کد خبر: ۴۶۴۷۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۴
مرغ ارگانیک در ایران وجود ندارد
در حالی برخی شرکت‌های تولیدکننده گوشت و مرغ در بازار کشور محصولات خود را با عنوان ارگانیک و با قیمت بالاتر به مصرف کننده می‌فروشند که مسئولین امر خبر از تولید نشدن مرغ ارگانیک در کشور می‌دهند.
سواستفاده از عنوان ارگانیک برای گرانفروشی!
در حالی برخی شرکت‌های تولیدکننده گوشت و مرغ در بازار کشور محصولات خود را با عنوان ارگانیک و با قیمت بالاتر به مصرف کننده می‌فروشند که مسئولین امر خبر از تولید نشدن مرغ ارگانیک در کشور می‌دهند.
با افزایش قیمت گوشت قرمز در سال‌های اخیر و کم رنگ شدن این محصول در سبد کالای خانوارها، مرغ به عنوان یکی از کالاهایی که می تواند جایگزین گوشت قرمز شود، نقش خود را در زندگی مردم بیش از پیش پر رنگ کرده است.
البته که قیمت این کالا در سال‌های اخیر با نوساناتی همراه بوده و به صورت روزانه افزایش و یا کاهش را تجربه می‌کند.
لذا با نزدیکی به ماه مهمانی خدا، تقاضا برای خرید این محصول افزایش خواهد یافت و احتمال بالا رفتن قیمت این محصول به علت بالا رفتن تقاضا وجود دارد.
نکته قابل توجه اینجاست که فروش مرغ‌های به اصطلاح ارگانیک و یا همان مرغ‌های بدون آنتی بیوتیک است که با قیمت بالاتر از قیمت معمول در فروشگاه‌ها به فروش می رسد البته این محصولات ارگانیک نبوده و نمی‌توان از آن‌ها به عنوان مرغ ارگانیک یاد کرد زیرا تنها به این مرغ‌ها آنتی بیوتیک تزریق نمی‌شود که البته می تواند به سلامتی جامعه کمک شایانی کند.  
از سوی دیگر همچنان تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید مرغ و گوشت ارگانیک را پیدا نکرده و برخی از شرکت‌هایی که اعلام می‌کنند مرغ‌های تولید شده ارگانیک بوده اطلاعات درستی به مشتریان ارائه نمی‌دهند زیرا ارگانیک بودن کالا تنها منوط بر تاییدیه داخلی نبوده و باید آزمایش‌های لازم در نهادهای مرتبط جهانی انجام گیرد.
در این باره صدرالدین نیاورانی رئیس انجمن ارگانیک ایران، در گفت‌وگو با میزان، اظهار کرد: محصولاتی که عنوان ارگانیک را به خود اختصاص می‌دهند، حداقل باید 5 سال تحت نظر سازمان‌های مربوط و تحت نظر آزمایشگاه‌های مجهز باشد لذا برخی از مرغداری‌ها تصورشان از مرغ ارگانیک این است که تنها با استفاده نشدن آنتی بیوتیک محصول ارگانیکی تولید کرده‌اند که این امر در مورد دامداران هم صدق می‌کند و تصور اشتباهی است.
وی با بیان این که همچنان در کشورهیچ گونه گوشت و مرغ ارگانیک تولید نمی‌شود، گفت: همچنان تولیدکنندگان داخلی توانایی تولید مرغ و گوشت ارگانیک را پیدا نکرده و برخی از شرکت‌هایی که اعلام می‌کنند مرغ‌های تولید شده ارگانیک بوده اطلاعات درستی به مشتریان ارائه نمی‌دهند.
حال باید دید آیا نهادهای مسئول برعرضه این مرغ‌ها بر عنوان نادرست مرغ ارگانیک نظارت دارند و با توجه به ارزش افزوده بالایی که محصولات ارگانیک دارند مسئولان برای تولید گوشت و مرغ ارگانیک در کشور چه اقداماتی انجام خواهند داد.


نام:
ایمیل:
* نظر: