
وی تصریح کرد: شورای نگهبان به عنوان تنها ناظر قانونی انتخابات وظایفی دارد که تلاش می‌کند امانتدار آ‌رای مردم بوده و از این حق‌الناس پاسداری کند.
سخنگوی شورای نگهبان درباره تلاش‌های شورای نگهبان در زمینه اجرایی بیان داشت: بحث نظارت در انتخابات غالبا با موضوع بررسی صلاحیت‌ها در افکار عمومی گره خورده است اما اقدامات متعدد دیگری هم در این شورا از طریق هیئت‌های نظارتی انجام می‌شود.
کدخدایی ادامه داد: اقدامات نظارتی شورای نگهبان تاکنون انجام شده مانند نظارت بر طراحی و چاپ تعرفه‌ها که بسیار موضوع حساسی است و دوستان ما به صورت شبانه روزی بر روی این موضوع نظارت داشتند.
وی با بیان اینکه در سر صندوق‌های اخذ رأی هم بین سه تا پنج ناظر حضور خواهند داشت، اذعان کرد: کار آموزش و ساماندهی این ناظران زمان‌بر بود که از مدت‌ها قبل انجام شده است.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: جهت ایجاد اطمینان نامزدها و طرفداران آنها نیز قانونگذار راه‌هایی را پیش بینی کرده است مانند حضور نمایندگان آنها بر سر صندوق‌های اخذ رأی که ما از نمایندگان نامزدها دعوت کرده‌ایم تا روز جمعه شاهد کار نظارتی ما باشند و گزارشات و مطالب خود را از طریق ارتباط نزدیک به ما ارائه کنند.
کدخدایی با اشاره به ایجاد صندوق‌های اخذ رأی در کشورهای دیگر برای ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز بیان داشت: اقدامات اولیه مانند ارسال تعرفه‌ها صورت گرفته است و در بیش از صد کشور انتخابات ریاست جمهوری انجام می‌شود.
وی افزود: انتخابات در جمهوری اسلامی ایران از سوی مردم، برای مردم و توسط مردم انجام می‌شود و بر اساس قانون نیز اعضای هیئت‌های اجرایی و هم ناظران از میان همین مردم انتخاب می‌شوند.
سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه سلامت انتخابات برای ما بسیار حائز اهمیت است، گفت:‌ این انتخابات منجر به عزت ملی کشورمان می‌شود و امیدواریم اخبار صحیح به مردم داده شود تا شاهد حضور گسترده ملت ایران در پای صندوق‌های رأی باشیم.
کدخدایی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تاکنون از سوی هیئت‌های خارجی درخواستی برای انجام نظارت بر انتخابات انجام شده است، اظهار داشت: نظارت بر انتخابات از سوی نهادهای بین‌المللی و  کشورها به صورت توافقی انجام می‌شود و این امر در کشوری اتفاق می‌افتد که دارای مشکلاتی باشد اما در ایران انتخابات مردمی‌ است و تاکنون ضرورتی برای این امر وجود نداشته است اگرچه ما ابایی از این موضوع نداریم و می‌توانیم تجربیات خود را به دیگران ارائه کنیم.
وی در ادامه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بحث امکان حضور سازمان های مردم نهاد در انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است، تصریح کرد: روش‌های قانونی برای این امر وجود دارد و انتخابات بر اساس فعالیت اشخاص شکل می‌گیرد لذا نامزدها می‌توانند نمایندگان خود را بر سر صندوق‌های اخذ رأی داشته باشند و هیچ منعی هم از لحاظ قانونی برای حضور سازمان‌های مردم نهاد وجود ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در واکنش به عدم تأیید صلاحیت احمدی نژاد در انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان هم گفت: بررسی صلاحیت‌ها در شورا بر اساس سوابق افراد و نهایتا با توجه به آرای اعضای شورای نگهبان انجام می‌شود.

کدخدایی در ادامه افزود: همانند سوابق گذشته زمانی که اعضای شورا موافق با تأیید شخصی نباشند بعد از رأی گیری احراز صلاحیت وی اعلام می‌شود که اشخاص دیگری هم بودند با وجود رأی نزدیک اما آرای کافی را برای تأیید صلاحیت کسب نکردند.
وی با اشاره به صدور کارتها برای نمایندگان نامزدهای انتخاباتی از سوی وزارت کشور بیان داشت:‌ بر اساس قانون وزارت کشور باید با هماهنگی شورای نگهبان محل حضور نمایندگان نامزدها را تعیین کند.
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه تاکنون 200 مورد شکایت به قوه قضاییه ارسال شده است، گفت: شورای نگهبان از زمان شکل گیری تبلیغات انتخابات تا پایان ساعت رأی گیری شکایت‌ها را دریافت می‌کند و براساس قانون با دوستان وزارت کشور این موضوع را بررسی و به قوه قضاییه ارسال می‌کنیم که تاکنون 200 مورد ارسال شده است.
کدخدایی ادامه داد: به سرعت مشغول رسیدگی به تخلفات هستیم و گزارش آن منعکس خواهد شد البته تخلف عمده‌ای که بر سرنوشت انتخابات تأثیرگذار و تعیین کننده باشد تاکنون به دست ما نرسیده است.
وی همچنین در واکنش به اظهار نظر وزیر کشور درباره یک دوره‌ای شدن انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت:‌ بنده اهل پیشگویی نیستم و خواهش می‌کنم عزیزان ما در وزارت کشور این گونه موارد را با حدس و گمان پیش نبرند، امیدواریم آنچه که به مصلحت کشور و انتخابات است صورت بگیرد.
 سخنگوی شورای نگهبان تأکید کرد: اینکه انتخابات یک مرحله‌ای یا دور مرحله‌ای می‌شود را باید بعد از نتایج روز جمعه 29 اردیبهشت ماه شاهد بود زیرا هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم رقابت‌ها جدی‌تر شده و شور و اشتیاق مردمی نیز بیشتر می‌شود، اما نباید پیشگویی کرد و باید دید مردم چه گام مهمی را در این راه برمی‌دارند.
کدخدایی اظهار داشت: در صورت دو مرحله‌ای شدن انتخابات جمعه هفته بعد انتخابات مرحله دوم انجام می‌شود و تبلیغات نامزدها هم از همان زمان اعلام نتایج تا 24 ساعت قبل از آغاز رأی گیری انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه گزارشات تخلفات انتخاباتی به صورت روزانه برای ما ارسال می‌شود بیان داشت: هر کدام از گزارشات که مقرون به صحت است را می‌توانند برای ما ارسال کنند، برای شورای نگهبان هیچ تفاوتی ندارد چه شخصی مرتکب تخلف شده و برای نهاد‌های مسئول ارسال می‌کند، همچنین گزارشاتی را از تخلفات در روند انتخابات برای اعضای فقهای شورای نگهبان ارسال می‌کنیم.
کدخدایی در پاسخ به سوال  باشگاه خبرنگاران جوان پیرامون اظهار نظر وزیر کشور که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری را بعد از تجمیع در پایان اعلام می‌کند آیا این امر منجر به شایعه در کشور نمی‌شود گفت: قانون تکلیف نکرده است که نتایج انتخابات به صورت یکباره اعلام می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: بر اساس قانون باید تجمیع صورت گرفته و اسناد تبادل شود و وزارت کشور، اعلام نتیجه کند اما بر اساس تجربه در گذشته و حساسیت انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر اینکه اشخاص می‌خواهند سریعتر اخبار را بشوند پیشنهاد ما این است که گزارش و نتایج به تدریج برای مردم اعلام شود.
وی تأکید کرد: هر چند این امر در اختیار وزیر کشور است اما ما پیشنهاد می‌کنیم تا نتایج انتخابات به صورت تدریجی اعلام شود.
کدخدایی با بیان اینکه تخلفات انتخاباتی شامل چند دسته می‌شود، گفت: 200 تخلف ارسالی به قوه قضاییه در مورد تبلیغات و مواردی بود که اشخاص مرتکب توهین شده بودند که این امر همیشه به صورت جزئی در انتخابات وجود داشته و موجب اعتراض نامزدها و نمایندگان شده است که اینگونه موارد تنها برای قوه قضاییه ارسال می‌شود.
سخنگوی شورای نگهبان در ادامه تصریح کرد: بخش دیگر تخلفات آن است که منجر به تعیین سرنوشت انتخابات شود که ما به ازای آن رأی‌های یک صندوق، شعبه و حوزه ابطال می‌شود و این موضوع از اختیارات شورای نگهبان است.
وی تأکید کرد: ارائه گزارش این تخلفات هم می‌تواند از طریق ستاد‌های نامزدها برای قوه قضاییه ارسال شود و یا آن که در همان ابتدا به شورای نگهبان بیاید که در نهایت رسیدگی خواهد شد.

کدخدایی همچنین با اشاره به تخلفات روز رأی‌گیری هم اظهار داشت: خبرنگاران در ستاد انتخابات وزارت کشور حضور دارند که می‌توانند از روند برگزاری انتخابات گزارش‌هایی را تهیه کنند و با استفاده از نیروهای مشخص شده، شکایت‌های ارائه شده پیگیری می‌شود که در صورت لزوم از قوه قضاییه هم کمک گرفته خواهد شد.
سخنگوی شورای نگهبان گفت: یک نوع اعتراض‌های دیگر هم وجود دارد که به روند برگزاری انتخابات مربوط می‌شود و گزارشات آن تا پایان روز انتخابات به ما ارسال شده و بین 7 تا 10 روز شورای نگهبان می‌تواند در مورد بررسی و اعلام نظر کند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با توجه به ثبت‌نام خانم‌ها در انتخابات ریاست جمهوری چرا هیچکدام تأیید نشدند گفت: شورای نگهبان بر اساس قانون تعاریفی را با توجه به تعریف رجل سیاسی ارائه کرده و بر روی این موضوع در حال بررسی و کار است.
کدخدایی ادامه داد: با توجه به درخواست تفسیر 115 قانون از سوی یکی از نامزدها، آن را در دستور کار داریم تا بتوانیم بعد از انتخابات تعریف رجل سیاسی را به اتمام برسانیم اما بانوان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری هم همانند دیگر داوطلبان مورد بررسی و رأی گیری قرار گرفته‌اند و این شورا تا زمان اعلام تفسیر اصل 115 نگاهی دیگری ندارد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه امر نظارت را بر روی انتخابات در آمریکا انجام خواهید داد، بیان داشت: هموطنان خارج از کشور حق شرکت در انتخابات را دارند بر این اساس ما باید امکانات لازم را در این زمینه ایجاد کنیم.
وی تصریح کرد: تعداد ایرانیان مقیم آمریکا قابل توجه است و ما آن‌جا حافظ منافع داریم که فعالیت‌های ما را در آنجا انجام می‌دهد و اعضای هیأت نظارت از دوستان وزارت خارجه هستند. ناظران انتخابات نیز از میان ایرانیان مقیم خارج از کشور انتخاب می‌شوند.
کدخدایی با اشاره به ضوابط تبلیغات در فضای مجازی گفت: دو سال قبل قانون نظارت بر تبلیغات در فضای مجازی تصویب شد لذا در صورت ارائه گزارش از اشخاص مرتکب توهین و تخلف در فضای مجازی به ما، شورای نگهبان و قوه قضاییه می‌تواند آن را پیگیری کند.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا تمام رؤسای جمهور ایران بعد از اتمام کار جزو انحرافیون و فتنه‌گران محسوب شده و بعد در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای کشور تصمیم‌گیری می‌‌کنند بیان داشت: این طور نیست که همه رؤسای جمهور ایران اینگونه باشند، مسائلی در فضای سیاسی مطرح می‌شود که لزوما مورد تأیید نظام و شورای نگهبان نیست.
وی تأکید کرد: اگر شورای نگهبان صلاحیت فردی را تأکید یا رد می‌کند به معنای جلوگیری از فعالیت وی در مکان‌های دیگر نیست و تنها آن شخص برای تصدی پست مورد نظر صلاحیت نداشته است.
کدخدایی همچنین در واکنش به اینکه آیا برای تعیین سه نامزد اصولگرا و سه نامزد اصلاح‌طلب از سوی شورا نگهبان برنامه‌ریزی انجام شده بود تصریح کرد: نگاه شورای نگهبان به صلاحیت سیاسی و جناحی نیست و تنها بر اساس معیارهای قانونی و آرای اعضای شورای نگهبان تصمیم‌گیری می‌کند.
سخنگوی شورای نگهبان با تأکید بر اینکه بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری بعد از اعلام تأیید صلاحیت داوطلبان بار دیگر صلاحیت آن‌ها را بررسی کند افزود: هرگاه مدارک جدیدی در باره یک نامزد به شورای نگهبان ارسال شود که موجب مخدوش شدن صلاحیت این شخص شود شورای نگهبان می‌تواند بار دیگر اظهار نظر کند.
وی همچنین در ادامه با اشاره به برخی مطالب درباره ایجاد همایش‌های تبلیغاتی در فضای باز از سوی نامزدها نیز اذعان داشت: اگر مقررات یا تدابیری از سوی وزارت کشور یا شورای امنیت ملی در این باره اتخاذ شده باشد منعی ندارد.
کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه برخوردی با اشخاصی که از بی‌سوادی یا سن بالای دیگران در زمان رأی‌گیری سوءاستفاده می‌کنند اندیشیده شده بیان داشت: بر اساس قانون حتی‌المقدور افراد باید شخصا آرای خود را به صندوق بیاندازند اما در صورت ناتوانی می‌توانند این وظیفه را بر عهده شخص مورد اعتمادشان قرار دهند.
سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به جهت گیری رسانه‌های عمومی علیه یک نامزد اظهار داشت: بر اساس قانون رسانه‌هایی که از اموال عمومی و بیت‌المال استفاده می‌کنند نباید مورد استفاده یک نامزد قرار گرفته و از وی جانب‌داری شود زیرا رسانه‌های عمومی هم چون صدا و سیما نباید رفتاری جانبدارانه داشته باشند.
وی تأکید کرد: در صورت ارسال گزارش در این مورد به طور حتم با آن‌ها برخورد می‌شود و مسیر قوه قضاییه را در این باره طی خواهیم کرد.
کدخدایی با تأکید بر اینکه نامزدهای انتخاباتی و اطرافیانشان حق افطرا و توهین به نامزد دیگر را ندارند بیان داشت: در صورت بروز چنین اتفاقاتی اشخاص می‌توانند به قوه قضاییه و شورای نگهبان ارائه کنند.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا جهت گیری و اظهارات سخنگوی قوه قضاییه که موجب استفاده علیه یکی از نامزدهای انتخاباتی شده تخلف محسوب نمی‌شود، اذعان داشت: این امر از جمله تخلفاتی است که در قانون پیش‌بینی شده و آن را بر عهده قوه قضاییه قرار داده است اما اگر اظهارات بر انتخابات تأثیرگذار باشد این موضوع در شورای نگهبان بررسی و اعلام نظر می‌شود.
وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه شورا چه تمهیداتی را برای جلوگیری از هجمه‌ها و اعتراضات علیه خود اندیشیده است، گفت: چشمان ما به دست شماست و به شخصی اعتراض و شکایت نمی‌کنیم، مردم می‌دانند که شورا نگهبان رفتاری بر اساس قانون دارد و اشخاصی هم از این موضوع ناراحت شده و مطالبی را بیان می‌کنند و در نهایت متوجه اشتباه خود می‌شوند.
کدخدایی با اشاره به اعلام انصراف دو نامزد انتخاباتی بیان داشت: انصراف باید بر اساس قانون توسط فرد یا نماینده وی اعلام و تحویل داده شود و بعد از آن دیگر شخص نمی‌تواند فعالیت و تبلیغات انتخاباتی داشته باشد.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همانند مجلس دهم که یک داوطلب بعد از اخذ رأی کافی دراستان خود از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد می‌توان در انتخابات ریاست جمهوری همچنین اقدامی انجام داد تأکید کرد: آرزو می‌کنیم چنین اتفاقی پیش نیاید.
وی در واکنش به برخی خبر‌ها مبنی بر حضور عضو شورای نگهبان در میتینگ انتخاباتی یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از نامزدهای انتخاباتی به محل جامعه مدرسین رفته که آیت‌الله یزدی هم به عنوان عضو این جامعه در آن مکان حضور داشته است لذا ایشان در میتینگ انتخاباتی شخصی حضور نداشته است.


نام:
ایمیل:
* نظر: