کد خبر: ۴۶۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
عضو هیات علمی پژوهشکده مالی و اقتصادی مرکز تحقیقات راه،مسکن وشهرسازی تشریح کرد
عضو هیات علمی پژوهشکده مالی و اقتصادی مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی افزایش سرمایه بانک مسکن را اقدامی مثبت در جهت تبدیل شدن این بانک به بانک توسعه ای بخش مسکن اعلام کرد.
فخرالدین زاوه،اقتصاددان و عضو هیات علمی پژوهشکده مالی و اقتصادی مرکز تحقیقات راه،مسکن  وشهرسازی در گفت و گو با روابط عمومی بانک مسکن گفت:افزایش سرمایه بانک مسکن به بیش از ۸۰ هزار میلیارد ريال اقدامی مثبت و یک گام رو به جلو در راستای تبدیل این بانک به بانک توسعه ای بخش مسکن محسوب می شود.
وی افزود:علاوه بر این موضوع،افزایش سرمایه و بالا رفتن نسبت کفایت سرمایه بانک مسکن مزایای دیگری نیز را متوجه این بانک،بازار مسکن،متقاضیان و سپرده گذاران می کند که هر یک به نوبه خود می تواند گامی موثر در افزایش کارآیی و توانمندی بانک عامل بخش مسکن باشد.
زاوه افزایش سرمایه برای کل نظام بانکی از جمله بانک مسکن را یکی از حلقه های مهم و ضروری برای توسعه بازار مالی مسکن عنوان کرد و گفت:درحال حاضر شرایط بانک مسکن به لحاظ کفایت سرمایه نسبت به سایر بانک ها در وضعیت مساعدتری قرار دارد این درحالی است که به طور کلی نظام بانکی به لحاظ کفایت سرمایه درمقطع زمانی فعلی شرایط مطلوبی ندارد و بنابراین لازم است تمام بانک ها مسیری را که بانک مسکن در راستای افزایش سرمایه طی کرد، بپیمایند.
وی ادامه داد:شرایط نامطلوب بانک ها به لحاظ کفایت سرمایه یکی از مهمترین اثرات خود را در کاهش توان و تمایل بانک ها در اعطای تسهیلات به متقاضیان از جمله متقاضیان خرید و ساخت مسکن نشان می دهد.
زاوه توضیح داد:طی دو سال گذشته،بانک های تجاری نیز همچون بانک مسکن مجاز به پرداخت تسهیلات خرید به متقاضیان واحدهای مسکونی بودند اما به دلیل نسبت پایین کفایت سرمایه و نبود منابع کافی عملا توان و تمایلی برای پرداخت تسهیلات مسکن نداشتند و در نتیجه مصوبه دولت در این خصوص به طور کامل اجرایی نشد.
 وی موضوع افزایش سرمایه برای بانک ها به خصوص بانک مسکن را از مهمترین عوامل تبدیل شدن این بانک به بانک توسعه ای و همچنین افزایش توان پرداخت تسهیلات به متقاضیان اعلام کرد.
به گفته زاوه،یکی از مهمترین پیش نیازهای فعلی برای ورود بازار مسکن به فاز رونق موضوع افزایش سرمایه بانک ها به خصوص بانک عامل بخش مسکن و تقویت توان تسهیلات دهی نظام بانکی به متقاضیان مصرفی در بخش مسکن است بنابراین افزایش سرمایه بانک مسکن در مقطع زمانی فعلی کمک بزرگی در این راستا محسوب می شود.
عضو هیات علمی پژوهشکده مالی و اقتصادی مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی گفت:توسعه بازار رهن اولیه و ثانویه از مهمترین کارکردهای افزایش سرمایه بانک عامل بخش مسکن محسوب می شودکه می تواند هم سمت تقاضا و هم سمت عرضه مسکن را با افزایش توان وام دهی تقویت کند.این درحالی است که هم اکنون بازار رهن در کشور بازاری ضعیف و کم کارکرد است.
وی افزایش توان جذب سپرده و تقویت منابع بانک ها را از دیگر مزایای افزایش سرمایه عنوان کرد و گفت:با افزایش ضریب تضمین سپرده گذاری به دلیل بالا رفتن نسبت کفایت سرمایه،سپرده های بیشتری به سمت بانک مسکن خواهد آمد که می تواند توان مالی این بانک را به صورت مضاعف تقویت کند.
زاوه همچنین توانایی پذیرش تعهدات بیشتر و تازه تر را از دیگر مزایای افزایش سرمایه بانک عامل بخش مسکن اعلام و تاکید کرد:افزایش سرمایه بانک مسکن علاوه بر ایجاد امکان حل بخش مهمی از توان اعطای تسهیلات به متقاضیان،شرایط لازم را برای پذیرش تعهدات بیشتر و جدیدتر از سوی بانک عامل بخش مسکن فراهم می کند.
وی توانمندی بانک عامل بخش مسکن برای افزایش حجم و سقف تسهیلات خرید  وساخت مسکن را دو دستاورد مهم افزایش نسبت کفایت سرمایه این بانک دانست و تاکید کرد:با افزایش سرمایه بانک مسکن،این بانک یک گام دیگر برای تبدیل شدن به بانک توسعه ای نزدیکتر شد و انتظار می رود این روند در میان مدت و بلند مدت باز هم ادامه داشته باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر: