کد خبر: ۴۶۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۷
رییسی در تالار آدینه تهران:
رییسی گفت: ما بسیار درباره سند برجام حرف داریم اما چون سند شد و آن چه که آن را مصون کرد، نه شرط رهبری بود که اگر نبود این سند مصون سازی نمی شد اما بهرحال آقایان کارهایی کرده‌اند که حتی در این سند هم نبوده است.
با دیپلماسی التماس نمی‌توان مسائل کشور را حل کرد
رییسی گفت: ما بسیار درباره سند برجام حرف داریم اما چون سند شد و آن چه که آن را مصون کرد، نه شرط رهبری بود که اگر نبود این سند مصون سازی نمی شد اما بهرحال آقایان کارهایی کرده‌اند که حتی در این سند هم نبوده است.
به گزارش تجارت آنلاین از ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی در جمع دانشگاهیان در تالار آدینه تهران با بیان اینکه نقش اساتید به عنوان چهره های اثر گذار در سمت گیری جامعه مهم است، گفت: وضعی که امروز جامعه به آن مبتلا شده، باورمان این است که مشکلات اقتصادی جامعه را رنج می دهد و وضعیت رکود در اقتصاد حاکم است و علی رغم وعده‌هایی که داده می شد همچنان مشکلات وجود دارد و آن کلیدی که تصور می شد باز کننده قفل‌های کشور است، امروز ناکارآمدی خود را نشان داده است.
وی ادامه داد:امروز خود آقایان دولتی هم معترفند که نیمی از ظرفیت تولید کشور خوابیده است و در چنین شرایطی دلسوزان جامعه که از جمله آنان همین دانشگاهیان هستند بسیار رنج می کشند.چطور دانشگاهیان می فهمند که تنها نیمی از ظرفیت های تولید کشور فعال است، می فهمند که فقیران روز به روز فقیرتر و ثروتمندان ثروتمندتر می شوند، می فهمند که اوضاع ما در میان کشورهای همسایه چگونه است، اما آقایان دولتی متوجه این نیستند؟
رییس اظهار کرد: حوزه فعالیت ما در آمریکای لاتین که هم حوزه اقتصادی و هم اجتماعی ما است و سال‌ها در آن سرمایه گذاری شده بود، امروز مورد بی توجهی قرار گرفته است، چونان که گویا فقط سه، چهار کشور در دنیا وجود دارد و سایر کشورهای جهان دیده نمی شوند.
این کاندیدای ریاست جمهوری اضافه کرد: ما بسیار درباره سند برجام حرف داریم اما چون سند شد و آن چه که آن را مصون کرد، نه شرط رهبری بود که اگر نبود این سند مصون سازی نمی شد اما بهرحال آقایان کارهایی کرده‌اند که حتی در این سند هم نبوده است.
وی ادامه داد: در واقع آقایان دارند به صورت داوطلبانه کارهایی را انجام می دهند که در برجام هم نبوده است اما ما معتقدیم که در این سند ما یک سری پیش پرداخت هایی انجام داده ایم اما چک مان را نقد نکرده ایم و به نظر می رسد با روحیه این دولت چک برجام قابل نقد شدن نیست و دولتی انقلابی و جهادی برای این کار لازم است. چه کسی نمی داند که استقلال در اقتصاد، صنعت و علم و فناوری به نفع یک کشور است، چرا امروز شاهد آب شدن شمع استقلال اقتصادی هستیم و کسی کاری نمی کند؟
وی افزود:من خودم یک بار حضوری به آقای روحانی گفتم که آقا! مگر شما رییس ستاد مبارزه با مواد مخدر نیستید؟ چرا یک جلسه از این ستاد برگزار نمی شود؟ من این موضوع را به ایشان گفتم و چندین بار پیگیری کردم اما به جایی نرسید و توجهی انجام نشد.
رییسی اظهارکرد: بچه‌هایی که درس خوانده اند و امروز حرفی برای گفتن دارند، غصه شان گرفته است که می توان کارهایی بکنند اما فضایی برای شان فراهم نیست. اگر آزادی پژوهش و تحقیق را قبول دارید اجازه دهید دانشجویان کارشان را انجام دهند، چرا سکوی آزمایش موشک را در دانشگاه شریف برداشتید؟ چرا اجازه پرتاب ماهواره توسط دانشجویان را ندادید؟ما امروز دچار تحریم علمی هستیم.
وی ادامه داد: ما تا یک حرفی می زنیم آقایان زود جوابیه صادر می کنند، که اگر درست باشد عیبی ندارد اما اینگونه نیست، ما گفتیم پولی که امروز از فروش نفت به دست می آوریم را تمام و کمال تحویل می گیریم؟ جواب دادند که بله، این پول تماما در اختیار دولت قرار می گیرد. آقایان، ما خودمان طلبه هستیم، چرا با کلمات بازی می کنید؟ می گویید در اختیار دولت قرار می گیرد، واقعیت این است که بدون اجازه نمی توانید از این پول برداشت کنید.
وی افزود: اجرای سند 2030 یعنی تعلیق داوطلبانه سند علمی و آموزشی آموزش و پرورش که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است در حالیکه به جای اجرا کردن مواردی از آن که مورد ادعای دولت است، می توان مواردی که به سیاست های مان نزدیک است را بومی سازی کنیم.سیاست های نادرست امروز سبب شده که در ازای یک گام به جلو، چند گام به عقب باز گردیم، ما به آزادی علمی، آزادی دانشجویان و آزادی زنان هم معتقدیم هم به آن عمل می کنیم اما با رونمایی از یک سند که حقوق شهروندی رعایت نمی شود، هنر دولت این است که از آزادی حفاظت کنیم.
این کاندیدای ریاست جمهوری افرود: دیپلماسی التماس که نمی توان مسائل کشور را حل کرد. باید در دیپلماسی مقتدرانه برخورد کرد. برخی می گویند ما که بیاییم می خواهیم تحریم ها را برگردانیم حالا اینکه چقدر تحریم ها برداشته شده است، جای حرف دارد اما نکته این است که مهمترین مشکل ما در تحریم تحریم های بانکی بود که همچنان وجود دارد، این را ما نمی گوییم همین آقای سیف گفتند که نتیجه تقریبا هیچ بوده است و خود آقایان هم به این موضوع معترفند.
وی در پایان تصریح کرد: این طرح سلامت که پیدا شده است در همین مجلس شورای اسلامی، از چپ ترین نیروها تا راست ترین نیروها معتقدند که واقعا اتفاق خاصی دارد انجام می شود که اگر مدیریت نشود ، معلوم نیست که منابع مالی کشور را به کجا می برد و آیا آن رفاهی را که وعده می دهد عملی می کند یا نه؟
پیش از این قرار بود آخرین سخنرانی رییسی در تهران در دانشگاه تهران برگزار شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار