کد خبر: ۴۶۳۳۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶
اوپک بازار نفت را غافلگیر می کند
اوپک ممکن است تلاش کند با اعلام کاهش بیشتر تولید یا حتی تمدید بیشتر تولید، یعنی حتی تا بعد از مارس ۲۰۱۸ بازار را غافلگیر کند.
جهان در انتظار شوک جدید افزایش قیمت نفت
اوپک ممکن است تلاش کند با اعلام کاهش بیشتر تولید یا حتی تمدید بیشتر تولید، یعنی حتی تا بعد از مارس ۲۰۱۸ بازار را غافلگیر کند.
به گزارش رویترز، وزرای کشورهای عضو اوپک هفته آینده عازم وین می شوند تا احتمالا توافق کاهش تولید را بر اساس توافقات غیررسمی صورت گرفته میان اعضای کلیدی این توافق، تمدید کنند.
عربستان و روسیه اوایل این هفته اعلام کردند که بر سر ضرورت تمدید توافق کاهش تولید توسط اوپک و غیراوپکی ها برای 9 ماه دیگر به توافق رسیده اند.
ریاض و مسکو متعهد شده اند بخش عمده ای از بار اجرای توافق فعلی کاهش تولید بین صادر کنندگان اوپکی و غیر اوپکی نفت را به دوش بکشند. از این رو، توافق این دو کشور در مورد ضرورت تمدید توافق موجب شده تا احتمال تمدید در نشست رسمی اوپک در هفته آینده بسیار محتمل به نظر برسد.
دیگر وزرای کشورهای عضو اوپک نیز قبلا سیگال هایی مبنی بر حمایت از تمدید توافق کاهش تولید ارسال کرده اند. ایران و عراق نیز گفته اند که موافق تمدید توافق هستند و این هرگونه مانع احتمالی را از سر راه تمدید توافق بر می دارد.
از نظر تئوریک، اوپک ممکن است تلاش کند با اعلام کاهش بیشتر تولید یا حتی تمدید بیشتر تولید، یعنی حتی تا بعد از مارس 2018 بازار را غافلگیر کند، اما اکثر تحلیلگران و تجار احتمال این مسئله را کم می دانند.
عربستان و روسیه با اعلام اینکه «هر کاری لازم باشد برای دستیابی به هدف تثبیت بازار و کاهش هحجم ذخایر نفت جهان به متوسط 5 سال گذشته انجام می دهند» امکان چنین توافقات غیرمنتظره ای را محتمل نگاه داشته اند.
تجربه گذشته تولید کنندگان نفت نشان می دهد که تصمیم گیری برای کاهش بیشتر تولید موجب افزایش قابل توجه قیمت ها در روزهای بعد از اعلام این کاهش خواهد شد اما تمدید تاثیر چندان قابل توجهی بر بازار نخواهد داشت و یا حتی موجب کاهش جزئی قیمت ها خواهد شد.


نام:
ایمیل:
* نظر: