کد خبر: ۴۶۴۷۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۵
مجتبی آزادیان
روزنامه‌نگار
mojtaba.azadiyan@gmail.com
سهامداران تازه‌کار و ناآشنا و نیز ویژه بازنشستگانی که برای پویایی نقدینگی حاصل از سنوات و بازنشستگی خود اقدام به سرمایه گذاری در بورس می‌کنند، به بهانه افزایش چندین برابری سود در زمانی کوتاه، در فضای مجازی فریب می‌خورند و بازیچه دست سودجویان می‌شوند. این امر مدت‌هاست که در فضای مجازی و اینترنت و به ویژه کانال‌های تلگرامی و فیسبوک و ... در جریان است.
با اینکه سازمان بورس و اوراق بهادار در یک سال اخیر هرازگاهی در خصوص فعالیت کانال‌های بورسی در تلگرام و عدم اعتماد سهامداران به آنها هشدار داده است، اما باز هم پیش از انتخابات ریاست جمهوری سازمان بورس و اوراق بهادار برای ساماندهی فعالیت کانال‌های تلگرامی و سایت‌های اینترنتی، برخورد با متخلفان فضای مجازی را آغاز کرد.
چندین سال است که با گسترش فضای مجازی و به تدریج همگانی شدن استفاده از آن به ویژه در گوشی‌های هوشمند، برخی از افراد سودجو با راه‌اندازی سایت‌های اینترنتی و فعالیت در فضای شبکه‌های اجتماعی گوناگون مانند تلگرام و فیسبوک و لینکداین، به سودجویی و فریب افراد تازه کار و ناآشنا با سهامداری و خرید و فروش سهام و ملزومات و پیش زمینه فعالیت در بازار سرمایه مشغول هستند.
این افراد با ترفندهای فریبنده مانند دسترسی به اطلاعات محرمانه شرکت‌ها و نمادها و یا توانایی در تحلیل و پیش‌بینی مسیر حرکت سهام، بازنشستگان سهامدار و سهامداران تازه‌کار و یا آنهایی که می‌خواهند راه صد ساله را یک‌شبه بروند؛ را در دام خود انداخته و با دریافت مبالغ کلان، فضای بازار سرمایه و بورس و  خرید و فروش سهام را آلوده و متشنج می‌کنند.
آنها به خصوص با فعالیت در سهام شرکت‌های کوچک، قیمت‌ها را تغییر می‌دهند و افراد ناآگاه و ناپخته را ترغیب به خرید و فروش سهام مورد نظر خود می‌کنند.
جالب اینجاست که نوسان‌گیری‌ها توسط این سهامداران و با شارژ از سوی افراد سودجو، گهگاه سودهایی را به جیب سهامداران فریب‌خورده و ناآگاه می‌کند، و به ویژه بازنشستگاه به دلیل نبود آگاهی و تجربه بورسی، و با آسودگی خاطر به دلیل داشتن سرمایه نقدی، بسیار در معرض هدف سودجویان هستند اما در بیشتر موارد، این سهامداران ناآشنا و ناآگاه با ضررهای زیاد مواجه می‌شوند . گهگاه نیز کار به شکایت و ... هم منجر می‌شود.
البته سازمان بورس و اوراق بهادار و نیز شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز کلاس‌های آموزشی متعددی برای تازه‌واردان در محل‌های گوناگون دایر می‌کنند، اما همه افراد و سهامداران تازه، قادر به حضور در این کلاس‌ها نیستند و با کوچکترین پیشنهاد افزایش سرمایه توسط سودجویان وسوسه می‌شوند.
اما چندی پیش و در نهایت، پس از جدی شدن موضوع سیگنال فروشی در بازار سهام، سازمان بورس و اوراق بهادار وارد این ماجرا شده و سعی در سروسامان دادن به این موضوع کرده است.
بر این اساس، پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه وابسته به سازمان بورس و اوراق بهادار هفدهم اردیبهشت ماه 1396 گزارش داد: مدیران 37 کانال تلگرامی و چهار سایت اینترنتی در پی گزارش‌های رسیده مبنی بر وقوع اقدامات مجرمانه در جهت کسب منافع و سودهای نامشروع تحت بازجویی قرار دارند.
به گفته مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار، این کانال‌ها و سایت‌ها تحت پوشش‌هایی همچون مشاوره سرمایه‌‌گذاری و سبدگردانی اقدام به سیگنال‌فروشی و فعالیت‌های مجرمانه می‌کردند که در نهایت مدیر امور حقوقی و انتظامی سازمان بورس و اوراق بهادار، از شکایت این سازمان علیه گردانندگان 37 کانال تلگرامی و 4 سایت اینترنتی خبر داد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار