کد خبر: ۴۶۳۵۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۴
از سوی رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور منتشر شد؛
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور 18 برند سیگار شامل مارلبرو، رویال 5، رویال، میکادو، کینگ دام، سر، والدن، میامی، اس ایکس، بن، اروس، آفایر (افیر)، سناتور، لامبورگینی، مراد، امرالد، دی اند جی و ماک (مک) را قاچاق اعلام کرد.
اعلام نام 18 برند سیگار قاچاق
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور فهرست 18 برند سیگارهای قاچاق را اعلام کرد.
به گزارش وزارت صنعت، معدن و تجارت، علی اصغر رمزی اظهار داشت: سال گذشته 20 برند سیگار بدون اخذ مجوز برای تولید یا واردات در بازار به صورت قاچاق عرضه می شد.
به گفته این مقام مسوول، انتشار فهرست سیگارهای قاچاق موجب آگاهی مردم برای نخریدن و مصرف نکردن به دلیل مضر بودن آنها و تشدید برخورد با این نشان های قاچاق توسط دستگاه های نظارتی می شود.
وی گفت: اخیرا در کارگروه تخصصی مربوطه در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز مقرر شد تا فهرست یاد شده به روز شده و اقلامی که حجم قاچاق آنها قابل توجه بوده و فاقد مجوز واردات یا تولید هستند، تهیه و به دستگاه های ذیربط ابلاغ شود.
رئیس مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور همچنین به مصرف کنندگان سیگار هشدار داد که سیگارهای قاچاق بدون کنترل های آزمایشگاهی وارد بازار می شوند، درصد مواد مضر آنها کنترل نمی شود و عمدتا دارای برگ های توتون با سموم دفع آفات نباتی بالا هستند.
وی با بیان اینکه کارخانه های معتبر مجاز به استفاده از این برگ های توتون نیستند، تصریح کرد: این برگ ها توسط کارخانه های غیرمجاز برخی کشورها از جمله برخی کشورهای همسایه خریداری می شود و اقدام به تولید برندهای جعلی سیگارهای متفاوت که برندهای معروف و گرانقیمت را نیز شامل می شود، می کنند.
رمزی خاطرنشان کرد: این نوع سیگارها با همان دستگاه های پیشرفته کارخانه های اصلی تولید می شوند که بسیار مشابه برند اصلی هستند، به طوری که برای مصرف کننده غیرقابل تشخیص است.
وی گفت: اکنون ملاک تشخیص اصلی یا قاچاق بودن سیگارها داشتن پیام و تصویر بهداشتی است و سیگارهایی که تصویر بهداشتی مانند تصویر ریه، چکمه و ... ندارند قاچاق تلقی می شوند.
این مسوول ادامه داد: قاچاق این سیگارها قابل توجه است و در قالب 18 نام نشان تجاری (برند) به عنوان سیگارهایی که قطعا قاچاق محسوب می شوند تهیه و به دستگاه های نظارتی از سوی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ شده تا در سطح بازار و عرضه برخورد قانونی با شدت بیش از پیش صورت پذیرد.
برپایه این گزارش، مارلبرو، رویال 5، رویال، میکادو، کینگ دام، سر، والدن، میامی، اس ایکس، بن، اروس، آفایر (افیر)، سناتور، لامبورگینی، مراد، امرالد، دی اند جی و ماک (مک) برندهای سیگار هستند که قاچاق محسوب می شوند.
به گزارش ایرنا، به گزارش ایرنا، رقم واردات رسمی سیگار در مدت 11 ماهه پارسال سه میلیارد و 900 میلیون نخ و میزان تولید سیگار در این مدت 40 میلیارد و 700 میلیون نخ بوده است.
سیگار یکی از اقلام عمده قاچاق به کشور به شمار می رود به شکلی که در یازده ماهه پارسال حدود پنج میلیارد و 800 میلیون نخ سیگار به کشور قاچاق شد که در مقایسه با مدت مشابه سال 94 به میزان 35 درصد کاهش یافته است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار